Gå til innhold
Arkivverket

Lars Sjursen Kleivane "revisited"

Asbjørn Ramsøy
 Del

Recommended Posts

Nedanfor ser ein svaret på eit direkte spørsmål til State Historical Society of Iowa

om dødsdatoen til ovannemnde, som eigentleg er tråden til ei tidlegare sak.

Tidt tykkjer eg det er vanskeleg å tolke utsagn, så også her, og eg vonar nokon

i forumet kan sjå på det.

Er det slik at dødsfall i Iowa før 1880 ikkje er "recorded" eller registrert i det heile?

Hello, 

Are you looking for a death record for Lars Sjursen Kleivane? If so, death records were not required to be recorded in Iowa until 1880, so unfortunately we will not have any death records from the 1870s. Please let me know if you are looking for a different type of record, or if you have any other questions. 

Sincerely,
Jessica

-- 

Jessica Nay, MLS 

State Historical Society of Iowa

Iowa Department of Administrative Services

600 E Locust Street, Des Moines, IA 50319

515-281-8976 

jessica.nay@iowa.gov 

https://history.iowa.gov 

3aaby82CM-JShBcuG1SgZ99Hl1RbNcztwJrfk5mXZ_0Vz0I3IlqKalpFzlQPhbUXpVaZizoxdgrR_oJR18hxdZV2Rr1xflh2EvOgohJh7oQFB-C2zaiEaH_8tmzbx1AXD2RrHrU1n7_6RKC6h099Q5Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at det ikke var pålagt å registrere dødsfall i Iowa før 1880, så det finnes ingen offentlige dødsfallsregistre du kan søke i før 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Asbjørn Ramsøy said:

Er det slik at dødsfall i Iowa før 1880 ikkje er "recorded" eller registrert i det heile?

Svaret på spørsmålet ditt er litt for komplisert for mitt enkle norsk. So English and Google Translate?

There are no Official State Records but many other types of informaton.  

Iowa did not begin official, statewide registration of births and deaths until July 1, 1880, so there is no guaranteed, statewide “death certificate” for earlier years, 

However, many local sources exist (county records, newspapers, church & cemetery records, probate/wills, county histories, DAR/FamilySearch microfilms) and the State Historical Society and local genealogical groups have assembled many pre-1880 resources. 

Problemet er at mange av disse dokumentene ikke er transkribert eller digitalisert, så de kan ikke søkes i på nettet.

Nå har du imidlertid en kontakt i Iowa med en e-postadresse. Spør henne hvem det er best å kontakte for kilder som kan hjelpe deg. Jeg har heller ikke klart å kontakte noen via e-post på, så fortell henne at e-posten til Story County Genealogical Society ikke var vellykket.

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sven Hjortland said:

Vet ikke om noe kan finnes her?

Hva med aviser/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkar til dykk alle for gode innlegg.

Eg har no sendt oppmoding til Jessica i State Historical Society of Iowa

om å finne andre kontaktar i USA.

Kan ein søke i aviser utan å abonnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Asbjørn Ramsøy said:

Eg har no sendt oppmoding til Jessica i State Historical Society of Iowa

om å finne andre kontaktar i USA.

Det hadde vært fint å komme i kontakt med noen i Story County Genealogical Society, men jeg tror at e-postadressen på nettsiden til Story County Genealogical Society er ødelagt. E-postadressen min ble returnert som ikke levert. 

Jeg brukte

info@storygenes.com

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anton,

takk for mail!

Eg har formidla vidare til ein annan institusjon i 

Story County, Ia. om den feile emailadressa.

Vonar å få kontakt med 

Story County Genealogical Society.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.