Gå til innhold
Arkivverket

Finner ikke fødsel i Kristiania 1921

Trond Olav Solberg
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg har i flere år leitet etter en fødsel som skal etter de opplysningene jeg har, ha skjedd i Kristiania i September 1921. Jeg har leitet gjennom alt av fødsler i alle kirkesogn  i Kristiania + at jeg har gått gjennom listene for Levendefødte menn og kvinner i Kristiania 1921-22.

Jeg vet at ganske raskt etter fødselen forlot familien Kristiania og bosatte seg på Lysaker i Bærum. Jeg har og leitet meg gjennom kirkebøker og protokoller for Levendefødte menn og kvinner I Akershus.

Det jeg da mistenker, er at det enten er en adopsjon inne i bildet her som gjør at jeg ikke finner vedkommende- eller at opplysningene om at vedkommende er født i Kristiania ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er litt usikker på hva du ønsker med dette innlegget.

Hvis du ønsker hjelp til å finne vedkommende må du gi litt informasjon om det du vet, slik at det er mulig for andre å lete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lillian Larsen skrev:

Hei

Er litt usikker på hva du ønsker med dette innlegget.

Hvis du ønsker hjelp til å finne vedkommende må du gi litt informasjon om det du vet, slik at det er mulig for andre å lete. 

Det gjelder skuespiller Arne Johannes Lie, født den 25/9-1921 i Kristiania. Saken er at jeg av egeninteresse driver litt med research, da jeg har interesse for eldre filmer og teater i fra glansperioden i norsk underholdning. Jeg liker å finne litt historie og opphav på skuespillere fra denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

If you have the right IP address, this citation seems to have a more generous biography of the actor:

image.png.1c92e45dd20e68c62ad2f20feda0d1df.png

Perhaps you can contact the most recent updater of information on Arne Lie, Lillian Bikset:

https://snl.no/Arne_Lie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jackie K Marler skrev:

If you have the right IP address, this citation seems to have a more generous biography of the actor:

Perhaps you can contact the most recent updater of information on Arne Lie, Lillian Bikset:

https://snl.no/Arne_Lie

I will look in to this newspaper article, thank you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Copilot :

"

📘 Slik finner vi Arne Johannes Lie i kirkebøkene

🎯 1. Start med fødselsåret og fødestedet

Han er født 23. august 1921 i Oslo (dette er bekreftet i biografiske kilder)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Jackie K Marler skrev:

Is Arne's exact date of birth known?

Here is a similar named person:

Utenriksstasjonene, Legasjonen i Stockholm, Flyktningkontoret, AV/RA-S-6753/V/Va/L0012: Kjesäterkartoteket, flyktninger med registreringsnr. 28300-31566, 1940-1945, s. 1780
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ud20100708621806

Well, there is a posibility that the birth date may not be right. This person in Stockholm is not Arne Johannes Lie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cathrin Jegersberg skrev:

Copilot :

"

📘 Slik finner vi Arne Johannes Lie i kirkebøkene

🎯 1. Start med fødselsåret og fødestedet

Han er født 23. august 1921 i Oslo (dette er bekreftet i biografiske kilder)."

Takk for svar. Jeg skal sjekke opp rundt denne datoen. "25 September er forøvrig det som er oppgitt som fødselsdato de stedene jeg har sjekket ut. (Dette er både dødsannonse og andre kilder på nett.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jackie K Marler skrev:

I Know who Arnes parents is, The only thing i don't find, is Arnes birth in Christiania. There is a possibility that there is a adoption in the picture here. In that case, it will not be posible for me to find his birth(place) There is also a possibility that he maybe is registered in a church-protocol somewhere else, beacuse a know that hes parents moved a lot around in early 1920s.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jackie K Marler skrev:

Det står ikkje noko "nyttig" her; berre alder (60 år) og roller frå 1947 og seinare.

Dødsannonsen (Aftenposten 28. jan. 1982) inneheld ikkje alder eller fødselsdato (dødsdato: 22. jan. 1982).

Minneordet i Aftenposten (25.jan) seier at han fyllte 60 år "for fire måneder siden"

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Trond Olav Solberg said:

I Know who Arnes parents is, The only thing i don't find, is Arnes birth in Christiania. There is a possibility that there is a adoption in the picture here. In that case, it will not be posible for me to find his birth(place) There is also a possibility that he maybe is registered in a church-protocol somewhere else, beacuse a know that hes parents moved a lot around in early 1920s.  

Indeed and perhaps he is one of the several unnamed births from the registers (but not christened) ?  Or perhaps his name was a "stage name" that became the real name?  Is he named in his parents nekrolag / obituary?

Or maybe like John Denver "I was born in the summer of my twenty-seventh year....?

Endret av Jackie K Marler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 25.sept. 1981: "Arne Lie 60 år"

I teksten står det uttykkeleg "fyller fredag 25. september 60 år".

Elles: "født i hovedstaden og ... tatt realartium på Katedralskolen",

men ikkje noko meir om dei første 20-25 åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Trond Olav Solberg skrev:

I Know who Arnes parents is

Det er kanskje litt enklere å finne mer info hvis foreldrenes navn blir oppgitt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Aftenposten 25.sept. 1981: "Arne Lie 60 år"

I teksten står det uttykkeleg "fyller fredag 25. september 60 år".

Elles: "født i hovedstaden og ... tatt realartium på Katedralskolen",

men ikkje noko meir om dei første 20-25 åra.

Ja dette er ting jeg har visst. Jeg finner verken Arne eller foreldrene i adressebøkene for Oslo før i 1944. Da dukker de opp i Oslo.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sven Hjortland skrev:

Det er kanskje litt enklere å finne mer info hvis foreldrenes navn blir oppgitt

Jeg har lenge visst hvem foreldrene er, og jeg vet hvor de kom i fra. De het Olaf Hjalmar Lie og Inga Amalie Lie(pikenavn Jørgensen). De giftet seg i Petrus i 1920 , men flyttet ikke lenge før fødselen i September 21  til Lysaker/Bærum. Da til en skibsreder Engelhardt. I og med at de i følge registerkortet til Inga, flyttet de den 21/8-21- altså like før fødselen, så er jeg usikker på om Arne faktisk er født i Oslo.

Skanna materiale: Oslo folkeregister, Registerkort, AV/SAO-A-11715/K/Kb/L0039: HAR - M, 1920 - Skanna arkiver - Arkivverket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er neste spyrsmål, Kvar budde familien i 1937 eller 38 ? 
For då er det konfirmasjon. Ved at Arne er født på hausten 21, byrja han på skulen 1929. Han MÅTTE væra 7 år for å byrja på skulen. 

Så kvar budde familien i 1937-38 ? Meir presist: Kvar budde Arne i dette tidsrommet ?

—-

Sjølvsagt kan fam meldt seg ut av statskyrkja: Då er dette innlegget frå meg bortkasta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jon Sværen skrev:

Då er neste spyrsmål, Kvar budde familien i 1937 eller 38 ? 
For då er det konfirmasjon. Ved at Arne er født på hausten 21, byrja han på skulen 1929. Han MÅTTE væra 7 år for å byrja på skulen. 

Så kvar budde familien i 1937-38 ? Meir presist: Kvar budde Arne i dette tidsrommet ?

—-

Sjølvsagt kan fam meldt seg ut av statskyrkja: Då er dette innlegget frå meg bortkasta. 

Jeg har kikket ganske mye på konfirmasjoner både i Oslo og Bærum, men har ikke funnet ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner denne i Aftenposten 31. august 1934. Kanskje Odalen er et sted å sjekke nærmere?

eberg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sven Hjortland skrev:

Finner denne i Aftenposten 31. august 1934. Kanskje Odalen er et sted å sjekke nærmere?

eberg.jpg

1. Jeg har kikket tidligere på Odalen, da det er opplyst i registerkortet til Arnes mor at de flyttet til Sør-Odal. Imidlertid flyttet de tilbake til Oslo  og Bygdø Alle i Juni  21 FØR Arne ble født. 

https://media.digitalarkivet.no/view/81774/657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.