Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Jordmor Regitze Svendsen, f. 1858 i Stavanger - død 1948 i Farsund/Lyngdal

Recommended Posts

Regitze Svendsen f. 1853 i Stavanger, bor på Lunde i Farsund hos sin brors datter fra ca 1940 til hun dør i 1948. Hun hadde vært jordmor i Stavanger i mange år - begge hennes ektefeller døde ganske unge.
I 1943 er hun 90 år, feires som seg hør og bør og Stavanger Avis skriver om den store dagen hennes.
Jeg skriver bøker og artikler om hverdagsmenneskene bl.a. fra Stavanger, og kvinnehistorie er viktig å få fram, tenker jeg.
Finnes det noen som kan vite noe om Regitze fra tiden ved Farsund? Eller hvilken brordatter det er snakk om? Kanskje det er Anna Leonora Sørensen som var gift med Klaus Andreas Klausen, f. 1876 i Vanse?
I 1910 er Klaus reist til Amerika og Anna Leonora bor på gården Torp.
Det hadde vært så spennende å høre noe mer fra Regitzes liv og kanskje også få se et godt bilde av henne?
Jeg legger ved avisartikkelen fra hennes 90-årsdag, og kanskje jeg er heldig å få vite om noen som kjente henne?

19430730 Stavanger Avis om 90 år gamle Regitze Svendsen og hennes virke i redningsselskapet.jpg

Et tips er å sjekke arkivet etter Norsk selskap til skipbrudnes Redning:

Norsk selskap til skipbrudnes Redning

Arkivet er omfattende, så her må det jobbes litt for å spisse søkene.

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.