Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble slavene begravet?

Margun Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg leter etter begravelsen til Samuel Samuelsen Piesainen(Peistorpet) (F 1701-d 1762 ) Han ble sammen med andre dømt til livsvarig slaveri, for hans rolle i kirkesølvtyveriet i Eksherad Kirke, straffen er  ved festningen i 1744 ( i Kongsvinger siden den er nærmest ?) 

"alle" sier han døde 1762(som slave) jeg finner han ikke i kirkebøkene for Hof i Hedmark, heller ikke i Kongsvinger. (lett 1761-1763) Hadde slavene egen kirkegård?, ble de ikke innført i kirkebøkene?  Hadde likt å ha en kilde på dette. Tips til hvor jeg kan lete, hva jeg kan lese er kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at han ble satt inn på Kongsvinger, jfr. den kongelige resolusjonen i 1744. 

Danske Kanselli 1572-1799, AV/RA-EA-3023/F/Fc/Fca/Fcab/L0030: Norske tegnelser, 1744-1746, s. 103b
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/da20120925610208

Som kirketyv var han trolig en uærlig slave, da er det ikke sikkert at han ble begravd på en kirkegård. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.