Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til videre kartlegging av Kristoffer Moe (f. 1893) – mulig straffehistorikk / dommer før, under og etter krigen

Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei,

jeg arbeider med en familie- og mikrohistorisk undersøkelse og håper noen her kan hjelpe meg videre med å kartlegge Kristoffer (Christoffer) Moe, født 24.11.1893 i Lesja, død 1963.

Jeg har funnet en del kilder, men står nå fast – særlig når det gjelder mulige straffesaker/dommer, både før og etter andre verdenskrig.

Kort oversikt over personen:

• Navn: Kristoffer / Christoffer Moe

• Født: 24.11.1893, Lesja

• Yrke/roller: Arbeider (tidlig), senere pastor/forstander, leder i Samaritans fengselsmisjon, redaktør

• Bosteder: Oppdal, Trondheim/Strinda, Oslo, senere Farsund/Vanse

• Død: 1963 (sted ikke endelig bekreftet)

Kilder jeg allerede har funnet:

Folketellinger

Kirkelige handlinger

Flytting

Straffespor

Disse albumene tyder på gjentatt kontakt med politiet, men jeg har ikke funnet selve dommene eller straffesakene.

Bakgrunn for spørsmålet

I samtidige og etterkrigsavisartikler omtales Kristoffer Moe som «tidligere straffet», og han var også en kontroversiell figur etter krigen i forbindelse med innsamlingsvirksomhet og religiøst arbeid. Han er i tillegg nevnt i landsvikersaker (ikke som tiltalt, men som vitne/mellommann).

Jeg forsøker nå å finne ut:

1. Hva gjaldt straffesakene i forbryteralbumene?

2. Finnes det domsprotokoller, forhørsrettsaker eller bøtesaker knyttet til ham?

3. Kan det ha vært etterkrigssaker (1945–1963) som ikke ligger direkte i landssvikarkivet? Eventuelt ligger det noen landsvik sak på han?

4. Hvor bør jeg lete videre – by-/herredsrett, statsarkiv, politijournaler, fengselsarkiv?

Spørsmål til forumet:

• Har noen erfaring med å spore konkrete dommer ut fra oppføringer i forbryteralbumet?

• Vet noen hvilke arkivserier ved Statsarkivet i Oslo som er mest relevante her?

• Finnes det registre over betingede dommer/bøter som ikke er lett synlige digitalt?

Alle tips – store eller små – mottas med stor takk.
Dette er et viktig spor i både familiehistorien og en større mikrohistorisk studie av gråsoner mellom religion, kriminalitet og samfunn i første halvdel av 1900-tallet.

På forhånd tusen takk 🙏
Vennlig hilsen
Adèle Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Adele Marie Moe skrev:

Han er i tillegg nevnt i landsvikersaker (ikke som tiltalt, men som vitne/mellommann).

Da må du nok vite navnet på den personene, som landssviksakene gjelder. Eller vet du i hvilke landssviksaker han er vitne/mellommann? Hvor har du hentet disse opplysningene fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Adele Marie Moe skrev:

Hva gjaldt straffesakene i forbryteralbumene?

Jeg finner Kristoffer Moe i Polititidende i Nasjonalbibliotekets nettbibliotek: 

https://www.nb.no/search?q="kristoffer moe"&mediatype=tidsskrift&sort=dateasc&seriestitle="Polititidende"&fromDate=19150101&toDate=19191231

https://www.nb.no/search?q="kristoffer moe"&mediatype=tidsskrift&sort=dateasc&seriestitle="Polititidende"&fromDate=19200101&toDate=19201231

Det ser ut som det dreier seg om underslag og bredrageri.

Når jeg søker på navnet Kristoffer Moe, f. 24.11.1893, på Digitalarkivet, får jeg blant annet treff i fangekortene fra Botsfengslet. Men jeg ser at fangekortene er sperret for innsyn på nettet.

For flere opplysninger om Kristoffer Moe i Botsfengslet, må du nok henvende deg til Arkivverket. Jeg finner ikke noe eget skjema som gjelder straffesaker, og det nærmeste jeg kommer, er dette skjemaet:

https://www.arkivverket.no/innbyggere-nearingsliv/innbyggere-og-naeringsliv-skjema/skjema-for-generelle-foresporsler/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk alle sammen så langt. 
Jeg skal få sett på dette når jeg kommer hjem da jeg skal til behandling akkurat nå. 
Men de to landsviker sakene det til nå dreier seg om er; Alf Gustav Anker Guttormsen og Klemens Dahlseide (Martin Klemens Dahlseide) Jeg får liksom ikke helt plassert denne pastor Moe (sistnevnte ikke i slekt med meg, men de to i Landsviker sakene) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjenner til navnene på dem som landssviksakene dreier seg om, vil du måtte lete etter vitneavhørene til Kristoffer Moe i selve sakene. Men det går ikke an å søke etter navn på vitnene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.