Gå til innhold
Arkivverket

Konfirmasjon Garnisonsmenigheten 1739: Hva er navnet på Majoren?

vibekejohansen
 Del

Recommended Posts

Garnisonsmenigheten Kirkebøker, AV/SAO-A-10846/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1734-1756, s. 173
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061107010669

Hei, håper noen kan hjelpe med å tyde navnet på Majoren som konfirmanten Peder Andersen er under. Konfirmasjonen er 4. oktober 1739, og Peder Andersen står på venstre side, linje 17. 

Majorens navn starter med P, tror jeg? 

Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen! Han hørtes fransk ut, hvis det ikke er presten/klokkeren som har gjettet på skrivemåten 🙂

Jeg tror jeg leste en gang at mange unge gutter ønsket en militær karriere, og ble med så unge som 12-13 år, men jeg vet ikke så mye om militærtjenesten den gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Alvin Andreassen skrev:

Erzt

Pirk, men tror det skal være Af Major Poumeaus (underforstått hans kompani)

Mvh

• Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var så mange treff på Peder Andersen, så jeg søkte på skannet kirkebok, jeg. Så leter jeg egentlig etter Peter/Petter Andersen Hammer, men det kan jo også være skrevet som Peder og Per. Takk for bidraget, Sølvi Løken 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.