Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jeg fikk tilsendt et bilde fra min søster Guri, som viser min morfars fire dalevende søstre (HBR - Personside). Guri fikk i sin tid dette bildet fra Nancy Fgri, f. Meyer (HBR - Personside). Nancy jobbet etter sigende med Gamle Bergens billedarkiv, så jeg tenkte kanskje dette bildet befant seg der. Jeg søkte på Digitalarkivets Bildesøk på "Søstrene Negaard". Både der og med ettersøkende forsøk uten hermetegn, fikk jeg mellom 300 og firehundre treff!  Jeg orket ikke åpne alle treffene for å finne hvorfor det var treff. Men fant ingen av ordene "Søstre" eller "Negaard" i treffene. Veldig frustrerende.

Jeg begriper ikke hvordan man kan søke der. Jeg greide ikke å få treff på "Negaard", nemlig tre bilder fra forbryteralbumet (to like), der forbryteren har etternavn Negaard. Så da er det muligens ikke flere treff.

Jeg så at noen av treffene var fra Nygårdsgaten (men ikke Negaard). Det var også noen treff på to jenter. Er det noen dokumentasjon på Bildesøk? 

Kan jeg legge inn bildet og få AI til å se etter treff?

Søstrene Negaard.jpg

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/369253-bildes%C3%B8k/
Del på andre sider

• 3 uker senere...
På 12.12.2025 den 17.01, Kari Larsen skrev:

Jeg fikk tilsendt et bilde fra min søster Guri, som viser min morfars fire dalevende søstre (HBR - Personside). Guri fikk i sin tid dette bildet fra Nancy Fgri, f. Meyer (HBR - Personside). Nancy jobbet etter sigende med Gamle Bergens billedarkiv, så jeg tenkte kanskje dette bildet befant seg der. Jeg søkte på Digitalarkivets Bildesøk på "Søstrene Negaard". Både der og med ettersøkende forsøk uten hermetegn, fikk jeg mellom 300 og firehundre treff!  Jeg orket ikke åpne alle treffene for å finne hvorfor det var treff. Men fant ingen av ordene "Søstre" eller "Negaard" i treffene. Veldig frustrerende.

Jeg begriper ikke hvordan man kan søke der. Jeg greide ikke å få treff på "Negaard", nemlig tre bilder fra forbryteralbumet (to like), der forbryteren har etternavn Negaard. Så da er det muligens ikke flere treff.

Jeg så at noen av treffene var fra Nygårdsgaten (men ikke Negaard). Det var også noen treff på to jenter. Er det noen dokumentasjon på Bildesøk? 

Dette er vel å merke så lenge "Vekting av søkemetoder" er midtstilt (standard innstilling), slik at du ikke bare søker i metadata, men også gjør et semantisk søk (se illustrasjon nedenfor). Det semantiske søket finner da alle motiver som den kunstige intelligensen tror kan vise søstre, og den finner alle ord i metadataene som den tror kan være av interesse, fordi de likner på Negaard (f.eks. Nygård og Østgaard).

Det semantiske søket gir typisk veldig mange treff. For noen typer søkeord gir dette gevinst, men ved søk etter f.eks. konkrete personer, vil det som regel bli svært mange irrelevante treff, og det kan være at alle treff er irrelevante. Du kan skru av det semantiske søket ved å flytte markøren for "Vekting av søkemetoder" helt over til venstre, slik at du bare søker i metadata. I dette tilfellet får du da:

På 12.12.2025 den 17.01, Kari Larsen skrev:

Kan jeg legge inn bildet og få AI til å se etter treff?

Ja, det er et fotografiapparat-ikon i søkefeltet. Klikk på dette for å søke med bilde.

Skjermbilde 2026-01-02 kl. 12.01.59.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/369253-bildes%C3%B8k/#findComment-2753434
Del på andre sider

Takk! Dette var jo oppklarende. Men den streken har jeg oversett og jeg skjønner ærlig talt ikke ordbruken, rent intuitivt. Både min man og jeg har akademisk utdanning, men «Metadata»  og «Semantisk søk» er ikke forståelig , heller ikke etter konsultasjon av Naob. 

Kan dere gjøre dette lettere forståelig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/369253-bildes%C3%B8k/#findComment-2753533
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.