Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Mellomnavn i feltet for fornavn eller etternavn

Recommended Posts

Hei,

Jeg har (pt) ikke funnet noen retningslinje om hvor man plasserer mellomnavn. "Norsk, moderne standard" er vel at mellomnavnet plasseres sist i fornavnsfeltet, men kanskje er det ikke slik ved avskrift av gamle kirkebøker?

Når jeg korrekturleser barnefarens navn "Lars Kristensen Grønnerød", tenker jeg å plassere "Lars Kristensen" i fornavnsfeltet og "Grønnerød" i etternavnsfeltet. Blir det riktig?

På forhånd takk for svar.

Takk for svar.

I de gamle kirkebøkene var det jo enkelt: alle navn ble plassert i ett felt. Når man ved avskrift skal skille mellom fornavn og etternavn for barnefar og barnemor, blir det litt vanskeligere. Den perioden jeg korrekturleser (1909-1919) er akkurat i den fasen man gikk fra patronym til "frosne patronym" eller gårdsnavn som etternavn.

I offiselle sammenhenger skriver vi jo nå bare det siste slektsnavnet som etternavn, med mindre to slektsnavn har bindestrek. Dersom det ikke er eget felt for mellomnavn (som fx i pass), skrives mellomnnavn sist i fornavnsfeltet. Jeg vet om minst ett unntak: i Slekt og datas gravminnebase skrives eventuelle mellomnavn i etternavnsfeltet, og begrunnelsen er vel å gjøre søk i etternavnsfeltet enklere.

I mitt eksempel tenker jeg at "Lars Kristensen" i fornavnsfeltet og "Grønnerød" i etternavnsfeltet blir riktigst, men kanskje ikke.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.