Gå til innhold
Arkivverket

Er Andreas Tagesøn fra Frederikshald den samme som Andreas Terkilsen/Tagesen Sliman fra København?

Lone Schliemann
 Del

Recommended Posts

Jeg leder efter Andreas Tagesen/Terkildsen Sliman, som findes i søruller fra København fra 1780´erne, og som stammer fra Frederikshald. I sørullerne står, at han er indrulleret i 1782 og er 28 år gammel, så jeg har ledt efter hans dåb i kirkebøger fra Idd præstekontor i årene omkring 1754, men uden held. Ved sin søns dåb i Nikolaj Kirke i København i 1790, står han som Andreas Tagesen Sliman. Jeg har fundet Andreas Tagesøn i kirkebogen for Halden fra 1766 (nr 38). Er der mon en, der kan hjælpe med at læse informationerne om hans forældre? Jeg synes nemlig ikke, der står Jonas Herman Sliman som farens navn, så måske er det den forkerte Andreas, jeg har fundet.

Andreas Tagesøn dåb Halden 1766

Andreas Terkildsen Sliman sørulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre et par vitale opplysninger jeg ikke får tak i, men kanskje andre . . .?

Døbt Andreas Tagesøn Fød den 5te Forældrene

Niels Smidt S??[yrke?], boende i [??] med Koene Wiwicke Tagesen

Faderne Mad.me Sr. Christian Anders: Kiæreste, Mad.me Sr. Tonning

Greens Koene, Jomfr. Anna Leth Sr. Hendrick Schrøder Sr. Pet-

ter Green og Monsr. Buhl fuldmægtig hos Hr. Byeskriver Kiørboe

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dåpen til tvillingene Anna Dorthea og Hans Andreas 8. mars 1768 er foreldrene

Niels Smidt Smed og Koene Wivice Tagesøn boende i Backene

nr 22 og 23

Østfold fylke, Fredrikshald i Halden, Idd, Berg, Ministerialbok nr. I 1 (1758-1791), Fødte og døpte 1768, Side 106-107
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061010040365

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Matthias!

Jeg har vært på en skikkelig ‹langtur›. Søkemessig.

Syntes jeg var kløktig da jeg, i et innbitt egentreningsforsøk på å bli bedre på ‹leting›, (FT 1801, personsøk, osv. osv.), fant frem til skredderfamilien Smith i Tønsberg. (!)

Som selvsagt viste seg å være et totalt blindspor. Ingen mulig forbindelse til Niels i Halden.

Dog, at yrket til Niels skulle være Smed . . . ?! Nei, det kunne jeg ikke engang ha gjettet meg til ifht. skriftbildet fra

dåpen til Andreas. (Selv om, i eftertankens kranke blekhet, kanskje Smidt burde ha fått en bjelle til å klinge?)

Trodde at jeg, med en god porsjon velvilje, kanskje kunne lese Skredder – og dermed føyk jeg ut i tåka.

Å lete videre etter flere barn av paret i Halden falt meg ikke inn.

Så det omtalte «egentreningsforsøket» kan jeg tydeligvis trygt oppgi . . . 😉

Derfor: – Takk, igjen! Man (jeg) må kjenne sin (min) begrensning.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da glemte jeg aldeles å takke for Backene. Som jeg på et tidspunkt så inderlig skulle ønsket at var Tønsberg.

Før korthuset ramlet sammen. 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, til tross for mine voldsomt selvsentrérte innlegg ovenfor – konklusjonen må vel bli at Andreas Tagesøn neppe kan være Andreas Terkelsen Sliemand, fra de Kjøbenhavnske sjørullene? «Jeg spørger kun . . .»

For dette var Lones (trådstarters) opprinnelige spørsmål som jeg har klart å drukne i ‹støy›.

Beklager, Lone.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel vere lov å minne om at Andreas f. 1766 ville vere 16 år i 1782.  Å lyge på seg 12 år ville nok vere litt for drøyt.

I tillegg kan vi observere at kyrkjeboka, som er nr. 1, byrjar i 1758.  Kanskje nokon lokalkjende veit om det er fordi eldre bøker er tapte,

eller fordi Fredrikshald låg under Idd?

I det siste tilfellet kunne han stå her:  https://www.digitalarkivet.no/kb20061010030362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej alle

Tak for hjælpen. Man bliver helt glad over entusiasmen.

Ærgerligt, det er ikke er den rigtige Andreas. Jeg har nemlig også problemer med kirkebøgerne i Frederikshald fra før 1758, men ville først lige være sikker på tydningen af oplysningerne om Andreas Tagesøn før, jeg går videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.