Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hestad kapell (Øyrakyrkja) ved Vikdalsvatnet skal være bygd i 1805 som erstatning for en eldre (stav)kirke som ble revet.

Ministerialbok for Gaular prestegjeld 1785-1821 inneholder imidlertid informasjon om fødte/døpte i Hestad Capell allerede i 1804, og døde begravet fra kapellet så tidlig som i 1801.

Jeg forsøker å forske litt på dette, og er takknemlig om noen kan hjelpe med tyding av teksten fra 1805 i det vedlagte bildet.

Hestad Capell.png

Hei, Edel

Vel møtt i forumet.

Det er bedre med sidelenke fremfor bilde. Da kan man ‹bla›, forstørre, sammenligne skrift etc.

Gaular sokneprestembete, AV/SAB-A-80001/H/Haa/Haaa/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1785-1821, s. 97

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070227270247

1805

September Maaned

A: Dom 15te à Tr. [15 søndag e. treenighet] [??] blev

udi Hestad Capell holden

Tieneste, første gang efter

at det forrige var forældet

og et nu av Nyt Tilfang[?]

bygget meget større og

beqvemmere end det forri-

ge. Tillige blev da døbt

[…]

Mvh

Endret av Even Stormoen

Hei Even,

Tusen takk for gode råd, og for hjelp til å tyde teksten om kapellet. Det er spennende at det er tale om den første gudstjenesten i kapellet etter at det har blitt ombygd/påbygd. Jeg får det ikke helt til å stemme med at en eldre og større stavkirke skal ha blitt revet i forkant av byggingen av det nåværende kapellet. Teksten tyder derimot på at et mindre bygg har blitt erstattet eller utvidet til dagens størrelse.

Kan jeg be deg om å se på en annen tekst fra 1804 hvor det er tale om en dåp i kapellet?

Kirkebøker: Gaular sokneprestembete, AV/SAB-A-80001/H/Haa/Haaa/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1785-1821, s. 90 - Skanna arkiver - Nasjonalarkivet

På forhånd mange takk!

Hestad Capell 1804.png

"April-Maande

A. Dom..Qvasimodogeneti blev Tjene-

sten forrettet i Hestad - Capell

hvor det var 12 Kommunikantere

B.<beta> Samme Tiid og Sted døbt

Gertrud Erichs D. Hetle ..."

Dette er 17 månader tidlegare; dei har vel gjort unna bygginga i mellomtida.

Eit Hestad kapell fanst vel på 1300-talet, så at det var gudstenester før 1805, er vel

ikkje eit spørsmål å diskutere.

Spørsmålet er vel kvar dette med  "(eldre og) større" kjem frå.

Mange takk for et godt svar!

Ifølge sagn skal det ha blitt bygd kirke på Hestad på slutten av 1000-tallet. Den tidligste skriftlige kilden som nevner kirken er et pavelig regnskap fra 1327. Der er den omtalt som "Capella de herstadum". I Bergen Kalveskinn fra ca. 1350 ble den kalt "Hedinstada kirkia" og var da en velholden sognekirke. Etter svartedauden er ikke kirka nevn i kildene før den i 1686 omtales som "Hestad øde Kirke". Stavkirka var etter hvert i svært dårlig forfatning og skal ha blitt revet i 1805 og erstattet av dagens kapell. Bygningsmaterialer og rester fra stavkirka ble gjenbrukt i byggingen av kapellet.

Jeg har nå funnet informasjon om målene til stavkirka. Bygget er beskrevet som en stavbygning der skipet er 9,6m langt og koret 3,3 x 3,3m. Siden skipet var smalt hadde det fått et 2,5m bredt tilbygg i samme lengde som skipet. Jeg har hatt en ide om at dagens kapell var mindre enn den tidligere stavkirka, men når jeg ser på målene for kapellet så er det 13 meter langt og 5,5 meter bredt, så da stemmer det nok, som kilden fra 1805, sier at det nybygde kapellet var større enn stavkirka hadde vært.

Det som for meg har skapt noe forvirring omkring spørsmålet om kapellets byggeår er at stavkirken også synes å ha blitt omtalt som "Hestad Capell" i Ministerialboken i forbindelse med kirkelige handlinger før 1805, som dåpen fra 1804 og begravelser fra 1801.

1 time siden, Edel Berg skrev:

Jeg har nå funnet informasjon om målene til stavkirka. Bygget er beskrevet som en stavbygning der skipet er 9,6m langt og koret 3,3 x 3,3m. Siden skipet var smalt hadde det fått et 2,5m bredt tilbygg i samme lengde som skipet. Jeg har hatt en ide om at dagens kapell var mindre enn den tidligere stavkirka, men når jeg ser på målene for kapellet så er det 13 meter langt og 5,5 meter bredt, så da stemmer det nok, som kilden fra 1805, sier at det nybygde kapellet var større enn stavkirka hadde vært.

For oss nyfikne ... - kvar fann du desse måla?  (og dei brukte vel ikkje meter før 1805)

1 time siden, Edel Berg skrev:

Det som for meg har skapt noe forvirring omkring spørsmålet om kapellets byggeår er at stavkirken også synes å ha blitt omtalt som "Hestad Capell" i Ministerialboken i forbindelse med kirkelige handlinger før 1805, som dåpen fra 1804 og begravelser fra 1801.

Det er vel ikkje noko særsyn.

Nye kyrkjebygg som erstattar eit eldre, får vel vanlegvis det same namnet.

Målene er oppgitt i Riksantikvarens Kildegjennomgang "Middelalderske kirkesteder i Sogn og Fjordane fylke" fra 2016, s. 154, med henvisning til en kilde fra 1686.  https://arild-hauge.com/PDF/Kirkesteder_SognogFjordane.pdf

I Olaf Hjelmeland "Gaularsoga. II", 1995:118 vises det til "Besigtelser" 1686 hvor kirken omtales som Hestad Øde Kirche og det opplyses at den kun var brukt en gang i året etter reformasjonen. Målene angis her til 16 x 5 1/2 alner for stavkirka medregnet koret. Tilbygget på nordsida er like langt som kirka 10 1/2 alner og 4 alner bredt.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.