Gå til innhold
Arkivverket

DNA-mysterium - når kart og terreng ikke stemmer overens

Ellen Fakset
 Del

Recommended Posts

Jeg skriver dette litt for å sortere tanker, men kanskje noen kan komme med innspill og råd.  De som sto bak mysteriet, er for lengst borte, men selve mysteriet er bygget på DNA fra mennesker som er i live i dag.  Derfor er jeg kryptisk her i et åpent forum:

Jeg sendte inn DNA til MyHeritage.  Noen av treffene har aner fra et bestemt sted i Norge - la meg kalle det for "X".  Det lengste felles segmentet er på 54,7 cM.  Jeg har ingen aner i X, ikke i det aktuelle fylket engang.

Basert på dette konkluderte jeg med at det er "noe feil" ett eller annet sted, men det er umulig å si hvor.

Senere sendte jeg DNA til Ancestry.  Der fikk jeg treff med tre amerikanere.  Det lengste felles segmentet er på 64 cM.  Etternavnet til to av dem (menn) er en amerikanisert versjon av et gårdsnavn i X.  En ane med dette navnet emigrerte fra X rundt 1880.  Altså har disse amerikanerne kobling til X på papiret, og det er understøttet av DNA.  Den tredje - en kvinne - er adoptert, men hun mener å kunne spore sine biologiske aner tilbake til den samme immigranten.

På den annen side: Segmentet som er identifisert hos MyHeritage, deles også av en som på papiret har en oldefar som var min tippoldefar.

Men vil det si at jeg har kommet noe lengre?  Det går litt rundt for meg når jeg prøver å tolke det jeg "vet".

Jeg har forresten sett på tilgjengelige slektstrær for DNA-treffene, men har så langt ikke funnet noen overlapp.

Har noen hatt liknende mysterier?  Og løst det?  Er det mulig å løse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/18/2025 at 11:43 AM, Ellen Fakset said:

Jeg sendte inn DNA til MyHeritage.  Noen av treffene har aner fra et bestemt sted i Norge - la meg kalle det for "X".  Det lengste felles segmentet er på 54,7 cM.  Jeg har ingen aner i X, ikke i det aktuelle fylket engang.

Basert på dette konkluderte jeg med at det er "noe feil" ett eller annet sted, men det er umulig å si hvor.

Lengste felles segment
For alt jeg vet har du satt deg bedre inn i genetisk testing enn jeg har, og du sitter selvsagt på informasjon jeg ikke kjenner til. Jeg har ingen erfaring med å tolke gentester av denne typen, men jeg har en del om DNA i utdanningen. Dermed har jeg kanskje noe å bidra med likevel.

Hva tror jeg 54,7cM som lengste felles segment betyr? Først: det lengste felles segmentet alene forteller veldig lite. Hvis du ser på den siste tabellene i artikkelen The Shared cM Project – Longest Shared Segment av Blaine Bettinger fra 2015, og titter på Range, ser du at 54, 7 cM faller innenfor området til fetter/kusine (1c), first cousin once removed (foreldre eller barn til en fetter/kusine), 1c2r (besteforeldre eller barnebarn av fetter/kusine), 2c (tremeninger), 2c1r (foreldre eller barn til en tremening), 2c2r (besteforeldre/barnebarn av en tremening), 3c (firmeninger) og 3c1r (forelder eller barn til firmening)
se https://whoareyoumadeof.com/blog/what-is-a-first-cousin-once-removed-and-so-on-and-so-on/
for oversikt.

På den annen side: Segmentet som er identifisert hos MyHeritage, deles også av en som på papiret har en oldefar som var min tippoldefar.

En oldefar som var din tippoldefar betyr at dere er 2c1r, så vidt jeg forstår. Det passer helt greit med 54,7cM. Jeg antar at han kom fra X?
For alt jeg vet ligger din ane i hans familietre basert på hans tolkning av din DNA-test og egen dokumentasjon. Har du gjort noen forsøk på å bekrefte/avkrefte forbindelsen i familietreet hans?
Har du oversikt over foreldrene til denne tippoldefaren, og etterkommere? Det skal det gjerne litt til å skaffe seg. Men det er ikke usannsynlig at denne tippoldefaren eller hans foreldre er riktig sted å lete for forbindelse til området X. 3c1r var jo en mulighet.

Senere sendte jeg DNA til Ancestry.  Der fikk jeg treff med tre amerikanere.  Det lengste felles segmentet er på 64 cM.  Etternavnet til to av dem (menn) er en amerikanisert versjon av et gårdsnavn i X.  En ane med dette navnet emigrerte fra X rundt 1880.  Altså har disse amerikanerne kobling til X på papiret, og det er understøttet av DNA.  Den tredje - en kvinne - er adoptert, men hun mener å kunne spore sine biologiske aner tilbake til den samme immigranten.

Det høres ikke urimelig ut at det er treff på en som emigrerte på den tiden. Du skriver ingen ting om din alder, men hvis jeg sier ca. 50 og teller 30 år tilbake pr. generasjon skulle dine foreldre være født ca. 1940, besteforeldre ca. 1910, oldeforeldre ca. 1880 og tippoldeforeldre ca. 1850. Det står ingen ting om alderen på han som emigrerte ca. 1880 - for alt jeg vet emigrerte han som spebarn. Denne emigrantens familie i Norge går det kanskje an å finne noe ut om?

Matcher og manglende matcher

For å kunne finne matcher er det nødvendig at folk du er beslektet med har lagt ut gentestresultater. Har du noen ide om hvor vanlig det er å ta slike tester i området der du bor? Eller hvor mange grener fra tippoldefarens stamtre som er utdødde? Ut fra den (forståelig nok) sparsomme informasjonen du har lagt ut, kan man ikke utelukke at det er en 'drøss' med fjerne slektninger i ditt nærområde som har samme segment, eller at det har vært det tidligere.

I tillegg må disse slektningene ha arvet det samme segmentet. Hvis du ser på samme tabell, og range igjen, ser du at nedre grense 0 for 2c1r. Det vil si at du kan være i like nær slekt med andre etterkommere etter samme tippoldefar uten at dere deler dette segmentet.

Ting som kan gjøre familietrær usikre, uten at noen har båret på en hemmelighet om farskap (kun eksempler)
1)
Tenk deg at han som emigrerte rundt 1880 hadde en søster  'Anne Hansdatter' fra X født rundt 1850. Denne 'Anne Hansdatter fra X' flyttet til kirkesognet Y hvor din slekt bodde.  'Anne Hansdatter' er et nokså vanlig navn, og det er ikke helt utenkelig at det fantes en 'Anne Hansdatter fra Y' på omtrent samme tid i ditt sogn. Det er heller ikke utenkelig at 'Anne Hansdatter fra Y' flyttet ut av Y kirkesogn for å være tjenestepike uten at flyttingene ble registrert. Kanskje 'Anne Hansdatter fra X' i en periode bodde på en gård som Anne Hansdatter fra Y hadde tilknytning til. Da skulle det ikke mye til at Anne Hansdatter fra X ble forvekslet med Anne Hansdatter fra Y av slektsforskere flere generasjoner etterpå. Hvis man har arveskifter å gå etter for aktuelle ledd, burde denne muligheten kunne utelukkes, men det finnes ikke alltid.

2)
Noen flere generasjoner tilbake tok til seg et pleiebarn som ikke står som pleiebarn i folketellinger. Alle de samtidige kan ha visst at barnet var født f. eks. av søster eller en ung tante og hennes avdøde ektemann, og at enkens barn stod i vegen for at hun kunne gifte seg igjen. Det var billigere å forsørge barnet enn både mor og barn.
Ved et eventuelt arveskifte skulle barnet teknisk sett ikke ha vært nevnt som arving, men 50 år senere er det ikke sikkert at noen var interessert i å krangle på det. Spesielt ikke hvis pleiebarnet var eneste barn i familien, og hadde tatt seg av pleieforeldrene da de ble gamle. Er det 'feil' i familietreet? Genetisk sett ja, men ut fra pragmatiske og moralske forhold i vår kultur, nei.

Det er ikke sikkert scenarioene over er aktuelt for din familie, men det er likevel noe å ha i bakhodet. 

Forskjell mellom tester

Jeg fant også en blogg om forskjellene mellom resultater fra forskjellige DNA-test-firmaer. Hvis du leser avsnittet om My recently discovered South African 3rd cousin ser du at 'lengste delte segment' ikke regnes ut på samme måte mellom forskjellige firmaer, og at forskjellene kan være ganske store i det området du har sett på. https://blog.kittycooper.com/2020/08/ancestry-and-the-longest-segment/

Endret av Inger Hohler
lagt til et avsnitt nederst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fyldig svar!!!

Jeg kommer til å bruke en del tid på å fordøye dette.

Ditt estimat for generasjonene stemmer ganske bra (selvom jeg er 62).  Denne oldefaren/tippoldefaren er ikke fra X.  Slektsskapet med ham er i teorien bekreftet ved at jeg har treff med andre fra samme stamfar, som jeg ikke kan koble til X.  Jeg skal se nærmere på etterkommerne etter ham.  

Emigranten fra X var godt voksen da han reiste til USA.  Vha HBR har jeg funnet en del info om avdøde slektninger i Norge, og jeg skal se mer på den biten.

Igjen: Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.