Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning etter Jakob Ivarson Veland (trolig født på Lindås) (født 1660) sin KONE

Signe Selfors
 Del

Recommended Posts

Jeg leiter etter konen til Jakob Ivarsen Veland. Født på Veland, Lindås i 1660.

Datteren deres heter Barbro Jakobsdatter. Født i Veland, Myking, Lindås. Død 1754, på Nøttveit, Modalen.

Håper på positivt svart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Signe

Vel møtt i forumet!

Kan nok dessverre ikke hjelpe deg med selve spørsmålet, men kan gi deg et tips slik at de røynde her inne lettere kan ‹komme på banen› (forhåpentligvis). Og det er rett og slett å legge ved lenker/kilder til de opplysningene du allerede har. Det vil (forhåpentligvis, igjen) forenkle jobben til eventuelle hjelpere. 🙂 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnene har blitt funnet i bygdebøker av slektsgranskere men husker desverre ikke sikkert hvilken. Kan være Jakob var i Lindås bind 1. 

Barbro kan ha vært i bygdebok fra Modalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, med fare for å virke veldig patronisérende: Jeg skjønner ikke helt problemet – det er vel bare å begynne å lete i disse bøkene da? Selv?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar som utgangspunkt at Signe er fersk på slektsforskning, siden hun sier 'navnet ble funnet i en bygdebok av slektsgranskere'.
Bygdebok for Modalen er å finne på nettbiblioteket til Nasjonalbiblioteket. https://www.nb.no/search
Når det gjelder bygdebøker er det ofte lettere å søke på stedsnavn (her Modalen) enn på 'bygdebok'. Noen bygdebøker kalles Ættebok m.m. i stedet for 'bygdebok'.
Barbro Jakobsdtr. Veland er nevnt under Nottveit med fødselsår 1694 og dødsår 1754.  https://www.nb.no/items/ccb9d232c96b45405baf90106c6ecb48?page=49&searchText=Veland

Når det gjelder bygdebøkene for Lindås er den for Lindås sogn ikke allment tilgjengelig på nett, men det går normalt an å få lånt bygdebøker via det lokale biblioteket, selv om det kan ta tid hvis det gjelder fjernlån.

Når det gjelder personer så langt tilbake i tid er det ofte vanskelig å finne gode kilder. Ingen av barna til Jakobs datter Barbro het Jakob i følge bygdeboken for Modalen, og det er ikke sikkert at noen av døtrene hennes ble oppkalt etter hennes mor.
Ministerialbøkene for Lindås som finnes elektronisk går tilbake til 1699 for dåp, og 1740 for dødsfall, så sjansen for å finne Jakob Iverson Veland der heller liten hvis fødselsåret stemmer. Og det er antagelig ikke så galt:
Manntallet av 1666 har ingen opplysninger om Jakob, som skulle være 6 år den gangen, eller hans mor. Det var bare menn og gutter over 12 år som ble ført. Det var to 'Iffuer' på Weeland da, en på 62 og en på 40. https://www.digitalarkivet.no/ft10041005312103

Manntallet av 1701 har ingen elektroniske treff på Weland med navn Jakob* Ivers*, heller ikke noen Jakobs* (det er ingen treff på Weeland eller Veland).

Skifteregister for skifteprotokoller 1695-1883 i Hardanger og Voss sorenskriveris arkiv har ikke noen Jakob Iverson.
Det ligger ikke bilder av sidene for dødsfall heller, men dødsfallene er søkbare. Jeg finner ikke treff på bosted Weeland, Veeland, Weland eller Veland.

Det er ikke godt å si hva som er kilden til Jakob Iversons fødselsår. Kanskje det finnes en kirkebok som ikke er scannet, som enten har begravelsen og alder, eller til og med kirkebok med dåps-innførelsen hans. Når det gjelder dåps-innførelse for Barbro, hvis den finnes, er det ikke sikkert at morens navn er nevnt. Det var i en tid da prestene kunne skrive 'Iffuer Welands qd.'

Muligens finnes det opplysninger i tingbøkene, men disse er ikke søkbare og ofte vanskelige å lese.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Signe

Jeg antar at det du allerede kjenner til kommer fra bygdebok i Lindås. Da har nok ikke forfatteren funnet navnet på kona.

Ved søk på nett så finner jeg denne slektsiden som omhandler bruk br 9 i Veland, Myking. Mulig dette er brødre og far til din Jacob. Nå har ikke jeg heller tilgang til den relevante bygdebok så opplysningene må tas med "en klype salt" 🙂

Anene til Ronny Tertnes Jakob IVARSON VELAND

Anene til Ronny Tertnes Ivar JAKOBSON VELAND

En mulighet er å kontakte eier av dette slektstreet

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.