Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finne sjømannsruller / maskinmannskort for fyrbøter Harald Olai Karlsen (f. 1892) etter 1930

Aasmund Olav Løvestad
 Del

Recommended Posts

Jeg håper noen med erfaring fra sjømannsarkivene kan hjelpe meg.

Leter etter sjømannsruller / kort / opplysninger etter ca. 1930 for:

Navn: Harald Olai Karlsen
Født: 1892
Fødested: Askøy
Yrke: Fyrbøter (maskinfolk)

Jeg har funnet to sjømannsruller med følgende nummer:

Disse dekker sjøtjenesten hans fram til ca. 1930, bl.a. som fyrbøter på D/S Leo. Etter dette forsvinner han helt fra de ordinære rullene jeg finner på Digitalarkivet.

Ifølge familiehistorien seilte han videre gjennom alle 1930-årene, og skal ha vært ombord på D/S Sirius da skipet ble bombet og senket i mai 1940. Han overlevde, men gikk aldri til sjøs igjen etter dette.

Jeg har forsøkt å finne:

• hovedkort (Direktoratet for sjømenn)

• videre ruller på Digitalarkivet

• kort ordnet etter fødselsdato (1892)

uten å lykkes.

'Spørsmål:

1. Finnes det egne maskinmannskort / maskinfolkkort / fyrbøterkort som ikke er digitalisert sammen med ordinære hovedkort?

2. Finnes det krigs- eller vernekort for maskinfolk som sluttet etter krigen?

3. Vet noen hvilke arkivserier / statsarkiv jeg bør lete i for fyrbøtere etter 1930?

4. Har noen erfaring med å finne mannskapsopplysninger for D/S Sirius i 1939–1940?

Alle tips om riktige arkivserier, erfaringer eller lignende saker mottas med stor takk.
Jeg er klar over at mye av dette materialet kan være ikke-digitalisert, og tar gjerne imot råd om videre fremgangsmåte.

På forhånd takk 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins neppe egne kort (ruller) for de forskjellige mannskapstyper.  Sjøfartsboka for Harald Olai Karlsen er tydeligvis ikke bevart.  Jeg sitter med Sjøfartsboka fra min avdøde far fra han mønstret ut i 1919 til han avsluttet i 1960 inkludert Krigstiden da han seilte ute.  I boka nevnes båtene han var om bord i, på- og avmønstring og sted.  

Jeg har en gang prøvd å få opplysninger fra rederikontorer, men de gamle rederiene er borte sammen med eventuelle papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sjøhistorie er han ikke oppført men de som omkom på Sirius er angitt. Dessuten er det noen fra tidligere turer nevnt under mannskap, og lenke til warsailors. https://sjohistorie.no/no/skip/26015/default 

Fyrbøter Harald Karlsen nevnt som overlevende sammen med de andre ved bombingen bl.a. her,  25/5-1940 men det har du sikkert fra før: https://www.nb.no/items/459b114a022802dc94b987f36b45078d?page=1&searchText=%22D%2FS%20sirius%22 

Arkivportalen forteller at A og H rulle ble ført i et register fra 1919. B-rullene skal jo være bevart til 1948 så om han fortsatt til sjøs etter 1930 burde han jo være overført i ny bok slik det står i rullen. https://www.arkivportalen.no/entity/7ea67876-9f97-4475-9f16-703b1833b13f?ins=AV

Sender du personalia til arkivet vil de kanskje kunne avklare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.