Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ny her og litt usikker på hvordan dette fungerer, men jeg lurer om om dere kan hjelpe meg å tyde dette som står om Utskifting av utmark Prestbø,Fitje som starta i 1876 på Folie 124.

legger ved link her; https://media.digitalarkivet.no/view/11943/125

Setter stor pris på om noen vil hjelpe meg å tyde og forstå hva som står her 🙂

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/369751-hjelp-til-tyding-av-gammel-skrift/
Del på andre sider

Hei Stina og velkommen til tydeforum.

Dessverre er det du vil ha tydet på litt over 3 fulle tettskrevne sider og selv om kanskje ikke skriften i seg selv er så vanskelig å tyde så er det veldig mye tekst. For å forstå hva som står i teksten må nok hele teksten leses av den som skal tyde det. I tillegg vil det ta tid å skrive den av. Dette tar tid og jeg vil tro at det vil ta noen timer å gjøre jobben. Jeg er ikke sikker på at du vil finne noen som vil gjøre dette på deres fritid, men du kan jo være heldig. Dersom ikke må du nok finne noen profesjonelle til å hjelpe deg.

Hei, Stina

Velkomsthilsen fra meg òg.

Som Remi påpeker - dette er langt. Og krongleteEksempelvis går hele første siden (og hele første dag av forretningen metil å liste opp liebhabere og deres respektive attester og doku-menter. Bare for å illustrére dette:

[124a] 

11 5 Extract Udskrift af Søndhordlands Udskiftningsprotokol folio 93 

12 Aar 1876 den 11 juli sattes udskiftningsretten paa Gaarden MatN 63 Præst 

13 i Fetje Herred for efter Forlangende af Lensmand L Schaatun, Salemon 

14 Skaalevig og Morten Præstbø at afholde en Udskifningsforretning %paa% 

15 hvorved de faa disse Bruks Udmark udskiftede fra de tilstødende UdmarkerRetten betjentes 

16 af Formanden Tornøe[?] og de opnævnte Udskiftningsmænd Kirkesanger Johannes Konglen[?] 

17 og Østen Hageberg. Lensmand Schaatun femlagde Rekvisition om denne Forretning 

18 af 13 Mai 1876 med Berammelses-Tilsigelse og Opnævnelses paategningerhvilket 

19 Dokument oplæstes og indtages saal. # Lensmand Schaatun foreviste Skjøde af 3 Mai 1867 

20 thgl 9 Mai 1868 hvorved ham er tilkjendt en Andel i Gaarden Præstbøe som ved Skyldsætnings- 

21 forretning af 9 December 1867 er ilagt en gl. Skyld af 8 Marker Smør og ny Do 1 ort 8s. Morten 

22 Christoffersen foreviste Skjøde af 19 Septbr. 1861 thgl. 20 Septbr 1861 hvorved han er hjemlet 

23 1 [??] 12 Mrk Smør eller 1 Daler 1 ort 2 si Gaarden Præstbøe, men hvorfra er afgaaet 

24 Halvdelen af Lensmand Schaatuns Brug. Knud Kristoffersen foreviste Skjøde af 10 Mai 

25 1873 thgls. D. hvorved han er hjemlet LøbN[?] 195a Præstbø nu af gl Skyld 16Mrk Smør ny 1ort 17s. 

26 Knud Olsen foreviste Skifteextrakt af 8 November 1860 thgl 19 s. M. hvorefter hans Kone 

27 Anne Olsdr. er udlagt Faderen Ole Eriksen Præstbøes Brug LøbN[?] 196 i Præstbø af Skyld 

28 18 Mrk Smør 3ort 1s, hvorfra der senere er solgt  ¼[?] Part af Lensmand Schaatuns Brug 

29 eller 2mrk Smør 8 skill. Ligeldes foreviste han Vielsesattest af 23 April 1872 Salemon 

30 Christoffersen Skaalevig foreviste Skjøde fra Formands[?] Bo paa halve LøbN[?] 197 af Skyld 3ort 18s 

31 og gl do 15 mrk SmørBygselmand Lars Ingebretsen mødte og opgav at hans Søn Ingebrigt 

32 Larsen havde ladet sig tilskjøde den anden Halvdel af LøbN[?] 199 af Skyld 3ort 17s og gl. Do 

33 15 Mrk Smør men var fraværende og ikke i Besiddelse af Skjødet. Selv foreviste han Bygsel- 

34 brev paa Bruget datteret 15 Juli 1843. Jan Rasmussen Skaalevig var også bortreist, 

35 men hans Skjøde belv forevist og var fra Formans[?] Bo til ham paa halve LøbN[?] 198 

36 af Gaarden Skaalevig af ny Skyld 1 Daler 1ort 11s, gl 1 [??] 6 Mrk Smør eller 3ort 18s og 

37 gl. 15 Mrk Smør. Ole Olsen foreviste Skjøde fra [??] Bo lydende paa halve LøbN[?] 198 

39 af skyld gammel 15Mrk Smør og ny 3ort 17s. Samtlige Gaard?? paa Gaardene [helt i det blå herog  la resten bero.] 

Derfor  jeg spørre: Er det noe spesifikt du er ute etter i dokumentet? 

Enklere å speide etter konkrete mål enn å kverne seg gjennom kilometervis med formalia etc.  😊 

Mvh 

Endret av Even Stormoen

Hei og takk for tilbakemelding!

Skjønner,og ja det blir nok lettere å lete etter noe spesifikt. Takk for svar begge to! Jeg lurer på om det står noe om veirett tilknyttet eiendom gnr 63 bnr 5 og evt andre retter generelt til denne eiendommen, f.eks.. sjølinje/strandsone/nøst.

Mvh Stina

1 time siden, Stina G skrev:

Jeg lurer på om det står noe om veirett tilknyttet eiendom gnr 63 bnr 5 og evt andre retter generelt til denne eiendommen, f.eks.. sjølinje/strandsone/nøst.

Gnr/bnr. vart innført med matrikkelen frå 1886; dette er frå tiåret før. 

Gardsnummeret kan vere endra til i dag ved omorganisering av kommuner; og bruksnummeret kan vere endra ved deling/samanslåing av bruk.

Då må ein først finne kva Gnr.63/bnr.5 i dag (eller ein gong tidlegare) svara til før 1886.

Den enklaste inngangen er matrikkelen 1886 på nettstaden til Registreringssentral for historiske data, 

https://rhd.uit.no/matrikkel/mtliste.aspx?knr=1222&gnr=63

Her ser vi at gnr. frå 1886 var lik matrikkelnummeret før (frå 1838): altså 63;

at Prestbø hadde Lnr.195a,b , 196a,b og 197a-f.
og at bnr. 5 i 1886 svara til løpenummer 197b før 1886.   

bokstavane a-f fortel at løpenr. 197 (frå 1838) hadde vorte delt i mellom 1838 og 1886

I utskiftinga ser eg nemnt berre Lnr. 197 (utan bokstav), i tillegg til 196, 198 og 199.

Skålevik var Lnr.198 og 199;

Endret av Ivar S. Ertesvåg

Det må vel vere lensmannen du er ute etter "Lensmand Schaatun foreviste Skjøde af 3 Mai 1867  ..."

Ved utskfitinga er det alt frådelt ut eit bruk frå lensmannen sin part, og det kan vere frådelt ut mange bruk etter dette tidspunktet.

Dvs. at dagens bnr. 5 berre er ein del av bnr. 5 (1886), som er ein del av Lnr. 197 i 1867 og 1876.

Dette er utskifting av utmarka.  Naust og strandsone kan godt vere del av innmarka - som rimelegvis er utskifta tidlegare (eller

oppdelt i opphavet).

elles kunne det vere fint om du deltok med fullt namn:  https://www.digitalarkivet.no/content/1543/endre-visningsnavn

Brukernavn endret 🙂

Ja, Schaathun. Så det står dessverre ikke noe om veiretter? 
Kan jeg legge ved link til utskifting av innmark? Jeg skjønner litt mer nå, men jeg klarer ikke tyde all skriften.

Ser kun at fra gnr 63 og bnr 5 (dagens) ble det i 1867 utskilt en del dagens gnr 63 bnr 7? Både dagens gnr 63 bnr 5 og gnr 63 bnr 7 er interessant. 

https://media.digitalarkivet.no/view/11814/186

https://media.digitalarkivet.no/view/11817/226

Vet dere evt om noen profesjonelle som jeg kan kontakte for å hjelpe meg å oversette? Jeg har fullt forståelse for at dette kan ta tid og være for mye å be om her inne.

Endret av Stina Gloppen
Endret pga feil link
2 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det må vel vere lensmannen du er ute etter "Lensmand Schaatun foreviste Skjøde af 3 Mai 1867  ..."

Ved utskfitinga er det alt frådelt ut eit bruk frå lensmannen sin part, og det kan vere frådelt ut mange bruk etter dette tidspunktet.

Dvs. at dagens bnr. 5 berre er ein del av bnr. 5 (1886), som er ein del av Lnr. 197 i 1867 og 1876.

Dette er utskifting av utmarka.  Naust og strandsone kan godt vere del av innmarka - som rimelegvis er utskifta tidlegare (eller

oppdelt i opphavet).

Hei, igjen

har jeg skummet gjennom det hele, finner ikke noe om veirett eller strandlinje. 

Men hvis det kan være til noen som helst hjelp eller klargjøring av matrikkelløpe- gårds- og bruksnummere – 

side 124b ca. Linje 24: 

24 [...] Det bemærkes at Lensmand Schaatuns Andel i Fellesskabet 

25 var solgt Halvdelen til Ole Olsen Steen d. y. ved Skjøde af 13Mai 1878 og den anden Halvdel til 

26 Lars Christoffersen Lervaag ved Skjøde af s. D. Ved Delings og Skyldsætningsforretning af s. M. er 

27 Lars Christoffersens Halvdel givet Skyld 18s revideret og LøbN 197b1 og Ole Olsen d. y. 17s og 

28 LøbN 197b2 [...] 

her har man delt av hjertens lyst 😉 

Mvh 

Endret av Even Stormoen
16 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Hei, igjen

har jeg skummet gjennom det hele, finner ikke noe om veirett eller strandlinje. 

Men hvis det kan være til noen som helst hjelp eller klargjøring av matrikkelløpe- gårds- og bruksnummere – 

side 124b ca. Linje 24: 

24 [...] Det bemærkes at Lensmand Schaatuns Andel i Fellesskabet 

25 var solgt Halvdelen til Ole Olsen Steen d. y. ved Skjøde af 13Mai 1878 og den anden Halvdel til 

26 Lars Christoffersen Lervaag ved Skjøde af s. D. Ved Delings og Skyldsætningsforretning af s. M. er 

27 Lars Christoffersens Halvdel givet Skyld 18s revideret og LøbN 197b1 og Ole Olsen d. y. 17s og 

28 LøbN 197b2 [...] 

her har man delt av hjertens lyst 😉 

Mvh 

😄 mener du side 224?(siste linker)

Endret av Stina Gloppen

9 timer siden, Stina Gloppen skrev:

😄 mener du side 224?(siste linker)

Nei, første lenken i første innlegg. (én side videre, lenke her: https://www.digitalarkivet.no/tl20070813380780 )

Første av de siste kommer her:

https://media.digitalarkivet.no/view/11814/186

[184a] 

12 [...] Skjøde. Underskrevne Eiere af Gaarden Præstbø, Matr. No 

13 65, Løbe No 195, 196 og 197 i Fitje Thinglagaf Skyld tilsammen 

14 2 Daler 2 Ort 4 Skilling, nemlig: Erik Eriksen, Anna Olsdr. med Curator Christoffer 

15 Olsen Remmereide og Morten Christoffersen, erklærer herved og vitterliggjøre 

16 at have solgt og afhændet som vi nu til Lensmand L. Schaathun skjøde og overdra- 

17 ge et i den vore Gaarde fælles tilliggende Udmark beliggende Stykke Jord, der nu 

18 af Kjøberen er indhegnet, for Kjøbesum 100 – eet hundrede – Speciedalerhvoraf 60 - 

19 sexti – Speciedaler contant ere betaltemedens for Resten indtil Videre meddeles 

20 BeviisStykkets Skyld vil ved en senere afholdende Delingsog Skyldsætningsfor- 

21 retning vorde bestemtThi hjemle vi herved Lensmand L. Schaathun 

22 det anførte Jordstykke saaledes som samme ved senere Skyldsætningsforret- 

23 ning bliver skyldsat samt med den Andel i Udmarken, der ved denne Forret- 

24 ning forholdsviis bliver samme tillagt; for Overdragelsen ere vi hans lovlige 

25 Hjemmel. I Anledning af Kjøbet er under 18de Marts d. A. oprettet Contract 

26 mellem os i Engesund 3 Mai 1867. Erik Eriksen Præstbø m.f.P. Morten Ch. Præstbø. 

27 Vidner om Mortens og Eriks Underskrifter D. Dietrickson[?]. Hansen[?] Anna Olsdatter 

28 Præstbø m.f.P. Curator Christoffer Olsen Remmereide m.f.P. Til Vitterlighed 

29 S. Jensen[?]. Amund Amundsen [??] 

30 14. Delings og Skyldsætningsforretning paa Præstbø af 9 Decbr. 1867 Udskpr. Fl. 260 

[...] 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lagt til lenke til angjeldende side. Og retting til Remmereide, (Rimbareid, tenker jeg)

Og omsider den siste lenken, to nesten likelydende skjøter: 

https://www.digitalarkivet.no/tl20070808080733

[224a, siste innførsel nederst  siden] 

01 [...] Skjøde. Undertegnede Lensmand L. Schaathun vitterliggjør 

02 herved at have solgt og afhendet ligesom jeg herved afhender 

03 og overdrager til Smed Ole Olsen Steen den [??] Halvdelen af 

04 den mig vesSkjøde af 3die Mai 1867 thingl den 9de s. M. , hjemlede 

05 Andel i Gaard PræstbøSagathun kaldetMatr No 63 Løbe No 197b af revideret 

[224b] 

01 Skyld 1 ort 8 s eller Halvdelen heraf 16 Skilling i Fitje Thinglag med Halvdelen 

02 i det Brugs tilhørende Huse, nemlig : Kontor[?]bygning, Ildhus og Ladebygning 

03 med Sval og FjøsVaaningshuset med Grund medtaget som fremdeles mig tilhøren- 

04 de, - for den mellem os omforenede Kjøbesum Kr. 1040 et Tusinde og fireti 

05 Kroner, der erlægges saaledes: 300 Kroner til Fitje Overformynderie med Renter 

06 heraf fra 23 April sidstleden efter Obligation af 13 Juni 1868 og senere[?] Paateg- 

07 nelser ; til Lars Nilsen Vindenæs 400 Kroner med Renter fra anførte Dato 

08 efter samme Obligation og til mig Resten med 340 tre Hundrede og fireti Kroner 

09 der strax bliver at erlægge. - Thi skal nævnte Andel af Gaard Præstbø, 

10 Sagathun med Huse og Herligheder som anført følge og tilhøre Ole Olsen Steen og 

11 er jeg for Overdragelsen hans lovlige Hjemmel. - Sagathun den 13 Mai 1878 

12 L. SchaathunVidner[??] R.[?] Vestbystad[?]. - De foran til mig 

13 opførte 340 Kroner tre Hundrede og fireti Kroner er betalthvorfor  

14 kvitteresSagathun den 20 Mai 1878. L. Schaathun. 

15 [...] SkjødeUndertegnede Lensmand L. Schaathun vitter- 

16 liggjør herved at have solgt og afhændet ligesom jeg herved 

17 skjøder og overdrager til Lars Christoffersen Lievaag Halvde- 

18 len af den mig ved Skjøde af 3 Mai 1867, thinglæst 

19 9 Mai, hjemlede Andel i Gaard PræstbøSagathun kaldetMatrNo 63 LøbeNo 

20 197b af revideret Skyld 1 Ort 8 Skilling eller Halvdelen heraf 16 Skilling i 

21 Fitje Thinglag med Halvdelen i de Bruget tilhørende Huse, nemlig : 

22 Kontor[?]bygningIldhus og Ladebygning med Sval og FjøsVaaningsuset med 

23 Grund medtagetsom fremdeles mig tilhørende. - for den mellem os omforenede 

24 Kjøbesum Kr. 1040.00 et Tusinde og fireti Kroner, der erlægges saaledes: 300 – tre 

24 Hundrede – Kroner til Fitje Overformynderi med Renter heraf 5fra 23 April sidstleden 

25 efter Obligation af 13 Juni 1868 og senere[?] Paategningertil %-% Simon Simonsen  

26 %-% [??] 400 Kroner med Rente fra anførte Dato efter samme Obligation 

27 og til mig Resten med 340 tre Hundrede og fireti Kroner, der strax bliver at 

28 erlægges og dels er erlagt. - Thi skal nævnte Andel af Gaard PræstbøSagathun kaldet med Huse 

29 og Herligheder som anført herefter følge og tilhøre %-% Lars Chr. Lievaag og er jeg for 

30 Overdragelsen hans lovlige Hjemmelsmand.  Sagathun den 13de Mai 1878. - 

31 L. Schaathun. - Knud K.[?] Vestbøstad. - 

Mvh 

Endret av Even Stormoen
Slurv og slendrian ;-)
15 timer siden, Even Stormoen skrev:

Og omsider den siste lenken, to nesten likelydende skjøter: 

https://www.digitalarkivet.no/tl20070808080733

[224a, siste innførsel nederst  siden] 

01 [...] Skjøde. Undertegnede Lensmand L. Schaathun vitterliggjør 

02 herved at have solgt og afhendet ligesom jeg herved afhender 

03 og overdrager til Smed Ole Olsen Steen den [??] Halvdelen af 

04 den mig vesSkjøde af 3die Mai 1867 thingl den 9de s. M. , hjemlede 

05 Andel i Gaard PræstbøSagathun kaldetMatr No 63 Løbe No 197b af revideret 

[224b] 

01 Skyld 1 ort 8 s eller Halvdelen heraf 16 Skilling i Fitje Thinglag med Halvdelen 

02 i det Brugs tilhørende Huse, nemlig : Kontor[?]bygning, Ildhus og Ladebygning 

03 med Sval og FjøsVaaningshuset med Grund medtaget som fremdeles mig tilhøren- 

04 de, - for den mellem os omforenede Kjøbesum Kr. 1040 et Tusinde og fireti 

05 Kroner, der erlægges saaledes: 300 Kroner til Fitje Overformynderie med Renter 

06 heraf fra 23 April sidstleden efter Obligation af 13 Juni 1868 og senere[?] Paateg- 

07 nelser ; til Lars Nilsen Vindenæs 400 Kroner med Renter fra anførte Dato 

08 efter samme Obligation og til mig Resten med 340 tre Hundrede og fireti Kroner 

09 der strax bliver at erlægge. - Thi skal nævnte Andel af Gaard Præstbø, 

10 Sagathun med Huse og Herligheder som anført følge og tilhøre Ole Olsen Steen og 

11 er jeg for Overdragelsen hans lovlige Hjemmel. - Sagathun den 13 Mai 1878 

12 L. SchaathunVidner[??] R.[?] Vestbystad[?]. - De foran til mig 

13 opførte 340 Kroner tre Hundrede og fireti Kroner er betalthvorfor  

14 kvitteresSagathun den 20 Mai 1878. L. Schaathun. 

15 [...] SkjødeUndertegnede Lensmand L. Schaathun vitter- 

16 liggjør herved at have solgt og afhændet ligesom jeg herved 

17 skjøder og overdrager til Lars Christoffersen Lievaag Halvde- 

18 len af den mig ved Skjøde af 3 Mai 1867, thinglæst 

19 9 Mai, hjemlede Andel i Gaard PræstbøSagathun kaldetMatrNo 63 LøbeNo 

20 197b af revideret Skyld 1 Ort 8 Skilling eller Halvdelen heraf 16 Skilling i 

21 Fitje Thinglag med Halvdelen i de Bruget tilhørende Huse, nemlig : 

22 Kontor[?]bygningIldhus og Ladebygning med Sval og FjøsVaaningsuset med 

23 Grund medtagetsom fremdeles mig tilhørende. - for den mellem os omforenede 

24 Kjøbesum Kr. 1040.00 et Tusinde og fireti Kroner, der erlægges saaledes: 300 – tre 

24 Hundrede – Kroner til Fitje Overformynderi med Renter heraf 5fra 23 April sidstleden 

25 efter Obligation af 13 Juni 1868 og senere[?] Paategningertil %-% Simon Simonsen  

26 %-% [??] 400 Kroner med Rente fra anførte Dato efter samme Obligation 

27 og til mig Resten med 340 tre Hundrede og fireti Kroner, der strax bliver at 

28 erlægges og dels er erlagt. - Thi skal nævnte Andel af Gaard PræstbøSagathun kaldet med Huse 

29 og Herligheder som anført herefter følge og tilhøre %-% Lars Chr. Lievaag og er jeg for 

30 Overdragelsen hans lovlige Hjemmelsmand.  Sagathun den 13de Mai 1878. - 

31 L. Schaathun. - Knud K.[?] Vestbøstad. - 

Mvh 

Tusen takk for at du tok deg tid!☺️ det var ikke mye å bli klok på her. Ingen info om verken veier eller sjø.

Dersom jeg finner flere dokumenter, er det noen her som vet om profesjonelle jeg kan kontakte for oversetting og forklaring?

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.