Gå til innhold
Arkivverket

Foto – ein veldig uthusbygning – kor ligg den?

Anfinn Bernaas
 Del

Recommended Posts

Kjenner nokon til kor denne veldige uthusbygningen kan vera? 

Fotografiet er etter morbror min, Olav O. Lurås (1912–1985). Han var rektor på Frogner småbruksskole i Gjerpen (Skien) fram til midten av 1960-talet, og elles ein særs aktiv mann i landbrukssamanheng og politikk. Biletet er ikkje frå Frogner småbruksskole, og tvilsamt om det er frå Telemark. Eit så stort uthus finst på garden Uvdal i Bø, men det er ikkje derifrå.

Eg tenkjer kanskje i retning av ein landbruksskule eller forsøksgard ein stad på Austlandet, men kan ta feil. Alle personane som er oppstilte framføre uthusbygningen kan tyde på at her er eit møte, framvisning eller arrangement av noko slag. Tidfesting er vel på femtitalet ein gong.

IMG_1456.jpg

Endret av Anfinn Bernaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke får noe bedre forslag kan du jo ta en titt på Fløisbonn gård i Oppegård - ved grensen til Oslo:

Der ligger en bygning som ligner (men "speilvendt" - kanskje fordi bildet er tatt fra den andre siden?):

FLYFOTO, KARSET GÅRD, VANG. - Anno Domkirkeodden / DigitaltMuseum

Håper noen andre evt. har et bedre forslag.

LYKKE TIL!

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, tom askerøi skrev:

Om du ikke får noe bedre forslag kan du jo ta en titt på Fløisbonn gård i Oppegård - ved grensen til Oslo:

Der ligger en bygning som ligner (men "speilvendt" - kanskje fordi bildet er tatt fra den andre siden?):

Håper noen andre evt. har et bedre forslag.

LYKKE TIL!

Takk!

Dette var jo også staselege greier, men nei, fleire detaljar viser at det ikkje kan vera denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2025 den 17.26, Anfinn Bernaas skrev:

Kjenner nokon til kor denne veldige uthusbygningen kan vera? 

Du har kanskje tenkt på det; men skuggane på biletet fortel at møneretninga må vere tilnærma nord-sør, med lødebrua mot sør.

Og så har du sikkert lagt merke til at det ser ut som at er ei fløy/eit møne vestover også, slik at grunnflata må vere ei tilnærma L-forma

(evt. eit tilsvarande bygg kloss attåt).

Også Tom "sin" bygning må ligge nord-sør, med enden til høgre for biletkanten i retning sørover. Eg er samd i at det må ei solid

ombygging til for å kome frå den første til den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Werner Kvalem Vesterås skrev:

Jeg prøvde Google Image Search, men det var fåfengt.

Den kan gje overraskande treff, men eg hadde heller ikkje lukka med meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Du har kanskje tenkt på det; men skuggane på biletet fortel at møneretninga må vere tilnærma nord-sør, med lødebrua mot sør.

Og så har du sikkert lagt merke til at det ser ut som at er ei fløy/eit møne vestover også, slik at grunnflata må vere ei tilnærma L-forma

(evt. eit tilsvarande bygg kloss attåt).

Takk, den viktige himmelretninga var eg mindre merksam på sjølv, men L-forma er observert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har leita etter foto av fjøset på Noregs landbrukshøgskole (fleire skrivemåtar opp gjennom åra) og finn nokre få på nettet. Det brann i slutten av 1940-åra, og eit nytt fjøs med halvvalma tak blei etter ei tid oppført lenger i frå det sentrale høgskuleområdet. Dette femtitalsfjøset er det ikkje, men fjøset som brann kan likne.

Problemet er at fotografia eg finn er tekne på langt hald, frå lufta, eller frå "feil" side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uuuppps! Så sanneleg, her har me det nok.

Ikkje på Austlandet, men i Holt i Aust-Agder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, tom askerøi skrev:

Dette blir en avsporing fra spørsmålet her (som jeg anser som løst med Holt), men gården på dette bildet er ikke Fløysbonn.

finner det som Karset gård i Vang på Hedmarken, nå Hamar.

https://digitaltmuseum.no/011012767166/flyfoto-karset-gard-vang

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google gir følgende KI-svar:

Bildet viser den gamle gården på Kalstad. 

• Bygningen på bildet er den gamle fjøsen på Kalstad gård.
  • Gården var opprinnelig en stor, gammel lystgård hvor velstående byfolk tilbrakte somrene sine.
  • Hele virksomheten gikk konkurs, og Walter og broren hans kjøpte gården i 1930.
  • Broren drev den andre delen av gården som gartneri.

Siden Den gamle gård på Kalstad oppgis som kilde. Kalstad ligger i Kragerø. Bildet på nettsiden viser at det er likheter, men også ulikheter som gjør at dette KI-svaret må være feil.

Endret av Ketil Firing Hanssen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ketil Firing Hanssen skrev:

Google gir følgende KI-svar:

Bildet viser den gamle gården på Kalstad. 

• Bygningen på bildet er den gamle fjøsen på Kalstad gård.
  • Gården var opprinnelig en stor, gammel lystgård hvor velstående byfolk tilbrakte somrene sine.
  • Hele virksomheten gikk konkurs, og Walter og broren hans kjøpte gården i 1930.
  • Broren drev den andre delen av gården som gartneri.

Siden Den gamle gård på Kalstad oppgis som kilde. Kalstad ligger i Kragerø. Bildet på nettsiden viser at det er likheter, men også ulikheter som gjør at dette KI-svaret må være feil.

Og eg får svaret nedunder frå Googles biletsøkingsteneste. For eit par dagar sidan fekk eg eit anna framlegg, same bilete heile vegen, så her må ein verkeleg bruke kritisk sans.

IMG_1481.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune har funnet riktig uthus. Mange detaljer på begge fotografier viser det. 

For å nevne noen: En fløy til venstre for låvebrua. Luftelyrene på mønene. Hanebjelken. Antall porter, vinduer og rister i fasaden.

Veien opp til låvebrua går i en bue.

Jeg så på hvordan skyggene falt, før Ivar sitt innlegg, og kom til at låvebrua pekt mot vest. (Bildet tatt senere på dagen enn Ivar antok.) Hovedmønet øst vest. Terrenget faller rett øst for låven, men en ås lenger mot øst. Og det stemmer med kartet.

https://www.norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1001&zoom=15&lat=6512387.30&lon=144349.99

Kartet viser dagens situasjon. Kun den store hvite byggningen til venstre eksister i dag. Ved å ta en kikk på https://kart.1881.no/  "Historisk" ser mann

at den flotte låven ble revet mellom 1982 og 1987.

Mvh Ove Gunnar

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.