Gå til innhold
Arkivverket

Hvor vanlig var Moses på 16/1700 tallet?

M.Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei! Er etterkommer av en Moses Olson f. 1677 i Jämtland, d. 1759 i Verdal. Og da lurer jeg på om noen har en idé sånn omtrentlig hvor vanlig det navnet var i Norge/Sverige midt på 1600 og utover 1700 tallet? Mtp er bibelsk navn skulle man tro navnet var mer utbredd, spesielt i mange kristne hjem disse tider. Men når jeg googler det, virker navnet være litt mer uvanlig. Bortsett fra spesifike områder som Sunnfjord og Finnmark. Utifra patronymet er han sønn av Ole/Olof osv. Hvem var foreldrene? Har ikke lyktes i å finne verken kjerring eller foreldrene hittil

Endret av M.Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• M.Olsen changed the title to Hvor vanlig var Moses på 16/1700 tallet?
49 minutter siden, M.Olsen skrev:

Og da lurer jeg på om noen har en idé sånn omtrentlig hvor vanlig det navnet var i Norge/Sverige midt på 1600 og utover 1700 tallet? Mtp er bibelsk navn skulle man tro navnet var mer utbredd, spesielt i mange kristne hjem disse tider. Men når jeg googler det, virker navnet være litt mer uvanlig. Bortsett fra spesifike områder som Sunnfjord og Finnmark.

tja.. heilt uvanleg  var det vel ikkje.

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=1600&to=1800&firstname=Moses&lastname=&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=

Men det var sikkert meir vanleg i visse område enn i andre; det har noko med lokale namnetradisjonar å gjere, og gjeld heilt sikkert mange namn (også bibelske).

Manntalet 1701 er søkbart for 17 område; https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&format=tab_ftr&archive_key=&jt[]=38

du kan gå inn på kvart av dei for å sjå om der er nokon Moses.

apropos namn:

"M.Olsen" er ikkje fullt namn; og kanskje ikkje rett namn heller?  (i tidlegare innlegg står du med eit anna namn).

https://www.digitalarkivet.no/content/1543/endre-visningsnavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har egentlig skjønt det for søkte på bare navnet Moses her å fikk mange treff. Var egentlig det trodde var vanlig,egentlig. Har sett flere her som overhodet ikke har navn som ingen ser ut reagere på , men lett hakke på enkelte, kanskje?:| Kommer ikke til forandre noe, da får heller Avrk slette profilen min og alt her. Beklager.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ivar vil det fleste av oss gjerne vite hvem man korresponderer med og hjelper.  Ønsker man å være anonym, kan man ikke regne med så mye hjelp.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.