Gå til innhold
Arkivverket

Juul

Torbjørn Steen_Karlsen
 Del

Recommended Posts

Smed Peder Arvesen, født ca. 1622. Begravet 1696 «Vdj Sin Alder 74 Aar og 2 Dage». Tønsberg

Anne Pedersdatter. Skifte 27. mai 1704

Peder Rasmussen.

Begravet 15. desember 1712, 58 år gammel. Tønsberg

Ellen Pedersdatter. Nevnt 1704.

Smed Jonas Pedersen Juul, døpt 18. oktober 1691 i Vår Frues kirke.

Begravet 10. juli 1756 fra Vår Frues kirke, 69 år gammel. Tønsberg

Denne Jonas Pedersen døpes uten Juul navnet, men senere i livet dukker Juul opp ved barnedåper og begravelse. Kjenner noen til dette. Jeg finner ikke Juul navnet

på faren. Jeg har  flere slike som plutselig legger til seg et navn. Har undersøkt Digitalarkivet, Lassens samlinger og Delgobe og nettet generellt. Han nevnes på Geni, men uten foreldre.

De kildene han finnes i gir ikke mer eller flere opplysninger enn det jeg har her.

Mvh. Torbjørn.

Endret av Torbjørn Steen_Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei Torbjørn, jeg har ikke "fasiten" på det du spør om, men jeg er ikke overraska over at noen plutselig begynner å bruke slektsnavn tidlig/midt på 1700-tallet, det har jeg sett ganske mange eksempler på. Jeg tror det delvis kan skyldes kildene - færre kilder (hovedsakelig skattelister o.l.) fra 1600-tallet gjør at vi bare får informasjonen som myndighetene hadde bruk for, ikke det folk selv brukte av navn. Og delvis (her spekulerer jeg) at det virker å ha blitt mer på moten å bruke slektsnavn på 1700-tallet, dermed har enkelte tatt i bruk slektsnavn fra noen generasjoner tilbake, ofte "arvet" fra mødre, bestemødre eller oldemødre. Utifra denne logikken ville jeg ha sett på om enten Jonas' mor, farmor eller mormor kan ha vært av Juel-slekt. Men så er det navnene: Navnet Rasmus ser ut til å være en gjenganger i Juel-slekter fra Danmark. Se f.eks. denne: Juel (slekt fra Lolland) – Wikipedia Jeg tenker derfor at det også er mulig at Peder Rasmussen kan ha vært av Juel-slekt, dvs at det bør finnes en Rasmus midt på 1600-tallet som hadde enten en far eller ei mor med bakgrunn i Juel og Danmark. Men dette er altså bare kvalifisert gjetning..

Jeg leiter forøvrig selv etter opprinnelsen til en annen Juel: Lensmann Anders Nielsen Juel på Kaldfarnes på Senja, født ca 1665 og hadde bl.a. en sønn Rasmus, men oppkalt fra sin morsslekt, altså neppe noen forbindelse til de du spør om annet enn at det er nok en Juel som opptrer omkring 1700 og som er vanskelig å konkludere hvor kom fra.

vh Thomas.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.