Gå til innhold
Arkivverket

Brann i 1861 på Ougendal, Sokndal, Rogaland - hva står i branntakstprotokollen?

Kjell Åvendal
 Del

Recommended Posts

I oktober 1861 brant det på gården Ougendal (Åvendal) i Sokndal, Rogaland. Brannen er grundig omtalt i en artikkel i avisa "Lørdags-Aftenblad for arbeiderklassen": 

https://www.nb.no/items/ed38a7b6034d0ee0ab22e2df0707ceb8?page=1&searchText=ougendal

Merkelig nok har ikke Sokndals ellers svært grundige bygdebøker med noe om denne brannen. Min bestefar Hans Kristian Åvendal, som ble født på Ougendal/Åvendal i 1893, fortalte heller aldri om denne hendelsen, selv om den skjedde bare rundt tretti år før han ble født, på en tid der familien hadde kommet til gards.

Jeg har også funnet fram til protokollen i Norges Brannkasse, men finner den nesten umulig å tyde og lese. Det mest interessante hadde vært å fått vite hvilke erstatning de tre brukerne på Ougendal fikk, men selv det finner jeg svært vanskelig å tyde:

https://media.digitalarkivet.no/view/66779/72

Hadde satt veldig pris på om noen kyndige her inne kunne tyde i hvert fall litt om hva slags erstatning som ble betalt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får utbetalt følgende av forsikringssummen(e) etter at det lille (les: ubetydelige) som kan gjenbrukes av det brannskadde er trukket fra:

Conrad Gundersen 167Spd 36s

Hans Larsen 295Spd 1ort

Jonas Hansen 197Spd 3ort

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen Even.

Er vanskelig å sette disse summene opp mot dagens verdier, men ut fra det jeg kan se fra panteregister/pantebok ble bruket til Conrad Gundersen solgt i 1865 til hans bror Jakob Gundersen (min tippoldefar) for 300 Spd, så erstatningen virker å være ganske ok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.