Gå til innhold
Arkivverket

Informasjon om nyheter?

Arne Reidar Jullum
 Del

Recommended Posts

Nå er jeg blitt forvirret.
I følge diverse poster her på forumet har jeg plukket opp opplysninger om at det skal komme en ny løsning for søk i kirkebøker.

Mitt stor spørsmål er, hva skal fjernes eller endres av de mulighetene vi i dag har for å søke etter personer og deres relasjoner.

I dag her en image.png.ad411da9bdadda29ae8291bc71d3db3d.pngfor søk etter personopplysninger som er transkriberte og tilgjengelig digitalt,
 og image.png.dd85cdd8e3ad5531bf8d09c99da79f31.pngsom enkelt viser hvilke kirkebøker som finnes i arkivet med opplysninger om hva som er transkribert og hva som kun finnes som bilder av boksider.

Disse to valgene dekker mine behov fult ut og jeg er nå redd for at noen av disse skal forsvinne eller bli drastisk endret.

På forsiden av Digitalarkivet.no finnes dette valget:image.png.6dd810aa3954a74475a242e723fc294b.png 
Kan dere være så vennlige å legge ut informasjon om det som nå er tenkt skal skje under knappen Nyheter. (Om dere også legger ved dato i toppen av artiklene hadde det vært fint. Det er alltid greit å vite om en artikkel er en uke gammel, eller om den er 2 år gammel.)

Forøvrig ønskes alle, både brukere av, og ansatte i, Digitalarkivet en god jul og et godt nytt år.

image.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den nåværende "spesialtjenesten" for søk etter (og visning av) skanna kirkebøker (https://media.digitalarkivet.no/kb/browse), som planlegges erstattet med en tilsvarende "spesialtjeneste" (https://nye.digitalarkivet.no/search/parish). Dette er altså kildesøk som kan benyttes som et alternativ til Finn kilde.

Personsøk (søk etter personer i kildene) og kildesøk (søk etter kilder) er to forskjellige ting. Personsøk berøres ikke, og Finn kilde vil heller ikke bli borte i denne forbindelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:

Det er den nåværende "spesialtjenesten" for søk etter skanna kirkebøker (https://media.digitalarkivet.no/kb/browse), som planlegges erstattet med en tilsvarende "spesialtjeneste" (https://nye.digitalarkivet.no/search/parish). Dette er altså kildesøk som kan benyttes som et alternativ til Finn kilde.

Personsøk (søk etter personer i kildene) og kildesøk (søk etter kilder) er to forskjellige ting. Personsøk berøres ikke, og Finn kilde vil heller ikke bli borte i denne forbindelse.

Puh- Da ser det ut til at jeg kan puste rolig ut inntil videre.
Benytter Personsøk nesten daglig, og benytter også ofte Finn kilde og er veldig fornøyd med den funksjonaliteten som er der. Kunne tenke meg noen forbedringer i Personsøk, men det er bagateller.

Fortsatt god jul til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:

Det er den nåværende "spesialtjenesten" for søk etter (og visning av) skanna kirkebøker (https://media.digitalarkivet.no/kb/browse), som planlegges erstattet med en tilsvarende "spesialtjeneste" (https://nye.digitalarkivet.no/search/parish). Dette er altså kildesøk som kan benyttes som et alternativ til Finn kilde.

Finn kilde kan også brukast til å finne skanna kjelder. Så snart ein klikkar på bla i staden for søk vil ein vel etter kvart hamne i det nye visningsprogrammet, enten ein likar det eller ikkje.

Det same gjeld forresten også når ein har søkt opp ein person og klikkar på lenke til skanna side.

Er det berre skanna kyrkjebøker som får ny visning, eller er dette fyrste steg med å lage nytt visningsprogram for alle kjeldetypar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommel opp for dette!

Er alle dei nye kyrkjebøkene publiserte i den nye løysinga?

7 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Er det berre skanna kyrkjebøker som får ny visning, eller er dette fyrste steg med å lage nytt visningsprogram for alle kjeldetypar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må en bytte visningsprogrammet for kirkebøker. Har testet litt nå og må si at det gamle er bedre enn det nye. For det første virker det som om de har lagt vekt på alle andre ting enn visning av bildene. Selv om en fjerner infofeltet på venstre side så er størrelsen på bildeflaten mindre enn i den gamle løsningen, og det er jo bildene som er det viktige her. Av en eller annen grunn er også kvaliteten på bildene i det nye dårligere enn i det gamle. Se selv på bilde nedenfor.

image.thumb.png.f03c8d801af3e0dbdb419fad09974e3b.png

Det nederste bildet er fra den gamle løsningen mens det øverste er fra den nye. Forskjellen er kanskje ikke så tydelige på dette bildet , men prøv selv og se hvor stor forskjellen er.

Dessuten er det lagt inn et irriterende felt i nedre venstre hjørne som dekker en del av teksten. Fjern dette da det er fullstendig unødvendig. Ta utgangspunkt i den gamle layouten, den fungerer bra. Dessuten er valg av fonter veldig uheldig. Minner om den gang, for veldig lenge siden, en skrev programmeringskode på kodeark for hånd, og det var viktig å skille 0 fra bokstaven o. (Det var den gang en skrev kode for hånd og leverte dette til "punchedamer" for å få laget hullkort som så ble lest inn i datamaskinen). Ja dette var før PCen sin tid. 😀 God Jul.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld dei uskarpe bileta vil eg tru at forklaringa er den same som i 2023:

Det er då snakk om to sett med gamle bilete frå skanna mikrofilmprotokollar, og eg håpar at skarpheit og lesbarheit må prioriterast framfor oppløysing og bildekvalitet også i framtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Arne Reidar Jullum skrev:

Dessuten er det lagt inn et irriterende felt i nedre venstre hjørne som dekker en del av teksten. Fjern dette da det er fullstendig unødvendig.

I den gamle løysinga har ein følgjande innstilling under "Bildevisning": "Skjul oversiktskart".

I ny løysing finn ein den same innstillinga under "Brukerinnstillinger" i den store margen til venstre.

(Når sant skal seiast har eg aldri sett poenget med dette oversiktskartet, verken i noverande eller ny løysing).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis står det at ny visningsløsning testes ut.

Men jeg vil savne søk etter (og visning av) skanna kirkebøker slik det fungerer i dag. Den gir raskt og enkelt en flott oversikt over kirkebøkene.

Jeg prøvde å søke i den nye funksjonen og valgt området jeg kjenner best, gamle Hof prestegjeld i Hedmark. Under filter geografi ønsket jeg å finne Våler kommune i Innlandet. Men jeg finner den ikke! Den står ikke på lista. Etter hvert så jeg at kommunene var plassert etter fallende antall kirkebøker tilgjengelig....  Jeg kunne tenkt meg en av to andre sorteringsmuligheter, enten alfabetisk eller etter geografi for de 46 kommunene i Innlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.