Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hjelp til tyding, deklarasjon

Recommended Posts

Hei, jeg graver i lokalhistorien til området jeg bor i, også fordi jeg leter etter historien til huset mitt som er av ukjent byggeår. Jeg har prøvd i lengre tid å tyde denne deklarasjonen i pantebok fra 1860 årenes Bærum. Spesielt  den delen rundt linje 6 hvor jeg gjenkjenner betegnelse Rudsjordet på området i nærheten. Jeg setter enormt stor pris på all hjelp. 

https://media.digitalarkivet.no/view/21034/208
side 409, øverst (høyre side). 

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/369946-hjelp-til-tyding-deklarasjon/
Del på andre sider

Hei, Viktoria

Går ut fra at dette veirettighetsdokumentet kanskje ikke hjelper alt for mye med hensyn til anleggelsen av den nye Landevei mellem Lysager og Sandvigen som er på gang. Rett utenfor din stuedør, så og si – og av et litt annet format enn beskrevet her . . . 😉 

Og byggeåret for huset ditt blir man dessverre ikke klokere på her heller.

Ikkedestomindre:

01 21 Februar 1862 

02 [...] Declaration. Jeg underskrevne Enke Karen Jensdatter Høvig med 

03 Laugværge gjør vitterligt, at da AssessoE. Ingstad og Gaardeier 

04 Jørgen Ballerud have deeltaget i Udredelsen af  Udgifterne ved 

05 Istandbringelsen af den nye Vei, som fra min Eiendom østre Høvig fører ned til den 

06 nye Landevei mellem Lysager og Sandvigenskulle Assessor Ingstad og Jørgen Bal- 

07 lerudsaavelsom følgende Eiere af vestre Høvig og Ballerud være berettigede til 

08 at benytte bemeldte Vei for disse deres EiendommeLigeledes skal Assessor Ing- 

09 stadsaavelsom de, der senere maatte blive Eiere af det til vestre Høvig hørende 

10 JordstykkeRudsjordet kaldetvære berettiget til fra dette Jordstykkes sydlige 

11 Ende at anbringe og have Vei i Forbindelse med den ovennævnteDerimod 

12 erklærer vi Undertegnede, Assessor Ingstad og Jørgen Ballerud, at vi saavelsom føl- 

13 gende Eiere af vore Eiendomme vestre Høvig og Ballerud skulle være forplig- 

14 tede tilligemed Enken Karen Jensdatter Høvig og efterfølgende Eiere af vore 

15 Eiendomme østre Høvig at deeltage i vedligeholdelsen af bemeldte Vei, som fra  

16 østre Høvig fører ned til Landeveienligesom jeg Jørgen Ballerud og efter- 

17 følgende Eiere af Ballerud ligemed Eieren af østre Høvig skal udføre det 

18 [for?] Vinteren fornødne Veiarbeidehvorimod nogen Forpligtelse i saa 

19 Henseende ikke paahviler mig Assessor Ingstad eller efterfølgende Eiere 

20 af vestre Høvig, saalænge vi ikke tage Vinterophold sammesteds. Det er 

21 en Selvfølge, at Jørgen Ballerud og efterfølgende Eiere af Ballerud tillige 

22 har Ret, til at benytte den saakaldte Pedersgade[?]som fra den gamle Kongevei 

23 fører ud til østre Høvig, dog saaledes at nogen Forpligtelse til at vedligeholde 

24 samme ikke paahviler Eierne af østre Høvig. Den her omhandlede Veirettig- 

25 hed for vestre Høvig og Ballerud ansættes med Hensyn til Veiens [??] Gavnlighed 

26 for østre Høvig og at der allerede tidligere gaaer Vei gjennem denne Eiendom 

27 til en Værdi af 50 – femti – SpdrHøvig og Ballerud den    Februar 1862. Karen 

28 Høvig, Som Laugværge: C. Ramstad. E. Ingstad. Vedtages af mig som nuværende 

29 Eier af Ballerud Thoralf Møinichen. 

Mvh 

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
17 timer siden, Even Stormoen skrev:

Hei, Viktoria

Går ut fra at dette veirettighetsdokumentet kanskje ikke hjelper alt for mye med hensyn til anleggelsen av den nye Landevei mellem Lysager og Sandvigen som er på gang. Rett utenfor din stuedør, så og si – og av et litt annet format enn beskrevet her . . . 😉 

Og byggeåret for huset ditt blir man dessverre ikke klokere på her heller.

Ikkedestomindre:

01 21 Februar 1862 

02 [...] Declaration. Jeg underskrevne Enke Karen Jensdatter Høvig med 

03 Laugværge gjør vitterligt, at da AssessoE. Ingstad og Gaardeier 

04 Jørgen Ballerud have deeltaget i Udredelsen af  Udgifterne ved 

05 Istandbringelsen af den nye Vei, som fra min Eiendom østre Høvig fører ned til den 

06 nye Landevei mellem Lysager og Sandvigenskulle Assessor Ingstad og Jørgen Bal- 

07 lerudsaavelsom følgende Eiere af vestre Høvig og Ballerud være berettigede til 

08 at benytte bemeldte Vei for disse deres EiendommeLigeledes skal Assessor Ing- 

09 stadsaavelsom de, der senere maatte blive Eiere af det til vestre Høvig hørende 

10 JordstykkeRudsjordet kaldetvære berettiget til fra dette Jordstykkes sydlige 

11 Ende at anbringe og have Vei i Forbindelse med den ovennævnteDerimod 

12 erklærer vi Undertegnede, Assessor Ingstad og Jørgen Ballerud, at vi saavelsom føl- 

13 gende Eiere af vore Eiendomme vestre Høvig og Ballerud skulle være forplig- 

14 tede tilligemed Enken Karen Jensdatter Høvig og efterfølgende Eiere af vore 

15 Eiendomme østre Høvig at deeltage i vedligeholdelsen af bemeldte Vei, som fra  

16 østre Høvig fører ned til Landeveienligesom jeg Jørgen Ballerud og efter- 

17 følgende Eiere af Ballerud ligemed Eieren af østre Høvig skal udføre det 

18 [for?] Vinteren fornødne Veiarbeidehvorimod nogen Forpligtelse i saa 

19 Henseende ikke paahviler mig Assessor Ingstad eller efterfølgende Eiere 

20 af vestre Høvig, saalænge vi ikke tage Vinterophold sammesteds. Det er 

21 en Selvfølge, at Jørgen Ballerud og efterfølgende Eiere af Ballerud tillige 

22 har Ret, til at benytte den saakaldte Pedersgade[?]som fra den gamle Kongevei 

23 fører ud til østre Høvig, dog saaledes at nogen Forpligtelse til at vedligeholde 

24 samme ikke paahviler Eierne af østre Høvig. Den her omhandlede Veirettig- 

25 hed for vestre Høvig og Ballerud ansættes med Hensyn til Veiens [??] Gavnlighed 

26 for østre Høvig og at der allerede tidligere gaaer Vei gjennem denne Eiendom 

27 til en Værdi af 50 – femti – SpdrHøvig og Ballerud den    Februar 1862. Karen 

28 Høvig, Som Laugværge: C. Ramstad. E. Ingstad. Vedtages af mig som nuværende 

29 Eier af Ballerud Thoralf Møinichen. 

Mvh 

Tusen takk! Du har hjulpet meg mange ganger de siste årene jeg har lett etter svar. 

Jeg leste nok for mye (håpefullt) i dette dokumentet, det gir ingen indikasjon, dessverre som du sier. Dette dokumentet er siste av en rekke dokumenter i denne panteboken vedrørende Balleruds og Ingstads transaksjoner. 

Det var et pantedokument ved en annen anledning noen år etter dette hvor veirett var  temaet som beskrev vår vei som «smedstugaden»: (overasskende når man kjenner Bærum historien), så jeg håper de skulle legge ved en liten detalj rundt rudsjordet som avslørte mer! Men det dukker nok opp en vakker dag! 

• Liker 1
10 timer siden, Even Stormoen skrev:

Det må vel være min Stavanger-påvirkete Pedersgade (linje 22 i transkripsjonen over.) <Sukk>. Mange faktorer som spiller inn ved tyding . . . 😉 

Mvh

Å pedersgaden er helt korrekt, det er nåværende Høvikveien! Oppkalt etter Peter Larsen (eier av østre Høvik/nordre Høvik), mens smedstugaden var et kallenavn på granalleen i 1875, som bunner ut i pedersgaden. Det sto dette i en annen pantebok; så i min teori kan de nevne små detaljer som gir hint, om jeg har flaks.. hva nå enn de hintene betyr hehe..  en vakker dag er brikkene på plass! Om bare mine oldeforeldre eller tipp oldeforeldre hadde sagt noe om husets historie før de kjøpte stedet 140 år siden. 😄  

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.