Gå til innhold
Arkivverket

Dødsårsak Jens Josefsen 1817

Svein-Magne Forsgren
 Del

Recommended Posts

Hjelp til å tyde dødsårsak på Gaardman Jens Josefsen, Otteraa, død 18 mai 1817?

074e4994-110a-4bd6-8bbc-f789a85a156b

Endret av Svein-Magne Forsgren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svein-Magne Forsgren changed the title to Dødsårsak Jens Josefsen 1817

faldt gjennem Isen i Fal:[?]

Mvh

PS: Sidelenke er så uendelig mye bedre enn bildelenke. Kan ikke sies ofte nok . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være " falt igjennom isen i Sal"?

Trodde jeg gjorde riktig med billedlenke, jeg er fersk i dette, så skal prøve å gjøre riktig neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Svein-Magne Forsgren skrev:

Kan det være " falt igjennom isen i Sal"?

Jeg er ikke lokalkjent, så det kan utmerket godt være Sal: – hvis dét gir mening.

34 minutter siden, Svein-Magne Forsgren skrev:

Når det gjelder sidelenke vs bildelenke, så er ditt siste forsøk fortsatt en bildelenke.

Men, forsøksvis forklaring:

Når du har siden (fra digitalarkivet) oppe, trykk på ‹skriveplate-symbolet› oppe til høyre. Da blir hele kildehenvisningen (inkludért selve sidelenken) kopiért til ‹utklippstavlen› din, og du kan lime den inn hvor du vil av hjertens lyst.

Finnes også en metode for å kopiére en ‹kortversjon› av lenker – men den blir (pussig nok) for omstendelig å beskrive. Akkurat nå, i hvert fall. 😉

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Even Stormoen skrev:

det kan utmerket godt være Sal

Eller - kanskje ikke. Stor gotisk «S» kan beskues i linjen under: «ubekjendt Svaghed». Altså holder jeg en knapp eller to på at første bokstav i det omstridte ordet er en «F».

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Eller - kanskje ikke. Stor gotisk «S» kan beskues i linjen under: «ubekjendt Svaghed». Altså holder jeg en knapp eller to på at første bokstav i det omstridte ordet er en «F».

nja...  "Svaghed" er med gotisk skrift. Dersom det aktuelle ordet/forkortinga er eit namn, vil det vere med latinsk skrift.

Førstebokstaven ser ut som ein S som i "Storhoug" og "Skifte" (25. mai nr.3 og 4) mfl.

Til samanlikning ser det ikkje ut som ein F i "Februar" (latinsk ord, også latinsk skrift).

Elles, oppskrift på å lage (side)lenkjer:

https://forum.arkivverket.no/topic/219554-kjære-nye-slektsgransker-det-er-fint-om-du-leser-dette-før-du-stiller-spørsmål/?do=findComment&comment=1861016

(same som i stad, eit anna tema)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

nja...  "Svaghed" er med gotisk skrift. Dersom det aktuelle ordet/forkortinga er eit namn, vil det vere med latinsk skrift.

Det har du selvsagt aldeles rett i. Litt for kjapp og ubetenksom i tankegangen der . . .

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør om "Sal", er at det kan bety Salangen. På denne tiden var Salangen, Lavangen Gratangen under Ibestad, derfor lurer jeg på om han gikk gjennom isen i Salangen, der han jo bodde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Svein-Magne Forsgren skrev:

Grunnen til at jeg spør om "Sal", er at det kan bety Salangen. På denne tiden var Salangen, Lavangen Gratangen under Ibestad, derfor lurer jeg på om han gikk gjennom isen i Salangen, der han jo bodde

Virker jo umiddelbart mer enn sannsynlig. Beklager at jeg forledet deg med ‹vranglære› tidligere.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Svein-Magne Forsgren skrev:

Salangen er vel ein nokså open fjord.  Det var kanskje kaldare i 1817, men is på fjorden i mai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om at det er kjørt med hest på isen på fjorden i mai. Dessuten er det andre plasser man kan gå gjennom isen på lavereliggende ferskvann. Feks Nedervannet og Øvervannet i forbindelse med Salangselva. Her ligger Isen nå til i mai. Det er mange som har gått gjennom isen på disse opp gjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Svein-Magne Forsgren skrev:

Har hørt om at det er kjørt med hest på isen på fjorden i mai. Dessuten er det andre plasser man kan gå gjennom isen på lavereliggende ferskvann. Feks Nedervannet og Øvervannet i forbindelse med Salangselva. Her ligger Isen nå til i mai. Det er mange som har gått gjennom isen på disse opp gjennom årene.

Det kan sikkert stemme - men ville presten skrive "i Salangen" om det var i eit vatn eller i elva?

Eitt spørsmål er naturlegvis kva "Salangen" var i 1817 (sett frå prestegarden i Ibestad). 

Var, til dømes, den indre delen ("Sagfjorden" på kartet) med i "Salangen"?

Det kan vere mogeleg, men det vert vel litt for uvisst å konkludere med at "Sal." er "Salangen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.