Gå til innhold
Arkivverket

Andreas Tagesen/Terkildsen Sliman, Frederikshald, født ca 1754. I hvilke kirkebøger skal jeg lede?

Lone Schliemann
 Del

Recommended Posts

Andreas Tagesen/Terkildsen Sliman stammer ifølge søruller i København fra Frederikshald. Af sørullen fremgår at han 28 år gammel blev indrulleret i 1782. Han må derfor være født omkring 1754. Kirkebogen for Halden begynder først i 1758.

Jeg tror, at Andreas´ forældre er skrædder Jonas Sliman og Anne Lisbeth Tages. De fik en søn, døbt Mathias Holst  i Halden (nr 16 i 1759), Jonas blev gift igen og fik med Alette Maria Brons (?) flere børn; Anne Elisabeth Tagesøn (nr 21 i 1767) og Mathias Holst (nr 53 i 1768) - begge i Halden. Af folketællingen i 1801 fremgår, at Jonas bor sammen med en ugift datter, Louise Sophia, stadig i Halden. Jonas´ forældre er skrædder Herman Sliman og Sophia Jonasdatter. Jonas´ dåb fremgår af kirkebogen for Trondheim, Domkirken sogn 3.12.1722.

For mig lyder det sandsynligt, at Andreas skulle være barn af Jonas og Anne Tagesøn og barnebarn af Herman, dels pga efternavnet Sliman, byen Frederikshald og dels fordi Andreas døbte sin egen søn Jonas Herman Sliman, og Andreas bl.a. ved denne dåb står som Andreas Tagesen Sliman (Nikolaj Kirke i København 1790). Aldersmæssigt ser det også sandsynligt ud. Jeg kan bare ikke finde oplysninger om Andreas i Frederikshald. (Troede jeg havde fundet ham døbt i 1766, men her hedder faren Niels Smidt).

I hvilke kirkebøger i Østfold vil det mon være relevant at søge efter Andreas' dåb, og hvor findes informationer om konfirmationerne?

Mathias Holst dåb 1759

Jonas Herman dåb 1790 nr 114 København

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for hjælpen

Jeg må se kirkebøgerne fra Idd igennem. Kirkebøger fra Berg begynder først i 1770.

Ved du, hvor konfirmationer blev noteret? De ses ikke i kirkebøger fra Idd.

Hilsen Lone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ove Gunnar Jacobsen skrev:

Kanskje dette kan hjelpe?

Fra https://www.arkivverket.no/forskere/historikk-for-prestegjeld-og-sogn/prestegjeld-og-sogn-i-ostfold/#halden

"Fredrikshald (Halden) ble eget prestegjeld iflg. kgl. reskr. 13.12.1769. Da ble Nordre Fredrikshald skilt ut fra Berg og Søndre Fredrikshald fra Idd."

Ja og nei ...   Det ser ut til at denne soknehistorikken er ufullstendig for Østfold.

Fredriskhald var sokn i Idd prestegjeld lenge før 1769. Den første kyrkja skal vere frå 1630  https://no.wikipedia.org/wiki/Immanuels_kirke

Soknet hadde eigne kyrkjebøker iallfall frå 1758.  

Idd prestegjeld var Idd sokn, Enningdal sokn og Fredrikshald sokn. Det er eigne bøker for Idd sokn og for Enningdal sokn frå 1720. Det kan

tyde på at det også var ei eiga bok for Fredrikshald for det same tidsrommet - som no er tapt.

Det ser ikkje ut til at konfirmantlister er tekne vare på før 1770 for Enningdal sokn og Idd sokn. Likeins for Berg prestegjeld.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var to kirker i Halden på 1700-tallet. Etter flere branner så er det mye arkivmateriale fra Østfold som har gått tapt. En liste over en del kilder som fremdeles finnes linkes til her: Østfold - Google Dokumenter I link til overformynderi 1728-1774 så finner du referert skiftet til Anne Elisabeth Tagesen som var sluttet 17 august 1762. Barn Andreas og Louise Sophie. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

En liste over en del kilder som fremdeles finnes linkes til her: Østfold - Google Dokumenter I link til overformynderi 1728-1774 så finner du referert skiftet til Anne Elisabeth Tagesen som var sluttet 17 august 1762. Barn Andreas og Louise Sophie. 

Du er gjerrig med lenkene dine, Erlend 😉 Selv om dette funnet er formidabelt, forstå meg rett.

Men krevde litt kløning (fra denne klossmajoren) å kunne produsére direkte lenke til innførselen.

Nr. 63 v. side.

Det er jo så forbilledlig tydelig skrevet og barna har Erlend allerede oppgitt, men bare for ordens skyld: Anne E. er/var Jonas Sliemands Hustrue.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, hvor er I dygtige. I har jo løst mit problem med at finde dokumentation for, at Andreas Slimand er søn af Jonas Sliman og Anne Elisabeth Tagesen. Kæmpe stort tak til jer.

Lige et spørgsmål mere: Står der i Skifteprotokollen, at Andreas i 1762 skulle være 19 år? Jeg troede, han var ville være 8 år. Kan I læse hvad der står i sidste kolonne?

Hilsen Lone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.