Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvordan finne saksdokumenter vedrørende skilsmisse ved Kongelig bevilling

Recommended Posts

Min tippoldefar Johan Ernst Brede (1844-1914) fra Bergen fikk oppløst sitt ekteskap med Josephine Maksimiliane Muller (1850-????) ved Kongelig bevilling 13.03.1897 etter at de giftet seg i Bergen 25.10.1866. Hun var 16 år, 6 mnd. ved giftemålet.

Johan Ernst har ført et omflakkende liv etter giftemålet, hvor de for øvrig den første tiden bodde i Larvik hvor hun var født. Han returnerte etter kort tid til Bergen. Lite har jeg funnet om henne etter giftemålet. Josephine, oppført som gift kvinne, emigrerte imidlertid 05.01.1875 fra Kristiania til San Fransisco sammen med sin 8 år gamle sønn Waldemar Brede (dåpsnavn Carl Waldemar) som hun hadde sammen med Johan Ernst.

Johan giftet seg på nytt i Evanger 18.04.1899 med Lise Frederike Anker Olsdtr fra Rødøy, Nordland. Ca. 2 mnd etter dette giftemålet blir Johan Ernst far til Alfred J. Brede hvor mor, Guri Svensdatter Storevik, er 37 år yngre enn han. Det hører også med til historien at Johan Ernst i 1872 ble far til min oldefar Karl Kornelius Juul Brede, født på Gimsøya, Nordland. Min oldemor ble svanger i Bergen. Johan var på dette tidspunktet fortsatt gift med Josephine.

Jeg er veldig interessert i å kunne se saksdokumenter i forbindelse med skilsmissen fra Josephine. Håper noen kan hjelpe meg opplysninger hvordan jeg kan gå fram.

Vennlig hilsen

Arne Petter Brede

Trondheim

Skilsmissesaker fra 1897 kan finnes i arkiv RA-S-1039 - Justisdepartementet, 1. sivilkontor B, serie D – Journalsaker B. Inngangen til journalsakene er i dette tilfelle skilsmisseprotokollen for 1892-1903 som finnes i samme arkiv, serie Cc – Diverse protokoller, stykke 24. Materialet befinner seg i Nasjonalarkivets lokaler i Oslo (Riksarkivet).

På 16.1.2026 den 13.50, Nasjonalarkivet - Stian Myrabø Løkeberg skrev:

Skilsmissesaker fra 1897 kan finnes i arkiv RA-S-1039 - Justisdepartementet, 1. sivilkontor B, serie D – Journalsaker B. Inngangen til journalsakene er i dette tilfelle skilsmisseprotokollen for 1892-1903 som finnes i samme arkiv, serie Cc – Diverse protokoller, stykke 24. Materialet befinner seg i Nasjonalarkivets lokaler i Oslo (Riksarkivet).

Kom alle skilsmålssaker til Justisdepartementet, og kongeleg resolusjon, eller var det saker som berre vart handsama hjå fylkesmannen på 1880-90-talet?

Endret av Gunnar Sigdestad
6 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Kom alle skilsmålssaker til Justisdepartementet, og kongeleg resolusjon, eller var det saker som berre vart handsama hjå fylkesmannen på 1880-90-talet?

Se Håndbok for brukere av statsarkivene, nederst på s. 95 og videre på s. 96: https://www.digitalarkivet.no/db10171808729199

Jeg forstår det slik at amtmannen/fylkesmannen forberedte sakene, og at departementet ga bevilling. Fra 1949 ga fylkesmannen selv bevilling.

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.