Gå til innhold
Arkivverket

Stammer Andreas Sliman mon fra Frederikshald?

Lone Schliemann
 Del

Recommended Posts

I søruller fra 1780´erne i København, står vedhæftede om, hvor Andreas Terkildsen Sliman stammer fra. Jeg har fået forslag om, at der står Frederikshald, hvilket virker sandsynligt, da der i Frederikshald findes en Jonas Sliman, født i  1722 i Trondheim, hvis far hedder Herman Sliman. Jeg kan finde Jonas ved flere børns dåb i  i Halden i hhv 1759, 1767 og 1768 og ved folketællingen i 1801. I sørullerne står Andreas som indrulleret i 1782 28 år gammel, så han er vel født omkring 1754.

Jeg synes, det lyder sandsynligt, at Jonas kunne far til Andreas, da Andreas' egen søn, født i 1790 i København, kom til at hedde Jonas Herman Sliman. Samtidig er Andreas' mellemnavn nogle gange skrevet som "Tagesen", og den ældste Jonas' første kone, måske Andreas' mor, hed Anne Lisbeth Tages.

Er han mon fra Frederikshald? Hvis han er, hvor skal jeg mon lede efter ham? Sidste spørgsmål hører måske ikke til i denne gruppe?1690015370_AndreasSrulle.jpg.c2bb3369c9ad832dfc93b33c4f72cf6b.jpg

image.jpeg

Mathias Holst .jpg

Jonas Trondheim.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: Vel møtt i forumet!

Lite tips: Det er uendelig mye bedre med lenker direkte til siden(e) – enn bilder. Da kan man ‹bla›, forstørre, sammeligne skrift, etc. 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusind tak for hjælpen. Nu må jeg i gang med at finde Andreas Sliman i Kirkebøgerne. God ide at indsætte links. Det gør jeg næste gang.

Hilsen Lone

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.