Gå til innhold
Arkivverket

Bruk av DNA-treff ved slektsforskning.

Kari Sunde
 Del

Recommended Posts

Hei!

Det er vel sikkert noen i forumet som har litt kunnskap om hva DNA-treff kan fortelle, jeg er helt blank der, men vil prøve. Jeg har tatt DNA-test hos

Myheritage, og det er der jeg har søkt på en person og fått svaret: viser 1-10 av 10 treff funnet for "Anonym", selve personen dukker ikke opp, men min kusine

kommer opp som første person. Hun  er mer enn en vanlig kusine fordi hennes mor og min mor var søstre, og hennes far og min far var brødre, så hun må vel da

ha samme forbindelse!? DNA for henne sier hun er muligens min halvsøster. Kan det være en forbindelse mellom meg og den personen jeg har søkt på tro ? Er det

noen som kjenner til slike treff?

Vennlig hilsen'

Kari Sunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å forstå hva du egentlig lurer på. Har du funnet en match med den personen du leter etter? Om du er i slekt med den personen, er det jo naturlig at din (dobbelt-) kusine også er i slekt med den personen du leter etter, og like nært som deg.

Hvis du tror anonym er den du leter etter, er det en god ide om du oppgir hvor nært du er i slekt, kanskje det kan hjelpe noen til å gi et bedre svar. Det vil si hvor mye DNA du deler med personen du enten leter etter eller har funnet.

Om det er din dobbelt-kusine du har funnet, så er hun jo "mere" i slekt med deg enn et typisk søskenbarn, men fortsatt "mindre" enn et typisk søsken, og det kan jo godt være at det gir seg et utslag av at MyHeritage tror dere kan være halvsøsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tusen takk for svar! Jeg har ikke fått direkte treff på anonym, så da er det kanskje ingen forbindelse mellom oss. Min kusine har jeg mye kontakt med, vi jobber med slektsforskning sammen. Jeg lurer på om det treffet går mer på navn, jeg skjønner ikke dette. Jeg får prate med noen  i

slekt og data., jeg er jo på slektsforsker-treff  i blant så får jobbe videre med det da.

Mvh Kari Sunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det viktig å først vite hvor du finner treffet?

Er det DNA-trefflista eller har du søkt etter en person på Myheritage (flere misforstår og tror det er samme).

For å finne ut hvordan du er i slekt med DNA-treffene, så bør du starte med å sjekke slektstrærne deres og hvilke andre DNA-treff som er delt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.