Gå til innhold
Arkivverket

Svaksynt historiker og slektsforsker – hvordan løser dere andre det i praksis?

Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei!
Jeg heter Adèle Marie , og jeg studerer historie samtidig som jeg driver mye med slektsforskning og lokalhistorie. Jeg jobber mye med håndskrevne kilder fra Digitalarkivet – kirkebøker, fattigprotokoller, skifter osv. – og jeg elsker virkelig dette arbeidet.

Jeg er også svaksynt (diabetesretinopati), og synet varierer mye fra dag til dag. Jeg har ikke fått alle hjelpemidler ennå – f.eks. lese-TV og spesialutstyr – så foreløpig bruker jeg bare det jeg har tilgjengelig: iPad, forstørrelse, zoom, sterkere lys og noen digitale løsninger.

Og… ja, jeg bruker KI innimellom, men for å være helt ærlig:
Den klarer ikke alltid å lese gotisk skrift eller utydelige bilder (kremt 😉). Jeg må derfor ofte prøve lenge selv først, og når jeg til slutt spør om hjelp, føler jeg noen ganger at jeg «maser». Samtidig vil jeg jo lære! Og mestre så mye som mulig selv.

Derfor er jeg nysgjerrig:

🔹 Er det andre her som er svaksynte eller har synsutfordringer og jobber med slektsforskning eller arkivkilder?
🔹 Hvordan løser dere det i praksis, før dere fikk hjelpemidler – eller selv med hjelpemidler?
🔹 Har dere tips til arbeidsmetoder, programvare, strategier, kontraster, verktøy eller måte å organisere forskning på?
🔹 Og hvordan balanserer dere det å spørre om hjelp med ønsket om å gjøre mest mulig selv?

Jeg blir veldig glad for alle innspill, enten det er tekniske tips, erfaringer eller tanker rundt hvordan det er å være svaksynt i et fag som krever mye detaljlesing.

Takk for at dere tar dere tid – dette forumet betyr mye for meg og gjør slektsforskningen morsommere og tryggere 💛

Vennlig hilsen
Adèle Marie

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe svar ad. hjelpemidler. Men jeg kan si at du aldri må være redd for å spørre om hjelp og tro at du maser.

De fleste her på forumet er glade for og hjelpe. Så din bekymring er ubegrunnet. 

Lykke til videre med dine studier, fremtidige historiker🌹

Endret av Odd Annar Tangen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Odd Annar Tangen skrev:

Jeg har ikke noe svar ad. hjelpemidler. Men jeg kan si at du aldri må være redd for å spørre om hjelp og tro at du maser.

De fleste her på forumet er glade for og hjelpe. Så din bekymring er ubegrunnet. 

Lykke til videre med dine studier fremtidige historiker🌹

Hør hør - jeg er ikke svaksynt, men jeg er rett som det er litt tjukk i hue, og har alltid fått masse hjelp her inne. Og så vil jeg gi deg kred for å være åpen om utfordringene dine, Adele Marie.

mvh

Morten Aasberg

PS - det slår meg i det jeg skriver, at det finnes mange her inne som er gode på å tyde krøkkete skrift, og de skriver gjerne det de hjelper til med å tyde. Kanskje de ville være villige til å lese det inn på diktafonen sin på telefonen og legge lydfilen ved som et vedlegg til svaret. Og så tror jeg du vil være tjent med å minne oss på at du har utfordringer med synet de gangene du poster noe her inne. Selv er jeg jo tjukk i huet, så jeg har også lett for å glemme sånne ting.

M

Endret av Morten Aasberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt spørsmål.

Dette bør jo også være aktuelt for flere som etterhvert mister litt av synsdybden som man en gang hadde.

Jeg kjenner flere som er svaksynte som har studert både på Universitet og BI, som nå er i full jobb.

Som regel er tilpasningen et eget program på datamaskinen som forstørrer, regulerer kontrast, lys/mørk og leser opp det som står/beskriver.

Samme på mobil. Men i ditt tilfelle regner jeg med at det er håndskrevne kilder som er problemet, man kan jo ikke stole 100% på noe som er transkribert eller tolket, så opplesing av håndskrift, eller at AI beskriver hva et bilde viser av detaljer som du ikke ser, vil jo ikke da gi deg et helt troverdig resultat.

Selv har jeg ikke utfordringer med synet (men det kan jo komme), har to skjermer (skal bli tre), en arbeidsskjerm og en som er snudd sideveis, slik at jeg kan lese A4-sider i full størrelse, eller for å zoome inn detaljer o.a. på.

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.