Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tydning av eiendomskilde for 18. rode nr. 158 (Bergen, 1868)

Recommended Posts

Her er hva Googles Gemini har å si om saken på få sekunder:

Dette er en transkripsjon av det håndskrevne dokumentet, som ser ut til å være en branntakstforretning fra midten av 1800-tallet. Teksten er skrevet i gotisk kursiv, og her er den gjengitt linje for linje så nøyaktig som mulig:

Transkripsjon:

18 Rode No 158 Forretning af 17de Juni 1846, hvorved Eiendommen er taxeret for 350 sp (speciedaler) best: af Loft. Eiendommen befandtes saaledes: a Et i umiddelbar Forbindelse med Næstebygning beliggende laftet bordklædt Vaaningshuus 1 Etage med Bord og Stentag, 7 Al (alen) bredt 12 Al dybt 3 ¾ Al høi, hvori 1 Værelse 2 Kamre 1 Aflukke 4 Vinduer 1 Ovn 7 Døre, Kjøkken med Muursted. Paa Loftet 1 Værelse 1 Vindue 1 Dør 1 Ovn. udgjør for 180 sp — 180

b Vest for a og i umiddelbar Forbindelse med samme et laftet bordklædt Vaaningshuus med Bord og Stentag 8 ½ Al langt 9 Al dybt 5 ½ Al høi, hvori 1 med brædertekt Værelse 3 Vinduer 2 Døre 1 Ovn, Kjøkken med Muursted, 1 Dør 1 Trappe Paa Loftet 1 Vindue 1 Ovn udgjør for 170 sp — 170 / 350 Tre hundrede og femti Speciedaler. Eierne Mandene og Bestyreren som før [Signaturer:] E. Mandrup G. Isachsen J. Holm H. Jørgensen Ole Berg

• Takk 1

Dette er hva jeg leser det som, ved å sammenlige med tidligere takst:

Ser det bodde 9 personer der i 1865 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038249021704 og 10 i 1870.

-----------

Stefen Einer(s)sen

Tilhørende ved Skiven beliggende eiendom i

18 Rode No 158

Forretning af 12 Juni 1856, hvorved Eiendommen er taxeret for 350 sp (speciedaler) blev op-

læst. Eiendommen befandtes saaledes:

a Et i umiddelbar Forbindelse med Ildstedbygning beliggende tømret bordklædt

Vaaningshuus 1 Etage med Bord og Stentag, 7 Al (alen) bredt 12 Al dybt 3 1/4 Al

høi, heri 1 Værelse 2 Kamre 1 Aflukke 5 Vinduer 1 Ovn 7 Døre, Kjøkken

med Skorsten. Paa Loftet 1 Værelse 1 Vindue 1 Dør 1 Ovn.

tidligere for 180 sp — 180

b Vest for a og i umiddelbar Forbindelse med samme

et laftet bordklædt Vaaningshuus med Bord

og Stentag 8 4 ½ Al langt 9 Al dybt 5 ½ Al høi, heri

1 malet betrukket Værelse 3 Vinduer 2 Døre

1 Ovn, Kjøkken med Skorsten, 1 Dør 1 Trappe

Paa Loftet 1 Vindue 1 Ovn

tidligere for 170 sp — 170 / 350

Tre hundrede og femti Speciedaler.

Eieren Mændene (takst-) og Bestyreren som før

[Signaturer:] E. Mandrup G. Isachsen J. Holm H. Jørgensen Ole Berg (ikke prøvd meg på signaturene)

Endret av Roy-Petter Askim
  • Liker 1
19 hours ago, Roy-Petter Askim said:

Dette er hva jeg leser det som, ved å sammenlige med tidligere takst:

Ser det bodde 9 personer der i 1865 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038249021704 og 10 i 1870.

-----------

Stefen Einer(s)sen

Tilhørende ved Skiven beliggende eiendom i

18 Rode No 158

Forretning af 12 Juni 1856, hvorved Eiendommen er taxeret for 350 sp (speciedaler) blev op-

læst. Eiendommen befandtes saaledes:

a Et i umiddelbar Forbindelse med Ildstedbygning beliggende tømret bordklædt

Vaaningshuus 1 Etage med Bord og Stentag, 7 Al (alen) bredt 12 Al dybt 3 1/4 Al

høi, heri 1 Værelse 2 Kamre 1 Aflukke 5 Vinduer 1 Ovn 7 Døre, Kjøkken

med Skorsten. Paa Loftet 1 Værelse 1 Vindue 1 Dør 1 Ovn.

tidligere for 180 sp — 180

b Vest for a og i umiddelbar Forbindelse med samme

et laftet bordklædt Vaaningshuus med Bord

og Stentag 8 4 ½ Al langt 9 Al dybt 5 ½ Al høi, heri

1 malet betrukket Værelse 3 Vinduer 2 Døre

1 Ovn, Kjøkken med Skorsten, 1 Dør 1 Trappe

Paa Loftet 1 Vindue 1 Ovn

tidligere for 170 sp — 170 / 350

Tre hundrede og femti Speciedaler.

Eieren Mændene (takst-) og Bestyreren som før

[Signaturer:] E. Mandrup G. Isachsen J. Holm H. Jørgensen Ole Berg (ikke prøvd meg på signaturene)

Tusen takk Roy-Petter!

Dette viser at selv om i hvert fall Googles Gemini begynner å bli ganske god på tolke ulik, gammel håndskrift, så må man alltid korrekturlese.

I løpet av den siste uka har jeg testet Gemini både på rettsprotokoller fra 1820-tallet, tingbøker fra 1720-tallet og andre håndskrifter. Jeg er ganske imponert, det er mye bedre enn da jeg forsøke ChatGPT til samme opplegg sommeren 2025. Men innimellom kan det krølle seg skikkelig.

Den kan også begynne å dikte hvis det er noen ord den ikke forstår, og den begynner også å tolke ting og presentere sammenhenger som ikke nødvendigvis henger på greip med det som faktisk står i teksten. Så man må innmellom presisere at man vil ha transkribering ord for ord, linje for linje, og ikke en fri tolkning av teksten.

Hei, Frank H.

Godt at du har noen forbehold. Og at du oppfordrer til kildekritikk/korrektur!

Jeg er en ‹gammel nisse› som er skrekkslagen i forhold til KI og alt dens vesen. Et vesen den hverken har eller er. 

Det går rett og slett for fort – (vet ikke om det er bra?)

Fordi: Ikke så lenge siden at det var et skrekkeksempel herinne(?) hvor noen hadde eksperimentért med å be en eller annen KI om å produsére en biografi over en for vedkommende godt dokumentért person (17-1800?) – og hvor da KI-en laget en fantastisk troverdig, nydelig oppstilt oversikt over personens livsløp, familie og karrière med alle nødvendige data på plass.

Som var «løgn og forbannet dikt» fra ende til annen.

Men hvis denne Herr/Fru  Geminis (er de to? Tvillinger? 😉 ) grad av nøyaktighet i å transkribére er SÅ bra som eksempelet ditt ser ut til å vise – da har, som sagt, utviklingen gått skremmende fort.  

Og jeg har dessuten blitt skikkelig skremt ved tanken om at jeg kanskje derfor altfor snart vil være ‹fritidssyssel-løs›. . .

Mvh

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.