Gå til innhold
Arkivverket

Eidsvollmennenes dagbøker

Hilde Susan Jægtnes
 Del

Recommended Posts

Finnes det en uttømmende oversikt over nøyaktig hvilke av de 112 eidsvollmennene som førte dagbøker/skrev brev om den konstitusjonelle Riksforsamlingen i 1814?

Hvor mange av disse dagbøkene (evt. brevene) er oppbevart, digitalisert, arkivert og tilgjengelige?

Er noen (eller alle) gitt ut i bokform? (i motsatt fall synes jeg dette burde gjøres!)

Og er det gjort noe arbeid for å indeksere/kryssreferere hvilke eidsvollmenn som refereres til i de forskjelliges dagbøker (så hvis man er interessert i en enkelt eidsvollmann, kan man finne beskrivelser og anekdoter om vedkommende i andres dagbøker)?

Jeg har allerede spurt Nasjonalbiblioteket, som henvendte meg til Riksarkivet, mer spesifikt Eli Fure, Turid Askjem og Knut Olborg.

De tre eidsvollmennene jeg er mest interessert i å lese om, er de tre fra Lister Amt, altså bonden Teis Lundegaard fra Lyngdal, kjøpmannen Gabriel Lund fra Farsund og fogd Jens Erichstrup fra Lyngdal. Jeg tror ikke noen av disse førte dagbok, men andre eidsvollmenn, f.eks. Thomas Bryn, har skrevet om f.eks. Teis Lundegaard.

Det var jo (utrolig nok) ingen som tok referat fra Riksforsamlingens møter, så man er avhengig av anekdoter fra dagbøker og brev for å kunne avlese i ettertid hva som foregikk bak de lukkede dørene (der pressen heller ikke hadde adgang).

Jeg har lagt merke til at det i skriftlige kilder om Riksforsamlingen på Eidsvoll (f.eks. Karsten Alnæs' utmerkede bok "1814: Miraklenes år") legges mest vekt på det økonomiske elitenes og de lærde embetsmennenes historier, og langt mindre på bøndene og fiskerne, som var i overlegent flertall i Norge på den tiden. Jeg regner med at dette skyldes at det var vanligere for elitene å etterlate seg skriftlig dokumentasjon (som er tilgjengelig for offentligheten) i form av dagbøker og brev, mens bøndene og fiskerne, i den grad de dokumenterte sine liv, holdt historiene innenfor slekten.
Setter stor pris på hjelp her!

alt godt,

Hilde Susan Jægtnes

forfatter av historiske romaner

Endret av Hilde Susan Jægtnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hilde Susan Jægtnes skrev:

Jeg har allerede spurt Nasjonalbiblioteket, som henvendte meg til Riksarkivet, mer spesifikt Eli Fure, Turid Askjem og Knut Olborg.

Eli Fure og Turid Askjem har gått over i pensjonistenes rekker. Knut Olborg (1934-2024) er dessverre gått bort.

Det var jo (utrolig nok) ingen som tok referat fra Riksforsamlingens møter, så man er avhengig av anekdoter fra dagbøker og brev for å kunne avlese i ettertid hva som foregikk bak de lukkede dørene (der pressen heller ikke hadde adgang).

Dette er vel ikke riktig. Det finnes en forhandlingsprotokoll fra riksforsamlingen, hvor de fleste innlegg og taler er trykte, jf. Eli Fures bok Eidsvoll 1814. Hvordan grunnloven ble til, s. 335: https://www.nb.no/items/451a14ba08132f20515cede721550ae9?page=401

Finnes det en uttømmende oversikt over nøyaktig hvilke av de 112 eidsvollmennene som førte dagbøker/skrev brev om den konstitusjonelle Riksforsamlingen i 1814?

Hvor mange av disse dagbøkene (evt. brevene) er oppbevart, digitalisert, arkivert og tilgjengelige?

Er noen (eller alle) gitt ut i bokform? (i motsatt fall synes jeg dette burde gjøres!)

Og er det gjort noe arbeid for å indeksere/kryssreferere hvilke eidsvollmenn som refereres til i de forskjelliges dagbøker (så hvis man er interessert i en enkelt eidsvollmann, kan man finne beskrivelser og anekdoter om vedkommende i andres dagbøker)?

Jeg tror det beste utgangspunktet er den nevnte boka av Eli Fure. 1989-utgaven er fritt tilgjengelig på nb.no, men boka kom ut på nytt i 2013: https://www.nb.no/search?mediatype=bøker&title="Eidsvoll 1814 : hvordan Grunnloven ble til"

Noen dagbøker finnes i Digitalarkivet: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archive_key=&start_year=&end_year=&tags[]=125&text=

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for hjelp og info, Kristian! Jeg skal dykke ned i disse kildene. Det var i Karsten Alnæs sin bok at det sto at det ikke ble ført referat fra Eidsvoll, dermed trodde jeg at det var riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.