Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvilke salmebøker ble brukt i kirkene i Trondheim i 1826 og i kirkene i Bergen i 1855 og 1886?

Recommended Posts

Finnes det en måte å finne ut hvilke salmebøker som ble brukt i Nidarosdomen i Trondheim i 1826, Nykirken i Bergen i 1855 og Domkirken i Bergen i 1886? Jeg prøver å gjøre et mest mulig kvalifisert anslag på hvilke salmer som ble sunget ved min ane Caroline Margrethe Sæbøes dåp, vielse og begravelse.

Fra det jeg forstår, ble salmeboken Evangelisk-christelige Psalmebog innført gradvis i Norge fra 1798. Samtidig fortsatte mange menigheter å bruke Kingo helt til Landstads salmebok kom i bruk rundt 1870. Derfor antar jeg at det i det minste er trygt å si at Domkirken i Bergen brukte Landstads salmebok innen 1886. All innsikt tas imot med stor takk.

I digitalarkivets nettbibliotek ligger verket Norsk Salmesang (H. Svensen) i tre bind:

Bind 1: Arven fra gammel tid
Bind 2: Norsk salmesang
Bind 3: Revisjon av Landstad og Nynorsk salmebok

Kanskje du finner noe der?

• Takk 1
10 hours ago, Werner Kvalem Vesterås said:

I digitalarkivets nettbibliotek ligger verket Norsk Salmesang (H. Svensen) i tre bind:

Bind 1: Arven fra gammel tid
Bind 2: Norsk salmesang
Bind 3: Revisjon av Landstad og Nynorsk salmebok

Kanskje du finner noe der?

Tusen takk, Werner. Jeg skal se gjennom disse bøkene. De ser interessante ut uansett!

• Liker 2

Hvis du søker i Norsk Lovtidend/Norsk Lovtidende (tidsskriftsdelen i NB/Nettbiblioteket) med søkeordene salmebok eller salmebog vil du finne litt mer informasjon. Se også kgl.res. 11. oktober 1873 angaaende Ombytte af Kirkesalmebog og kgl.res. 8. januar 1887.

DTH

• Takk 1
1 minute ago, Dag T. Hoelseth said:

Hvis du søker i Norsk Lovtidend/Norsk Lovtidende (tidsskriftsdelen i NB/Nettbiblioteket) med søkeordene salmebok eller salmebog vil du finne litt mer informasjon. Se også kgl.res. 11. oktober 1873 angaaende Ombytte af Kirkesalmebog og kgl.res. 8. januar 1887.

DTH

Det gjør jeg!

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.