Gå til innhold
Arkivverket

Birgitte Larsdtr. skifte 11.11.1690

Jane Karin Nessa
 Del

Recommended Posts

Skifteprotokollside/skiftekort:
Ryfylke tingrett, AV/SAST-A-100055/001/IV, 1682-1700, s. 102. Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20110328670272

Skifteprotokollsiden har to skiftekort pr. side, det nederste viser Næse indre i Leranger skiprede, datert 11.11.1690. 

Skifteprotokollen:
Ryfylke tingrett, AV/SAST-A-100055/001/IV/IVD/L0003: Skifteprotokoll Hemnes, 1682-1700, s. 100b-101a, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20110401640228

Birgitte Larsdatter er død, arvinger er hennes mann Tormod Andersen og deres eneste barn Anders Tormodsen.  Så vidt jeg forstår, eier Birgitte Larsdatter odelsgods i garden.  I henhold til skiftet, blir odelsgodset i farens formynderi inntil sønnen er myndig.  Her er det jeg klarer å lese i skifteprotokollen:

01  Anno 1690 dend 11 November:  blef arfueskifte holdet paa I: Nessa, eftter

02  S. Birgite Larsdatter imellem hindes efterladte Mand Tormoe Andersen

03  och deris til samen auflede barn Nafnlig Anders Tormoesen ofueruerende

04  be.. boendes i Leranger Skibbrede, alle boesad, Samt Rasmus Amdall

05  och Peder Nielsen, eftter at Booe var Rigtig Registrerit och Neskrefvit

06  blef dend skifft og deelt i 2de lige gode Parter, huoraf Sønnen tilfaldt

07  dend Halfue Boens Summa, Huilchet var som her eftter Meldes Nemlig ./.

08  6 Kiør - 12 Rdl, 2 Ungnød - 8 mark, 2 Dito – 1 Rdl, 14 støcher Smale Smaatt och stort

09  for – 3 ½ Rdl,  6 gieder – ½ Rdl, 1 blachet Horss – 2 Rdl, 6tende Koer – 6 Rdl, Half

10  parten i en Fering – 5 ort, i en Kiel wey. 2 Wog - 6 Rdl, 2 Gryyder

11  – 4 mark, 1 skiering – 1 ort, 1 grofgrøns (?) Snørlif med 6 par Sølfmalier och 1 Liden

12  Sølfnaal – ½ Rdl, 1 Røt Zairs skiørt – 1 Rdl, 1 Sort firschaftts Trøye – ½  Rdl

13  1 ort 2 ½ mark, 1 Dito – 2 mark, 1 Vafress. Udi Lia… Siyder – 12 mark, 1 børse – 3 ort

14  1 Solle – 1 ort, 1 Kiste – 4 mark, Udi kar, Boller, Sk…dher, ølkar, och andet træfang

15  3 mark, 2 ½ mark tin kar – 1 ort, 1 Sengedyne som staar i pant for – 1/2 Rdl, 1 Seng

16  for – 2 Rdl, 1 Tofuet dyne – 3 mark, 1 Tofuet pude med Varper – 7 mark, 1 Leye – 3 mark

17  1 aaklede – 1 Rdl, 2 Quitler – 4 mark. Summa = 47 Rdl 2 ort.  Odelsgods

18  Udi I: Nesse: Smør 1 Løb ½ pund, deraf tildømmes Sønnen – 1/2 Løb 6 merker –

19  Huilchet Faderen altsammen til sig i formynderschab och Wærgemaal annammet.

Er takknemlig om noen kan korrigere min avskrift og legge til det som mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

04  bundelenmanden i Leranger schibbrede, olle bestad, Samt Rasmus Amdall

12  Sølfnaal – ½ Rdl, 1 Røt baies schiørt – 1 Rdl, 1 Sort firschaftts Trøye – ½  Rdl

13 øx - 2 ½ mark, 1 Dito – 2 mark, 1 Nafr - 8 s. Udi LiaSigder – 12 s, 1 børse – 3 ort

14  1 Selle – 1 ort, 1 Kiste – 4 mark, Udi Kar, Koller, Stracher, øltre och andet træfang

15  3 mark, 2 ½ mark tin for – 1 ort, 1 Sengedyne som staar i pant for – 1/2 Rdl, 1 Seng

16  for – 2 Rdl, 1 Hofuet dyne – 3 mark, 1 Hofuet pude med Varper – 7 mark, 1 Leye – 3 mark

bortsett frå litt avvik i staving, ser resten rett ut.

Far var formyndar for sonen, og tok hand om heile arveluten (ikkje berre jordegods)

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Ja om faren var formynder for mer enn jordegodset, spekulerte jeg litt på, takk for at du kommenterte på det.  Det mangler kanskje noe i linje 11, 13, 14, så utrolig fint om du har anledning til å se på dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jane Karin

Sént svar her – men vel møtt i forumet! Ser ut som om Ivar S. forlengst har rettet/utfylt sitt svar for å imøtekomme spørsmålet:

På 7.12.2025 den 13.29, Jane Karin Nessa skrev:

Det mangler kanskje noe i linje 11, 13, 14, så utrolig fint om du har anledning til å se på dem også.

Jeg kan i hvert fall ikke se noe som Ivar ikke allerede har svart på.

I linje 11 grubler jeg meg allikevel grønn på (‹pun intended›) hva et grofgrøns Snørlif  [snøreliv] har for farge. Er det grågrønt? Eller, nifsere, grafgrøns – gravgrønt?

Kanskje ingen farge overhodet, men noe helt annet – beskrivelse av stoffet det er laget av? . . .

Sådanne ‹problemer› kan man generére for seg selv en mandags aften. 🙂

Håper på overbærenhet.

Mvh

PS: Må uansett få lov å komplimentere deg for tydingen. 1600-talls gotisk er ikke for ‹hvermannsen› – meg selv inkludért.

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.