Gå til innhold
Arkivverket

Ny arkivlov fra 2026

Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Lov 20. juni 2025 nr. 96 om dokumentasjon og arkiv (arkivlova) trer i kraft 1. januar 2026.

https://lovdata.no/lov/2025-06-20-96

Far vel til Riksarkivet, nytt institusjonsnavn blir Nasjonalarkivet.

Forarbeidene til den nye arkivlova: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=102221

I dag tidlig ble også den nye arkivforskrifta kunngjort i Norsk Lovtidend:

https://lovdata.no/LTI/forskrift/2025-12-17-2647

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rette er vel at det er Arkivverket som skiftar namn til Nasjonalarkivet.

Riksarkivet vil vel vere Riksarkivet også etter 1/1 2026.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det rette er vel at det er Arkivverket som skiftar namn til Nasjonalarkivet.

Riksarkivet vil vel vere Riksarkivet også etter 1/1 2026.

Det har du rett i - jeg ser jeg skrev akkurat dette (at Arkivverket skifter navn) i en omtale av den nye loven i juni ... Riksarkivet ble nedlagt som en egen enhet i forbindelse med omorganiseringen i 2016.

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det som står i pressemeldinga set eg stor pris på følgjande:

Sitat

Nøktern gjennomføring

Namneendringa blir gradvis gjennomførte og utan unødige kostnader. Eksisterande materiell blir bruke om attder det er mogleg, og oppdateringar av skilt, dokumentmålar og digitale flater skjer innanfor ordinær drift. 

– Dette er ikkje ei kostbar omprofilering, men ei naudsynt og ryddig tilpassing som følgjer av ny lov. Me er opptekne av å gjera dette på ein så effektiv og rimeleg måte som mogleg, seier Bolstad. 

• Liker 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redaktørhatten settes på: I dag vedtok Arkivverket, fra 1. januar 2026 Nasjonalarkivet, ny forskrift om kva dokumentasjon som skal takast vare på for ettertida (bevaringsforskrifta), som er hjemlet i arkivlova § 12 og som skal tre i kraft samtidig med arkivlova og arkivforskrifta.

Nå er forskriftskøen lang i Lovtidend-redaksjonen, men jeg antar forskriften vil kunne bli kunngjort mandag eller tirsdag neste uke.

Redaktørhatten tas av ...

DTH

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å beregne hvor mye man rekker av kunngjøringer, men forskrift 19. desember 2025 om kva dokumentasjon som skal takast vare på for ettertida (bevaringsforskrifta) ble kunngjort nettopp i Norsk Lovtidend:

https://lovdata.no/LTI/forskrift/2025-12-19-2729

Tidligere i dag ble også forskrift om oppheving av forskrift om offentlege arkiv kunngjort. Ikrafttredelsen av denne skjer også fra 1. januar 2026.

Så da skal vel alt knyttet til ny arkivlov være klart.

Arkivverket har tidligere denne uken lagt ut følgende pressemelding som kan være av interesse for noen:

https://www.arkivverket.no/oppgaver-loyste-pa-vegner-av-offentleg-organ-§-7-i-ny-arkivlov/

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivverket har i dag lagt ut en nyhetsmelding om fastsettelsen av ny bevaringsforskrift.

https://www.arkivverket.no/ny-bevaringsforskrift-er-fastsett/

I nyhetsmeldingen er det lagt inn lenker til de konsolidere versjonene av arkivlova, arkivforskrifta og bevaringsforskrifta.

Jeg ser at jeg i forrige innlegg glemte å legge inn lenke til opphevelsesforskriften til forskrift om offentlege arkiv.

Den er her: https://lovdata.no/LTI/forskrift/2025-12-19-2710

Nå er ikke opphevelsesforskriften så veldig interessant, men den leder i hvert fall til den snart opphevete forskriften i tilfelle noen i fremtiden har behov for å lese tidligere regelverk.

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/18/2025 at 7:21 PM, Torbjørn Igelkjøn said:

Av det som står i pressemeldinga set eg stor pris på følgjande:

........utan unødige kostnader..... 

Den norske Sovjet-staten med sitt byråkrati, skal forandre noe uten at det koster mer?

😁😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.12.2025 den 5.26, Kai Ståle Ødegård skrev:

Den norske Sovjet-staten

"Den norske Sovjet-staten ………"

De som kan litt om historie, vet hva Sovjetunionen var og hvordan forholdene der var. Diktatorens Stalins terrror-regime der alle kritikere ble dratt ned i en kjeller og skutt, eller dømt til livstids slaveri i konsentrasjonsleire i Sibir. Tvangskollektivisering av landbruket i Ukraina som medførte at millioner av mennesker sultet i hjel. Statens politi KGB som overvåket alle i samfunnet og arresterte alle som ikke klappet for diktatoren. Nå styres Russland av en tidligere KGB-offiser som brutalt har angrepet Ukraina.

Dagens offentlige administrasjon i Norge er så langt unna Sovjet-staten som det er mulig å komme. Begrepet "den norske Sovjet-staten" er ikke bare fullstendig historieløst, men er direkte uhørt! Slike begreper har ikke noe i en seriøs debatt å gjøre!

Endret av Ole Arild Vesthagen
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det du @Ole Arild Vesthagen som kritiserte meg for ein liknande spøk for eit par år sidan i Ukraina-tråden på diskusjon.no?

Uttrykket stammar frå konflikten i 1999 rundt samanslåinga av Telenor og Telia, som gjekk i vasken på grunn av ueinigheit mellom den norske og den svenske regjeringa om korleis det fusjonerte selskapet skulle organiserast. Det var den svenske næringsministeren, Björn Rosengren som i eit intervju uttalte at Norge var "den siste Sovjetstaten".

Eg er heilt einig i det du skriv om Sovjet/Russland og Ukraina, men meiner likevel at det må vere rom for litt humor sjølv om vi lever i ei vanskeleg og farleg tid. Ja, kanskje spesielt då. Det er sjølvsagt ingen som meiner på alvor at Norge er nokon sovjetstat.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri deltatt på diskusjon.no. Du bør sjekke navnene først.

Ja, jeg kjenner til det den svenske næringsministeren en gang sa. Og ja, det bør være rom for humor. Men dette er dårlig humor. Jet har viet over 40 år av mitt liv i offentlig forvaltning i Norge, men jeg har aldri jobbet i noen sovjet-stat. Jeg synes dette er dårlig humor, fordi det viser forakt for alle de som gjør en innsats for det frie demokratiske Norge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye arkivloven, Lov 20. juni 2025 nr. 96 om dokumentasjon, bør vi alle ønske velkommen. Det ligger et stort og viktig arbeide bak utarbeidelsen av den nye loven og tilhørende forskrifter. Det er særlig viktig i et samfunn med stadig hurtigere utvikling av kommunikasjonsmetoder og teknologi.

Som tidligere arkivar i statlige virksomheter har jeg mange ganger vært frustrert over manglende arkivering. Særlig etter at bruken av e-post ble vanlig. Da ble det lettere å la være å arkivere, enn å sørge for at dokumentasjonen ble tatt vare på for ettertiden. Interne kurs for saksbehandlere, diskusjoner i møter og innlegg på intranettsider har aldri nådd helt fram. Et viktig prinsipp som det arbeides med er innebygd arkivering. Det vil si at systemene og verktøyene som saksbehandlere benytter skal være lagt til rette for rask og enkel arkivering. Det må bli enklere å arkivere, enn å la være.

Det å ta vare på viktig dokumentasjon i offentlig forvaltning er veldig viktig, både for nåtid og for ettertid. I nåtid slik at presse og publikum kan følge med på forvaltningens beslutninger og disposisjoner. Og for å unngå korrupsjon og hemmelighold. Norge har en av verdens beste lovgivninger for offentlighet i forvaltningen og for arkivering og bevaring av forvaltningens dokumentasjon. Selv i land som vi er nært alliert med, forekommer det hemmelighold og fjerning av dokumentasjon som er ubehagelig for politisk ledelse.

I "gamle dager" ble det skrevet brev. Disse ble ekspedert ut av arkivtjenesten i virksomhetene, og det ble alltid arkivert kopier av det som ble sendt ut. Og arkivtjenesten hadde ansvar for å motta post inn til virksomheten. Saksbehandlerne fikk aldri et brev til behandling før det var registrert i arkivet. Med utstrakt bruk av e-post har dette blitt snudd på hodet. For ikke å snakke om tekstmeldinger, innlegg på sosiale medier og mange andre kommunikasjonskanaler

Jeg har nylig vært på Riksarkivets lesesal og sett gjennom dokumenter vedrørende et viktig forhold under andre verdenskrig. Arkivene etter den norske administrasjonen i eksil i London er godt bevart. Ikke bare inn- og utgående brev. Men også interne notater og referater fra møter og telefonsamtaler. Det er uvurderlig at slik dokumentasjon blir tatt vare på, særlig fra en krisetid. Da kan vi i ettertiden sette oss inn i vurderinger som ble gjort og beslutninger som ble tatt. Og beslutninger som ble endret på grunn av at forholdene utviklet seg annerledes en forutsett.

Alle de dokumentene jeg så på denne sammenhengen var stemplet "Hemmelig". Det var selvfølgelig da av hensyn til rikets sikkerhet. Men takket være lovgivningen om offentlighet, har det blitt frigitt og er nå åpent tilgjengelig for alle interesserte.

En stor takk til de som har utarbeidet loven og tilhørende regelverk for arkivering og bevaring av dokumentasjon!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/26/2025 at 1:06 AM, Ole Arild Vesthagen said:

"Den norske Sovjet-staten ………"

De som kan litt om historie, vet hva Sovjetunionen var og hvordan forholdene der var. Diktatorens Stalins terrror-regime der alle kritikere ble dratt ned i en kjeller og skutt, eller dømt til livstids slaveri i konsentrasjonsleire i Sibir. Tvangskollektivisering av landbruket i Ukraina som medførte at millioner av mennesker sultet i hjel. Statens politi KGB som overvåket alle i samfunnet og arresterte alle som ikke klappet for diktatoren. Nå styres Russland av en tidligere KGB-offiser som brutalt har angrepet Ukraina.

Dagens offentlige administrasjon i Norge er så langt unna Sovjet-staten som det er mulig å komme. Begrepet "den norske Sovjet-staten" er ikke bare fullstendig historieløst, men er direkte uhørt! Slike begreper har ikke noe i en seriøs debatt å gjøre!

De som kan litt historie vet hvorfor Norge er kalt for dette  (svensk politiker en del aar siden).

Og de fleste her vil nok se på min kommentar som rett og slett bare flåsete.

Så ingen vits å spille ut "jeg-er-helt-sjokkert-kortet" ditt.

God jul

🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.