Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hjelp til å tyde kirkeboksoppføring for dåpsbarn i Høland.

Recommended Posts

Jeg driver og kvalitetssjekker noe slektsmateriale jeg har arvet og håper noen kan hjelpetil å lese kråketær i ministerialbok for Høland.

Jeg jakter på Ellen Marie, (Elen Maria) som skal være datter av Ole Eriksen Østereng og Helene Svendsdatter. Det siste er noe usikkert for meg for jeg fant Elen Maria og far Ole Eriksen i folketelling for 1801 men da med annet navn på mor (Rebeka Haagensdatter). Samtidig er det jo ikke bråsikkert jeg har rett Ole Eriksen der, for de er på "feil" sted (Tøyen ikke Østereng). 

Jeg tror jeg har funnet oppføringen i ministerialbok for Høland for døpte i 1794. Jeg fant en Elen Maria her Lenke til scannet side på Digitalarkivet. (oppføring 59 nederst første ark). Det er altså denne jeg ønsker hjelp med å tyde for å finne mor og bekrefte at det er rett Elen Marie (at det stemmer med far)

Dessverre har ikke bydebøkene for Høland kommet til de aktuelle gårdene enda, så jeg kan ikke hente info derfra. 

Endret av Anne Holter-Hovind
1 time siden, Anne Holter-Hovind skrev:

Jeg jakter på Ellen Marie, (Elen Maria) som skal være datter av Ole Eriksen Østereng og Helene Svendsdatter. Det siste er noe usikkert for meg for jeg fant Elen Maria og far Ole Eriksen i folketelling for 1801 men da med annet navn på mor (Rebeka Haagensdatter). Samtidig er det jo ikke bråsikkert jeg har rett Ole Eriksen der, for de er på "feil" sted (Tøyen ikke Østereng). 

Jeg tror jeg har funnet oppføringen i ministerialbok for Høland for døpte i 1794. Jeg fant en Elen Maria her Lenke til scannet side på Digitalarkivet. (oppføring 59 nederst første ark). Det er altså denne jeg ønsker hjelp med å tyde for å finne mor og bekrefte at det er rett Elen Marie (at det stemmer med far)

om lag sånn:
"eod Die [eodem Die = same dag] B.N. Elen Maria Fad. Erich Erichsen Strand. Mod. Kari Olsd.

Test.[Testes = vitne] Mari Olsd. Bierkenes Olia Olsd. Fageraas af Trygtad

Mathis Sødland af Trygstad Johannes Bierkenes

Ole Toronsdsen(?) Strand"

"eodem Die" = same dag viser til "alm Bededag.... d 16 maij" (nr. 55)

Her vart det eit tredje alternativ til mor...

Men Elen Maria i FT1801 er 3 år, altså fødd 1798 og 4 år yngre enn ho som er døypt her.

Her tenkjer eg du har henne som står i FT1801: https://www.digitalarkivet.no/kb20061030010201

(nr. 108 oppe til høgre)

"Løken d 22de aug. B.N. Elen Maria Fad. Ole Erichsen Toen

Mod. Rebecca Haagensd.  Test. Johanne Haagensd ibid

Anne Haagensd. ibid  Gulbrand Toen, Lars Haagensen

Moe. Christian Olsen Toen"

Takk for hjelp med tydingen Ivar! Det var pinlig at jeg ikke la merke til at folketellingen hadde Elen Maria født på 1798, for i mine papirer står hun med 1794, så med avvik både på mor og fødselsår og sted så tviler jeg på at det er rett. Så jeg tror jeg skal lete videre i Ministerialboka etter andre dåpsbarn som matcher bedre / har færre avvik til hva mine papirer sier. 

Endret av Anne Holter-Hovind
13 timer siden, Anne Holter-Hovind skrev:

Jeg jakter på Ellen Marie, (Elen Maria) som skal være datter av Ole Eriksen Østereng og Helene Svendsdatter. 

Det er vel henne her du leitar etter(?):

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058219000744

7 år, dvs. fødd ca. 1794; 

Mor Helene Evensd. (lett å forveksle med "Svensd.")

- far Ole er død; og ho har ein bror Erik, som kan tyde på at far var ein Eriksson.

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.