Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jeg lette etter en konfirmant i 1825 og ble veldig forundret da jeg fant Lisbeth Eliasd.  født 1809 ved søk i DA, men ikke kunne finne konfirmanter 1822 - 1837 i denne boken.

Side 183 dekker konfirmanter i 1821 mens side 184 begynner med å konfirmanter i 1838. Finnes det et tillegg til denne kirkeboken som ikke er scannet, eller er disse konfirmantene ført i en annen bok? Ved søket kommer det opp henvisning til denne kirkeboken og løpe nr. 25, men ikke noe sidenr. og ingen link til originalkilden.

Så spørsmålet er: Hvor kommer opplysningene fra?

Oppdatert kl 19.10
Konfirmantene er funnet i 

Her er det dog flere opplysninger enn det som kommer fram ved søk i DA. Blant annet foreldenes navn, så det er neppe her at opplysningene er hentet.

Endret av Arne Reidar Jullum
Oppdatert med nye opplysninger
  • 3 uker senere...

Personposten (https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000000412765) er helt sikkert basert på s. 519 i ministerialbok nr. 723A12, 1822-1851, arkivreferanse AV/SAT-A-1458/723/L0243: https://www.digitalarkivet.no/kb20060522130205

Personposten inneholder merknader om datoer for konfirmantens vigsel og død, som er uvanlige opplysninger i konfirmantlistene (nødvendigvis tilføyd mange år etter konfirmasjonen), men som finnes nettopp i denne ministerialboka. At personposten ikke inneholder foreldrenes navn, må skyldes at Verdal historielag, som har laget registeret, ikke har prioritert å ta med foreldrenes navn.

Det betyr - som du har påpekt - at personposten er knyttet til feil kirkebok. Jeg vil anta at Verdal historielag i sin tid har sendt inn et samlet register som baserer seg på både ministerialbok nr. 723A05 og ministerialbok nr. 723A12, og så har registeret som helhet blitt knytta til ministerialbok nr. 723A05 i Digitalarkivet. Registeret ser ut til å være publisert i Digitalarkivet første gang 4. februar 2000, og det var jo flere år før kirkebøkene ble skanna og det ble et poeng å knytte sammen register (transkripsjoner) og skanninger.

• Liker 1

Jeg hjelper dere gjerne.

Om dere sender meg filen så kan jeg flytte ut konfirmantene for 1822 til og med 1837 til en egen fil og oppdatere begge filene med manglende informasjon.

For originalfilen gjelder dette stort sett Bilde-ID, Kirke, Konfirmasjonsdag og Side.

For den nye filen gjelder det samme samt Foreldrenes navn som stort sett savnes for disse konfirmantene. Konfirmantens Løpenummer i den nye filen må i noen tilfeller korrigeres da jeg har sett at dette i noen tilfeller er feil.

Person-ID og Kilde-ID flyttes selvsagt med til den nye filen, men dere må vel endre på kilde-ID da dette blir en ny fil som skal kobles til en annen kirkebok.

16 timer siden, Arne Reidar Jullum skrev:

Jeg hjelper dere gjerne.

Om dere sender meg filen så kan jeg flytte ut konfirmantene for 1822 til og med 1837 til en egen fil og oppdatere begge filene med manglende informasjon.

For originalfilen gjelder dette stort sett Bilde-ID, Kirke, Konfirmasjonsdag og Side.

For den nye filen gjelder det samme samt Foreldrenes navn som stort sett savnes for disse konfirmantene. Konfirmantens Løpenummer i den nye filen må i noen tilfeller korrigeres da jeg har sett at dette i noen tilfeller er feil.

Person-ID og Kilde-ID flyttes selvsagt med til den nye filen, men dere må vel endre på kilde-ID da dette blir en ny fil som skal kobles til en annen kirkebok.

Hei

Da har du fått en epost fra meg om dette

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.