Gå til innhold
Arkivverket

Tre barn (søsken?), forskjellig dødsdag, begravd på samme dag. Hva er historien her?

Kjell Sørum
 Del

Recommended Posts

Den 12. november ble 3 barn med samme patronym gravlagt. Halvor Olssen (5) d 23. oktober, Lisa Olsdatter (3) d 31. oktober, Simon Olssen (7) d 3. november.

Fåberg prestekontor, AV/SAH-PREST-086/H/Ha/Haa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1836-1854, s. 599-600
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070131650660

Jeg er ikke i stand til å tyde det som står om disse barna, og ber så vakkert jeg bare kan om hjelp.

Mvh Kjell Sørum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er høyst usikker på om selve sykdommen er korrekt tolket, men det kan ligne på "No 75, 76 og 77 døde af Nervefeber".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strubefeber. 

Oppgjeven begravelsesdato er vel eigentleg datoen for jordfestinga, derfor den lange tida mellom dødsdato og "begravelsesdato".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det dato for jordfesting! Kan også nå se at det står strubefeber - kan ikke huske å ha støtt på ordet før.

Takk til begge herrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.