Gå til innhold
Arkivverket

Noen underlige betraktninger om behandling av skandinaviske fylliker i 1892

Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Jeg fant en liten notis i et nummer av tidsskriftet Work fra 1892, med følgende ganske underholdende beskrivelse av hvordan vi i Norge og Sverige på den tiden, behandlet alkoholikere, eller kanskje heller det vi kalte fylliker:

Screenshot.jpg.7caec995dda93c78f2b707c66aec2b88.jpg 

Det står altså at i Norge og Sverige blir drankere satt i fengsel, ikke på vann og brød, men på brød og vin! Vann blir ikke servert. Brødet blir lagt i vin en times tid før det blir servert til fangene. Fangen liker det til å begynne med, men etter åtte-ti dager, oppfattes dietten så kvalmende , at de nekter å ta imot brødet.

Jeg føler meg vel ikke helt sikker på at drankerne ble kurert av denne  behandlingen, det står det jo heller ikke noe om! Men, framgangsmåten er kanskje noe å tenke på idag, både som behandling, og ikke minst som forebyggende behandling for alle ungdommer, med tanke på en fuktig russetid. Dranking på timeplanen! 😁

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nokre tankar til...

- kjeldekritikk?  Vart det gjort sånn, eller er det berre ei "god historie" (ei sånn som ein ikkje skal øydelegge med fakta)?

- ville nokon tru at det ville verke? 

Eg hadde ein kollega ein gong som ikkje kunne fordra pepsicola. Grunn:  han hadde ein gong drukke ei

blanding av pepsi og dårleg heimebrent ... og var fyllesjuk etterpå. Han påstod han fekk avsmak på pepsi - men ikkje

på (dårleg) heimebrent.   Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar.

Jeg tror nok at kildekritikk er bortkastet på denne snart 140 år gamle notisen. 😄

Det var vel slik at mere eller mindre seriøse skrifter, både norske og utenlandske, tidvis ble krydret med slike eksotiske "fakta". På den annen side, er jo aversjonsterapi en akseptert framgangsmåte i enkelte tilfeller, bl.a. ser det jo ut som den du nevner, fungerte, men riktignok på feil fluidum.

Men ei uke på brød og vin, er vel lite sannsynlig at det nordiske fengselsvesenet ville bekoste! 😆

Fortsatt God Jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   1 medlem

• Jon Anders Holtan
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.