Gå til innhold
Arkivverket

Er Laura Ulvestad den samme som Laura Duaas?

Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Laura Ulvestad  født 12/11 1868 i Stangvik, Nordmøre. Foreldre var Lars Peter Eriksen Ulvestad og Ingrid Gustavsdatter Ulvestad.

Laura Duaas/Duvaas bor i 1900, 1910 og 1920 på Nordlandet i Kristiansund. Hun er gift med Adolf Duaas og har så langt jeg har funnet fire barn hvorav den første sønnen trolig døde før sønn nr to ble født. Laura i Kristiansund er oppgitt å være født i Kristiansund i en folketelling og i Skodje i de to andre, Dato for fødsel er den samme som for Laura Ulvestad, men fødselsår er forskjellig.

Ut fra navnelikhet og samme fødselsdato har jeg gått ut fra at dette dreier seg om samme person, men mangler bekreftelse på dette. At Skodje nevnes som fødested for Laura kan også tyde på at det dreier seg om samme person siden foreldre til Laura Ulvestad etter hvert slo seg til der. Giftermålet mellom Laura og Adolf ville trolig kunnet avklare dette spørsmålet, men så langt har jeg ikke klart å finne dette. Siden første barn jeg har funnet ble født 1900 har jeg regnet med at de giftet seg ca 1900. Jeg har derfor lett i kirkebøkene for Kristiansund i årene rundt 1900, men uten resultat. De kan naturligvis ha giftet seg et helt annet sted.

Er det mulig å finne giftermålet til Adolf og Laura Duaas? Hvis dette bekrefter at det dreier seg om samme Laura er det også av interesse å få vite når Laura døde.

002 Laura Duvaas - 04 - 0010 Hauggaden - 023 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1900 for 1503 Kristiansund kjøpstad - Digitalarkivet

002 Laura Duaas - 01 - 0013 Brunsvig med Vaagen - 015 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1910 for 1503 Kristiansund kjøpstad - Digitalarkivet

001 Laura Duaas Nordlandet - 01 - 0020 Aasgaardviken - 016 Nordlandets søndre del - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1920 for 1503 Kristiansund kjøpstad - Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og oppklaring. Dette burde jeg ha tenkt meg. Det var en del i denne familien som var metodister. 
Jeg kan ikke se vielsesåret på grunn av brannskadene på kirkeboka, men siden det ser ut som det er filtrert på perioden 1900-1905 og siden de er registrert som gifte med ett barn i FT 1900 regner jeg at vielsesårer var 1900. 
Er det også mulig å finne når Laura døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I don't have access but this resource popped up when searching for adolf duaas, may be yours?

image.png.63d53e67a4249ea06ca900abd6a0628f.png

This man #14 is most likely yours saying he's moving to get married????

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, AV/SAT-A-1454/576/L0884: Ministerialbok nr. 576A02, 1865-1879, s. 220
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070308700165

and #1397 picture of Adolf:

Oslo politikammer, Kriminalavdelingen, AV/SAO-A-11137/U/Ua/L0001: Forbryteralbum, 1880-1887, s. 6
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db10011700010006

Endret av Jackie K Marler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for dødsannonsen for Adolf Duaas. Jeg visste at han var i live i 1910 men død før 1920, men veldig fint å få vite hvilket år han døde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen Adolf blir gift i Stavanger, i den boka Jackie linker til.

Da har kanskje Laura fulgt med dit. I såfall har hun kanskje giftet seg på nytt og er denne: https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000001350523

Laura står med mange fødselsår men ser ut som 12/11-1868 er riktig.

Stavanger Aftenblad 16/2-1953: Min kjære hustru, vår mor, svigermor, bestemor og oldemor Laura Hansen f. Ulvestad døde stille i dag. Stavanger 14 februar 1953. Jakob Hansen Astrid Weistein Johanne og….. 

https://www.nb.no/search?q="laura hansen"~1&mediatype=aviser&fromDate=19530101&toDate=19531231&counties=Rogaland 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å få bilde av Adolf Duaas, men kanskje ikke så morsomt at det kommer fra politiets forbryteralbum. Jeg klarer ikke å se hvorfor han havnet der, men uansett må dette ha skjedd lenge før han traff Laura. Den andre lenka viser at han meldte flytting i det jeg leser som  år 1875 og som Jackie antyder, trolig for å gifte seg. Han var mye eldre enn Laura og det er vel ganske sannsynlig at han hadde vært gift før og at dette var hans 2. ekteskap. Det står ingen ting om dette i lenken fra Roy-Petter. Far til Laura er der oppgitt å ha vært paraplymaker. Jeg har såvidt sett denne opplysningen før og det var fint å få dette bekreftet. Far til Laura, Lars Peter Eriksen Ulvestad, døde forøvrig i 1884.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Roy-Petter for masse nye opplysninger.om Laura og hennes familie. Jeg har hatt god oversikt over barnas familier i Stavanger, men det var helt nytt for meg at Laura også havnet der og også giftet seg igjen.
Jeg har holdt på med denne familiegreina i mer enn 30 år og og har fremdeles ikke full oversikt. En av de første opplysningene jeg fikk var at en av de sju søstrene ble gift i Stavanger og en i Kristiansand. Så langt har jeg ikke funnet noe som har tydet på at dette kunne være sant. At Laura nå viser seg å ha vært gift i Stavanger får meg til å spekulere om det kan være noe i det med Kristiansand også. Seks av de sju søstrene vet jeg nå hvor ble av. Den eneste jeg ennå ikke har kontroll på er Josephine Gurine som dro til Amerika og giftet seg der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

This middle name could indicate that Josephine Gurine had died just before 1902, but the old rules saying that the first child born after that someone had died should be named with the name of the dead was not practiciced so strictly at that time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen opplyste 1926 at moren skal være gift i Stavanger, https://www.nb.no/items/c820d306e5c88c7fb580bd95a41c0577?page=461&searchText=%22adolf%20duaas%22~2 men finner først ekteskap i 1936 her:

Viet 1936: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000011698430 Viet av sorenskriveren i Mandal.

Her er vielsen: https://media.digitalarkivet.no/view/73203/51 hvor begge oppgir å ha et ekteskap bak seg, og at de tar bolig i Halse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart at sønnen oppgir allerede i 1926 at mora er gift i Stavanger når hun vitterlig gifter seg 1836 i sitt 2. ekteskap i Mandal. Ved vielsen opplyses det at paret bor midlertidig i Halse ved Mandal. Opplysning fra sønnen i 1926 betyr vel at Laura bodde i Stavanger på det tidspunktet. 
Jeg kan ikke se noe som tyder på at Laura var gift mer enn to ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.