Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfall på Gaustad sykehus - gravlagt hvor?

Inge Flatmoen
 Del

Recommended Posts

En søster av min oldemor døde på Gaustad sykehus i Oslo i 1950. Hun var opprinnelig fra Gudbrandsdalen, men ble gravlagte i Oslo fordi det var for kostbart å frakte henne til hjemtraktene. Hun hadde neppe vært pasient der i mer enn 2-3 år. 

Hvilken gravlund/kirke soknet Gaustad psykiatriske sykehus på den tiden? 

Mvh. Inge Flatmoen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg søkte etter det fikk jegdette svaret.

I 1950 sognet Gaustad Psykiatriske Sykehus til

Vestre Aker kirke, som ligger rett ved sykehuset og er en del av samme historiske område og kirkegård (Vestre Aker kirkegård), som ble innviet samtidig som sykehuset åpnet i 1855

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Gaustad psykiatriske sykehus er da langt fra Vestre Aker kirke ... lurer på om det var en egen gravplass på Gaustad tidligere, men det er kanskje bare en feiltolkning av det som står om fisker Hans Fredrik Hansen, https://www.digitalarkivet.no/kb20061116080330 

DTH

Jeg stusset også over kommentaren om at Vestre Aker kirke lå rett ved Gaustad. Da jeg leste spørsmålet tenkte jeg ummiddelbart at Ris kirke måtte være den nærmeste.

Det nevnes en massegrav på Ris i kirkeperioden 1965–1989 hvor pasienter fra Gaustad sykehus ble gravlagt anonymt i massegraven ved Ris kirkegård. Her ligger 55 pasienter, 28 er kvinner og 27 menn. De som ligger i graven er ofre for lobotomi. Nå ble Gaustad og Vestre Aker kirke  begge reist i 1855 og Ris kirke ble ikke reist før i 1932, så fra opprinnelsen var vel Vestre Aker kirke den nærmeste og de fortsatte kanskje å bruke den. Asylet fikk en egen kirke i 1954. Men det er vel ikke usansynlig at de da kan ha brukt begge kirkenes gravsteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkegården til Ris kirke ble innviet i 1957. Så den var ikke aktuell i 1950. Uten å være spesielt kjent i hovedstaden - bor ikke der - så ser det ut til at Nordre gravlund også ligger i relativ nærhet til Gaustad psykiatriske sykehus. 

Er mulig jeg må kontakte gravferdsetaten i Oslo for å få nøstet opp i dette. Vedkommende person er ikke søkbar på grav.no. 

Mvh. Inge Flatmoen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange ved Gaustad sykehus ble gravlagt i anomyme graver. Jeg tror egentlig Vestre Gravlund ligger nærmere enn Nordre gravlund.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Joar Tranøy:  Historien om lobotomi:  24% av de lobotomerte ved Gaustad sykehus i perioden 1941 - 1950 døde og ble lagt i en umerket grav ved Riis Kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.