Gå til innhold
Arkivverket

Hvem signerte brev skrevet 15. mars 1839 på Thon gård, Borre i Vestfold ?

Tor Steen
 Del

Recommended Posts

Jeg er fortsatt håpløs til å tyde navn.

Jeg har funnet gården på folketellingene fra 1825 og 1865, og har endel navn på eiere, men det ser ut som det er flere teiger.

Jeg prøver å bokstavere meg frem og regner med navnet slutter med ....ersen. Andersen ? Christensen ?

Veldig hyggelig om noe kan hjelpe meg ?

Brev 1839. Til Bech fra Thon gård. side 2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan trøste deg med at signaturer som oftest er aldeles umulige å tyde.

Men tror ikke dette nødvendigvis er skrevet av en eier/bruker. Ser ut som det må være en myndighetsperson. Lensmann? Sorenskriver? Bodde en slik på Thon?

For det står omtrent slik:

Boe taget under Skiftebehandlig

hvorfor han nu efter Anmeldelser vil

erholde det Manglende i Skiftet. –

For Aaret 1839, bleve disse Restancer

af mig inddrevne med Utpantning

ifølge Restancelister authoriserede

af Amtet.

[sted, dato, signatur]

Det øvrige blir for fragmentert.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petersen. Det er en noenlunde samtidig Petersen på Thon som var forvalter av diverse bo. Søk i aviser på NB med frasen "Thon pr. Horten".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg Borre bygdebok av Eyvind Lillevold side 575, ble gården Toen solgt i 1832 fra Christen Hansen Toen til lensmann Jørgen Kristian Pettersen som hadde den til 1860 da han solgte til Paul Theodor Lorch på Sande. Det var høyst sannsynlig lensmannen som signerte brevet, Tor - ref tydingen til Espen over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for informative svar.

Det er nok lensmann Jørgen Christian Petersen Foss, født 1801 som skrev brevet.

At det hadde noe med skifte-/ booppgjør fremgår tydelig at side 1 av brevet siden både Axel Olsen og Ole Jeremiasen omtales.

Hyggelig med god hjelp !1677270693_Brev1839.TilBechfraThongrd.side1.thumb.jpg.40751e6bb4f5bf464a7ada7c67055cb2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.