Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Jacob Olsen 1791 Gildeskål

Jensen Magne
 Del

Recommended Posts

Hele skiftet er ganske uhorvelig omfattende, (fra 165a til 168a) men h.kolonne på side 165b begynner omtrent slik:

01 hans Sted-Fader nu afgl: Jacob 

02 Olsen Kiønøen blev for giorte 

03 Forskud til hans Begravelse med 

04 videre Forordningudlagt 18 [??] Fiskes 

05 Landskyld med Bøxel og al anden 

06 Herlighed udi bemeldte Gaard 

07 Kiønøen med de til denne Jordepart 

08 henhørende Huuse. I Følge disse Ad- 

09 komster bliver da Stervboet Sterv- 

10 boet[sic] ejende 1/2 Vog Fiskes Landskyld 

11 med Bøxel og Herligheder her udi arve 

12 Tomt-Gaarden og blev denne ½ Vogs 

13 Leje af Mændene Taxeret for 24-”-” 

Mvh 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Ja skiftet er omfattende og detaljert. Det er rett linje slekt, svært lokalt og gjenværende bygningsmasse fra disse folkene, derfor er detaljene viktige for meg.. De klarte seg nokså bra i en svært vanskelig tid. Tyder jo store deler selv men noe er vanskelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein god ide om du vil ha teksten til heile skiftet er å skrive ned det du klarer å lesa, line for line slik Stormoen har gjort over. Da kan ein samanlikne og ofte resonnere seg fram til manglande ord og meiningar. Det er i grunnen den einaste måten ein kan lære å lesa gotisk handskrift på. Ja, og så må ein ha eit "alfabet" med bokstavdøme for handa.

Har du gjort eit slikt førehandsarbeid kan du så, om det er naudsynt, leggje teksten ut her i skrifttydingsforumet. Oftast kjem det kunnige folk ganske raskt og supplerer manglande tolking av tekst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Magne. Jeg er nok ikke riktig vel bevart, for jeg gikk i gang med skiftet likevel. 😉

Når hver linje er ganske kort (pga. kolonnene) så blir dokumentet til gjengjeld griselangt. Sånn er dét.

Uansett så gjorde lengden (15 A-4-sider) at jeg først tenkte å sende deg dette i en PM, fremfor å oversvømme denne tråden. Men det ser ikke ut til at man kan legge til noen fil i ‹PM-modus›, så hvis du kan betro meg epostadressen din via en PM . . . ?

Transkriberingsforsøket er altså blitt en PDF jeg gjerne skulle ha sendt deg.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.