Gå til innhold
Arkivverket

OPL - Jevnaker utvandra folk

Sigmund Steinsbø
 Del

Recommended Posts

Jens Hansen Olimb f. 1785 d. 1869 og Mari Pedersdotter f. 1786 d. 1868, frå Jevnaker i Oppland blei gifte i 1800.

Mellom fleire, fekk dei borna, Anders f. 1821 og Mari f. 1830, som begge emigrerte til I Clyde Iowa County i Wisconsin i 1848.

Er det nokon som kan hjelpe med kven Mari ble gift med der borte?

Eg ser i enkelte slektstær på nett, at mannen heiter; Lewis Joseph Jackson, og er fødd 02.02.1824 i Norge.

Jens og Mari utvandra sjølv som eldre ektefolk i 1854, i fylje Randi Bjørkvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sigmund Steinsbø skrev:

Er det nokon som kan hjelpe med kven Mari ble gift med der borte?

Eg ser i enkelte slektstær på nett, at mannen heiter; Lewis Joseph Jackson, og er fødd 02.02.1824 i Norge.

Legger ved lenke til FAG for Lewis Joseph - https://www.findagrave.com/memorial/193414867/lewis_joseph-jackson

Kona Mary og hennes foreldre (så kan du se om dette stemmer med "dine folk") - https://www.findagrave.com/memorial/193414816/mary_jensdtr-jackson

Faren - https://www.findagrave.com/memorial/193848908/jens_hansen-gaardsrud

Moren - https://www.findagrave.com/memorial/152605940/mari-gaardsrud

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hadeland-Amerika Emigrant Forum har mange opplysninger om denne Gårdsrudfamilien, der alle søsken unntatt ei søster reiste til Amerika. De var blant de aller første som reiste fra Jevnaker, før 1850. Mange i familien brukte navnet Jackson i Amerika. 

Forumet har ikke hatt noen særskilte opplysninger om Lewis-Joseph Jackson annet enn han var født i Norge ca 1823, og at han døde i 1898, kona Mari døde 15.9.1900, begge i Clyde, Iowa Co., WI.

Nå har Egil Johannessen postet mange gravminner for familien, med flere opplysninger som jeg ikke kjente fra tidligere. På gravsteinen er Lewis Joseph født  02.02.1824. Da er det kanskje bare å begynne å leite gjennom hele Norge. Det skal vel godt gjøres å få napp. Kanskje mannen het Lars i Norge, med farsnavn Johannesen/Johansen, Jensen, Jacobsen el.l,  eller at faren het Johannesen/Johansen/Jensen osv.  Det er ingen fra Hadeland som passer. [Ved personsøk i Digitalarkivet finner jeg EN Lars Johannesen f 2.2 1824, på Haukås i Hamre i Hordaland. Det forklarer ikke mellomnavnet. - se https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000039669212] Det er mange feil i transkriberingene fra kirkebøkene. Fødselsdatoen til Lewis-Joseph på  gravsteinen kan jo også være feil.  Immigrasjonsdata?

Det er vel mindre trolig at Lewis-Joseph tok navnet Jackson fra kona, Jackson var denne Gårdsrudsfamiliens etternavn i Amerika. De het Jensen, men det ble sagt at navnet ble skrevet Jackson av immigrasjonsmyndighetene, og da ble det slik.

Takk til Egil for alle de flotte gravminnene. 

mvh PJD

PS: jeg har mange opplysninger om denne familien, som jeg kan dele, dersom Sigmund er interessert. Det blir for mye å poste her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, tusen, tusen takk for svar, Egil og Per Jacob,

eg skuldar vel å gje noko meir bakgrunn for spørsmålet mitt.

Som enkelte kanskje veit, har eg nyleg fått kjennskap til ei aneline som går til Gran på Hadeland.

Det var tipp-tippodefar min, - Juul Arneson, som var fødd der i 1760.

Arve, som er vist under, er firmenningen min, og vi er begge ettekomarar etter Juul sin son,- Anders, som var fødd her  på Vestlandet i 1823.

Så er det Merlin Ray, som viser at han har Lewis Joseph Jackson i slektstreet sitt, og han er dermed ein kandidat i analina som knyter mi slekt til hans.

Merlin og eg, saman med dei andre, har eit felles DNA treff, som mest truleg stammar frå Gran/Toten. 

Ved å kjenne fullt ut den norske delen av Merlin sitt slektstree, kan eg om mogeleg å finne denne felles anen frå Gran eller området rundt.

Det same gjeld Aud og Sojna nedanfor.

Når det gjeld Aud, så har ho norsk - amerikanske anar;

1.Aud <Privat>  
2.<Private> Bakken
3.<Private> Norlander
4.Albert Bakken, USA  
5.Nina Anderson, USA  
6.Byron Norlander, USA     
7.Ruth Feldman, USA    

Byron og Ruth synes å vera av svensk avstamming, så mest truleg er det anten Albert eller Nina som har levert vidare dette same felles dna segmentet som Aud, Arve, og eg har(og ei rekke med andre etterkomarar etter Juul, som ikkje er vist nedanfor).

Albert ættar frå Eidsvoll, men Nina har mest slekt frå Gran/Toten;

bestefordelra hennar på farsida er Anders Pedersen f. 1837 Balke g. m. Christine Nilsdotter f. 1836 Østre Toten og på morssida Bernt Eriksen f. 1831 Søndre Land g. m. Anne Nielsdatter f. 1838 på Gran.

Sonja gitt opp desse anane i slektstreet sitt;

1.Sonja <Privat> 
2.Johannes Braastad f. 1935
3.<Private> Handberg
4.Johan Andersen Braastad f. 1891 
5.Anna Haugstvedt f. 1897
6.Haakon Handberg f. 1898 
7.Marie  Arntzen f. 1910

MyHeritage meiner slekskapet truleg er femmenningar.

Så for å finna slektsamanhengen må eg nok to-tre generasjonar lenger tilbake både for Aud og Sonja.

PS. Alle namn på norske nolevande personar er endra.

image.png.0ad7575e9b510b4f361abf890499a851.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke svarene du er på jakt etter Sigmund. Men er denne Juul Arnesen den samme karen vi strevde med for en god del år siden, og som vel minst en gang var oppført som Juul Eriksen? Fant du noe mer ut om den navneforvirringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok den Juul Arnsen som vi fann dengongen, som er den rette. Presten har rett og slett skrive feil. Juul var f. 1760 gift i 1. gong med Ranghild Juulsdotter på Gran. Eldste sonen deira, - Hans f. 1785, om eg hugsar rett, har ei farslinje som går til USA. Eg har fått DNA testa ein av dei, og  vi har matchande Y-DNA, som er dei einaste som har denne typen, bortsett frå ein annan på Gran, eg testa for å verifisere linja mi.

Eg rotar framleis etter kven kona hans var; kanskje har presten skrive feil her og, sjølv om det er ein ting som går litt i mot dette; eldste barnebarnet til Juul, blei døypt Ingeborg Martine, Ingeborg etter mormor, og kanskje Martine etter farmor si. Marta er berre nemnd ein gong i alle papira eg har lett gjennom, og det er dåpen til sonen Anders i 1823. Då står det at "faddrane ikkje viste hustus fader navn".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Per Jacob Desserud skrev:

På gravsteinen er Lewis Joseph født  02.02.1824. Da er det kanskje bare å begynne å leite gjennom hele Norge. Det skal vel godt gjøres å få napp. Kanskje mannen het Lars i Norge, med farsnavn Johannesen/Johansen, Jensen, Jacobsen el.l,  eller at faren het Johannesen/Johansen/Jensen osv.  Det er ingen fra Hadeland som passer. [Ved personsøk i Digitalarkivet finner jeg EN Lars Johannesen f 2.2 1824, på Haukås i Hamre i Hordaland. Det forklarer ikke mellomnavnet. - se https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000039669212] Det er mange feil i transkriberingene fra kirkebøkene. Fødselsdatoen til Lewis-Joseph på  gravsteinen kan jo også være feil. 

Jeg er usikker på hvor relevant Lewis Joseph Jackson er i denne sammenhengen, men ut ifra de kildene jeg har tilgang til, kan jeg i hvert fall meddele at jeg ikke finner noe belegg for at navnet Joseph er brukt (det eneste stedet jeg finner det er på Find A Grave). I de ulike kildene jeg har sjekket, som folketellingene fra 1855 og videre, vielser, dødsfall, militære registreringer, eiendom osv., er fornavnet kun oppgitt som Lewis eller Louis. Etternavnet har alltid vært Jackson.

Jeg har også funnet noen slektstrær på Ancestry, der noen nevner mellomnavnet Joseph, mens andre bare oppgir Louis eller Lewis. Av de sistnevnte er det 2-3 som ser ut til å være nær familie (oldebarn), og de har blant annet delt bilder.

Når det gjelder fødselsdatoen som er oppgitt på FAG, ville jeg ikke stolt for mye på den. Den kandidaten du nevner, Lars Johannesen, født 2. februar 1824 på Haukås i Hamre, Hordaland, kan du avskrive. Han giftet seg i 1855, og du finner ham videre i folketellingene på Haukås i Hamre. Lenke til vielsen (transkribert) https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001075200  Lenke til HistReg: https://histreg.no/index.php/verify/pf01052289006758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.