Gå til innhold
Arkivverket

Kjenner noen dette våpenskjoldet ?

Tor Steen
 Del

Recommended Posts

Tja, det var et uvanlig svar, men jeg får være litt hemmelighetsfull jeg og, og svarer at en for meg ukjent avsender plasserte lakkseglet på baksiden av et gammelt brevomslag.

Spørsmålet mitt er fortsatt, vet du hvem det var ?

Mvh Tor

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for mye som samsvarer med Wedel Jarlsberg; samme antall flagg gjennom kronen i 2. og 3. felt, tannhjulet med med et torso i midten, og skjoldholderne, selv om de ifølge Norske slektsvåpen skal være “tilbakeseende”.

Men om det er en borg med to tårn og flagg på toppen av hvert i 1. og 4. felt er mere usikkert.
Det er jo også en figur på toppen av den kronede hjelmen på dette lakkseglet, og det samsvarer med en beskrivelse i Heraldisk nøkkel, hvor det står at Wedel Jarlsberg fører en “friherrekrone, opp fra denne 1 mannstorso lagt på 1 firkantet ramme”.

Wedel Jarlsberg.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tor Steen skrev:

Tja, det var et uvanlig svar, men jeg får være litt hemmelighetsfull jeg og, og svarer at en for meg ukjent avsender plasserte lakkseglet på baksiden av et gammelt brevomslag.

Spørsmålet mitt er fortsatt, vet du hvem det var ?

Mvh Tor

Det er ganske vanlig å gi litt mer kontekst rundt kilden til det spørsmål som stilles. Er det kanskje opplysninger som kan hjelpe å datere seglet, f.eks. på brev eller brevomslag. Hvor i landet er det funnet? Brevet det er snakk om, kjennes mottaker?

Det er også vanlig å stille spørsmålet som Grethe stilte over, idet vi prøver å unngå ren gjettelek. Alt har en kontekst og det er spørsmålsstiller oppgave å bidra med alle kjente opplysninger helt uoppfordret.

Vi er ikke tankelesere, så du bør nok yte litt mer innledningsvis, og heller takke for at folk spør i den hensikt å hjelpe deg å finne det svar du er ute etter.

Mvh Are

• Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Jeg legger meg flat og beklager at jeg, første gang jeg spør om et våpenskjold, klarer å irritere dere som bruker tid på å svare meg.

Det har aldri vært meningen at mitt spørsmål skulle bli en gjettelek.

Jeg tenkte at et slikt tydelig segl var godt kjent og at noen visste svaret. 

Jeg har bladet gjennom boken til Hans Cappelen med sine 364 slektsvåpen, men fant det ikke der.

Jeg prøvde også å lete etter offisielle norske segl, men fant ingenting som lignet.

Jeg vedlegger forsiden at brevomslaget, som viser at det ble sendt til Laurvig.

Brevomslaget måler 7 x 15 cm og er av tykt papir med innprintet vannmerke i form av striper med avstand på ca. 2,5 cm.

Inne i omslaget er det påført med blyant 25/10 1819 Laurvig. ( Årstallet er litt "skjelvet" skrevet, så det kan også leses som 1879).

Dette er alt jeg vet, men hjelper tilleggsopplysningene mht. hvem lakkseglet tilhørte ?

Mvh Tor

Sartz, Laurvig.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor Steen skrev:

Hei og takk for svar.

Jeg legger meg flat og beklager at jeg, første gang jeg spør om et våpenskjold, klarer å irritere dere som bruker tid på å svare meg.

Det har aldri vært meningen at mitt spørsmål skulle bli en gjettelek.

Jeg tenkte at et slikt tydelig segl var godt kjent og at noen visste svaret. 

Jeg har bladet gjennom boken til Hans Cappelen med sine 364 slektsvåpen, men fant det ikke der.

Jeg prøvde også å lete etter offisielle norske segl, men fant ingenting som lignet.

Jeg vedlegger forsiden at brevomslaget, som viser at det ble sendt til Laurvig.

Brevomslaget måler 7 x 15 cm og er av tykt papir med innprintet vannmerke i form av striper med avstand på ca. 2,5 cm.

Inne i omslaget er det påført med blyant 25/10 1819 Laurvig. ( Årstallet er litt "skjelvet" skrevet, så det kan også leses som 1879).

Dette er alt jeg vet, men hjelper tilleggsopplysningene mht. hvem lakkseglet tilhørte ?

Mvh Tor

Sartz, Laurvig.jpg

Dette er en flott tilleggsopplysning. Teksten lyder: 

«Til

Hrr       Provst Sartz

Offentlig Sag              @ Laurvig»

Hvilket gir anledning til en viss steds- og tidsavgrensning. Mottakeren var dermed trolig: https://no.wikipedia.org/wiki/Johan_Frederik_Sartz

Sartz (1763-1839) var sogneprest og senere prost i Larvik fra 1797-1821, og dermed er brevet trolig slutten av denne perioden. Kanskje fra tiden rundt 1814, hvor det var mye aktivitet rundt 1814-forsamlingen. Og har Torbjørn Wolden rett i sin antakelse (over) om at dette kan være seglet til Wedel Jarlsberg, så var kanskje segleieren den ved 1814 så sentrale grev Herman Wedel Jarlsberg: https://no.wikipedia.org/wiki/Herman_Wedel-Jarlsberg 

Nå er det i minste et bedre sammenligningsgrunnlag.

Mvh Are

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info.

Jeg er også ganske sikker på at mottaker er Johan Frederik Sartz, 1763 - 1839.

Sartz var med på å organisere Larviks skolevesen. I 1820 fikk han etter søknad avskjed i nåde.

Han var ikke bare prost i Larvik han var også aktiv i både politikk og forretningslivet.

Delvis sammen med broren, Mathias Sartz, drev Johan Fredrik Sartz handel og skipsrederi. Da han var blitt medeier i Laurvigen grevskap i 1817 (én av de såkalte «grevlingene») fortsatte han ellers sine egne forretninger. Administrasjonen av grevskapet ble mest overlatt til Falch og Gether.

1814 ble Sartz valgt til representant for valgkretsen Larvik og Sandefjord i det første overordentlige Storting. Han gikk inn for union med Sverige.

Sartz eide nåværende Kirkestredet 5. Omkring 1820 lot han oppføre lystgården Yttersø gård.

I 1798 inngikk Sartz ektekap med Else Bugge.

Sartz gate har sitt navn etter grevskapseierne Mathias og Johan Fredrik Sartz.

Kilder : (Lokalhistoriewiki.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da regner  jeg med at mitt spørsmål har fått sitt svar i og med at lakkseglet ganske sikkert er fra slekten Wedel Jarlsberg.

Vedlegger foto som viser likhetene med lakksegl på omslaget.

Tusen takk for god hjelp.

Neste gang jeg spør, skal jeg gi fullstendig info helt fra start.

Mvh Tor

Våpenskjold. justert.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen eksempler på vrever fra grev Herman Wedel–Jarlsberg på Nasjonalbiblioteket som jeg har sammenlignet dette med:

Brev fra grev Herman Wedel–Jarlsberg (1779–1840), 10. april 1814, til Ludvig Stoud Platou (1778–1833)
Lakkseglet er rødt og er klart våpnet til slekten slik er er beskrevet i Norske slektsvåpen. Det er ingen “mannstorso lagt på 1 firkantet ramme” som står oppreist fra kronen på hjelmen.

Brev fra grev Wedel–Jarlsberg til Samfundet for det norske Folks of Sprogs Historie i Christiania, 24. januar 1833.
Lakkseglet er sort, og har nå tre små anheng (medaljer/utmerkelser) under skjoldet. Ingen mannstorso og firkantet ramme over hjelmen.

Brev fra grev Wedel–Jarlsberg, 5. desember 1816, til Jens Rathke (1769–1855)
Et offisielt brev “Fra Regjeringens 4ᵈᵉ Departement, for det Indre” med et rødt lakksegl med riksløven.

Mener fremdeles våpnet på lakkseglet samsvarer best med det ført av slekten Wedel–Jarlsberg utifra beskrivelsene i Norske slektsvåpen og Heraldisk nøkkel.
Hvis Heraldisk nøkkel hadde inkludert en liste over hvem i slekten som førte våpnet med denne mannstorsoen med den firekantede rammen, hadde det kanskje kunnet identifisere avsenderen av dette brevet.
For meg ligner håndskriften på dette brevet ikke den til grev Wedel–Jarlsberg utifra eksemplene jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn og takk for svært interessant informasjon !

Da gjenstår det store spørsmål, hvem brukte segl med manns-torso lagt på en firkantet ramme ?

Håper jeg finner svaret.

Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg en dårlig kopi av et brev Baron Wedel Jarlsberg skrev julaften 1840 til kandidat Thue.

Brevet har deler av lakksegl på baksiden. Det er litt uklart, men viser tydelig at det ikke var Baronen som brukte "mitt lakksegl".

Wedel Jarlsberg 1840 001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.