Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Korsund in Achwvelds ------Sunnfjord, Nordfjord, Bergen - Hvem er "Mats Fiereseder" fra Aschwold? Joen (Joanen)Anfind Mage ? Hans Gritore fra Aardstad?

Recommended Posts

1. Ta den hollanske skrivemåten med en klype salt, men klarer vi å finne de overnevnte som hadde landsfogd  Hans Nielsen Rue  som medeier/kunde.

Search and browse transcripts of scans of historical documents » Open Archives

Endret av Ivar Moe
  • Ivar Moe changed the title to Korsund in Achwvelds ------Sunnfjord, Nordfjord, Bergen - Hvem er "Mats Fiereseder" fra Aschwold? Joen (Joanen)Anfind Mage ? Hans Gritore fra Aardstad?

Har du årstal, Ivar ? 

Aschwold Er trulig Askvoll, SF

Aadstad, Er trulig Årstad, nov Bergen

Den i «midten» er det værre med:  Mage ??

Mats frå Askvoll: Fiereseder ??

Hans frå Årstad: Gritore ??

• Liker 1

År 1722 ? Det KAN væra soldatar frå Store Nordiske Krig, Kanskje ?

Eg sit m/ Egil Øvrebø «I kongens teneste» frå 1996.

IKKJE nokon Mats, men fleire på navnet: Mads. Men å få han til Askvoll ?? NJET.

Hans er det mmmmange av, men kven av dei?? 

Og herr Mage ?? Magerholm og Magerøen er det næraste eg kjem, Ivar !

——-

Håpar du får betre hjelp av andre her i Arkivet, for det du har fått av meg er ikkje «rare greine» !

• Liker 1

Her er den skanna sida i eit for meg litt meir handterleg format:

https://files.transkribus.eu/iiif/2/QSSEWNPVDLCYCJIKUHVFFVXR/full/full/0/default.jpg

Kva slags dokument er dette?

Er det snakk om lagrettemenn i Askvoll? Eg tolkar namna slik: Mads Furset, Ole (Furset?), Jon og(?) Anfinn Våge, Knut "Hardstad" (Holstad?), Hans Grytøyra, "Dole"(?) Tveiten(?). Så er det snakk om Korssund i Askvoll.

Samanlikn med matrikkelen 1723:
Rentekammeret inntil 1814, Realistisk ordnet avdeling, AV/RA-EA-4070/N/Nb/Nbf/L0147: Sunnfjord og Nordfjord matrikkelprotokoll, 1723, s. 218
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ma20090819650785

Futen, Hans Rue er den same som er nemnd i 1722. Av lagrettemennene er det berre Mads Furset som går att. Men fleire av gardane på fyrste sida ser ut til å vere identiske med namna på lagrettemennene frå 1722.

Det er ikkje nokon gard i Askvoll (eller deler av Hyllestad) som heiter Tveit/Tveiten. I Holmedal (Ytre Dale skipreide/Fjaler kommune) er det Tveit, men der heiter brukarane Østen og Peder.

Rentekammeret inntil 1814, Realistisk ordnet avdeling, AV/RA-EA-4070/N/Nb/Nbf/L0147: Sunnfjord og Nordfjord matrikkelprotokoll, 1723, s. 238
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ma20090819650805

• Liker 1

Står det noko om ein los som heitte Lasse Simonson Dørhella nedst på neste side?

https://files.transkribus.eu/iiif/2/ZKTWBFJMTEIPEVDBEBRVIYQP/full/full/0/default.jpg

Ein Lasse er brukar 1723:

Rentekammeret inntil 1814, Realistisk ordnet avdeling, AV/RA-EA-4070/N/Nb/Nbf/L0147: Sunnfjord og Nordfjord matrikkelprotokoll, 1723, s. 222
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ma20090819650789

Endret av Torbjørn Igelkjøn

Jeg leser innledningen slik:

Jk Hans Nielsen Rue syn. koninglijke mayesteijts alleronderdanigste Landtvoogdt in de Sond en Noordfiords Voogderije Conetsens(?) d’ondergeschrevene 6 iedigde geregtsmannen in de Voogderij van Asshewold schibßrede en Sondfiord namentlijst Matz Fureseder, Ole aben: Joan en Andfind Mage, Knud Hardstad en Hans Grytöre. (De neste ordene tolker jeg ikke som navn, men noe som kansje skal bety noe sånt som "gjør vitterlig" eller lignende. Det henvises tross alt bare til "6 iedigte geregtsmannen" - altså 6 edsvorne [lag]rettemenn.)

Sammenholdt med matrikkelen henvist til over, skulle det kunne være:

Mads og Ole Furesetter

Joen og Anfind Waage

Knud Holstad

Hans Grytøre

Endret av Morten Ingebrigtsen
rettet skrivefeil
  • Liker 1

Korssund og Sauesund var gjestgjevarstader i Askvoll skipreide, og ofte vart bygdetinga haldne på slike stader. Den nederlandske teksten fortel tydelegvis at det har blitt gjort eit tingsvitne i Korssund. Det hadde vore interessant om nokon kunne omsetje heile teksten.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Korssund og Sauesund var gjestgjevarstader i Askvoll skipreide, og ofte vart bygdetinga haldne på slike stader. Den nederlandske teksten fortel tydelegvis at det har blitt gjort eit tingsvitne i Korssund. Det hadde vore interessant om nokon kunne omsetje heile teksten.

Jeg skal være forsiktig med selve oversettelsen, og nedenstående forsøk på transkripsjon er neppe feilfri. Men jeg tolker dette som et tingsvitne av seks lagrettemenn i Askvoll skipreite om et skibbrudd ved Korsund, der reisen beskrives, samt andelene til (noen av?) medeierne til lasten. Skipperen vat Claas Hansen og skipet "d'Emanuel" ser ut til å ha vært lastet med sild ("Haringt"). Avslutningsvis nevnes slik jeg tolker det losen Lasse Simonsen "Daarhelder", bosatt i Sunnfjord, muligens i forbindelse med at han og skipperen hadde vitnet for lagrettemennene.

Det vises også til ordonnansen av 21 mar 1705, uten at jeg har sjekket denne nærmere.

1. Jk Hans Nielsen Rue syn. koninglijke
  2. mayesteijts alleronderdanigste Landtvoogdt
  3. in de Sond en Noordfiords Voogderije Conetsens(?)
  4. d’ondergeschrevene 6 iedigde geregtsmannen
  5. in de Voogderij van Asshewold schibßrede
  6. en Sondfiord namentlijst Matz Fureseder
  7. Ole aben: Joan en Andfind Wage, Knud
  8. Hardstad en Hans Grytöre. doen tewetin(?)
  9. dat in den Jare 1722 den 3. October wij
  10. vergudett waren tot Korsund in Aschwold
  11. Schibbrede en Sondtfiord Voogderije in
  12. ‘t Stift bergen ten versoiten(?) van Schipper
  13. Claas Hanse voerend een Crager van
  14. van[sic] Bergen gevaaret d’Emanuel,
  15. wuarvan de Ruders en Eygenaars waam(?)
  16. ditt(?) Cassier Wyby fo(?) voor 1/9 part, d’Jt
  17. Ole Smit voor 1/9 part endewed: Jacob Jense
  18. tot Christiania voor 1/9 part, en Waarende
  19. tiy voornemens was omme van kiertegaan
  20. na Bergen en vervolgens van daar sijn
  21. reijse voorttsetten na Christiania

Side 2

1. en was het Schip geladen met Haringt
  2. ‘t geene hier tot Sundfiord was getogt
  3. en ingenomen: maar op desselfs reijse na
  4. Bergen nu dat hy den 25. September
  5. gegaan was van de Stadt Olsmidt, daar
  6. hy syn ladinge ingenomen hadt en
  7. geadvanceert was door Korsundt hier in
  8. Sundfiordt op den 26 dito, sou is hy
  9. kort daar na opdenselue dags bezugde
  10. Korsynd verongelukt, en hoedanigt het
  11. selue verongelucken is geschict, daar van
  12. versogt hij een wettige Attestatie en
  13. verklaring van het Schiepsvolk die met
  14. hem gevaaren hebben, ‘t geene wy hem niet
  15. hebben kommen weijgeren, maar hebben
  16. hem hetzelue toe gestaan in gevolge
  17. syn Majesteijts allergenadigste nytgegene
  18. ordonnantie van den 21. Maart 1705
  19. en was tegenwoordigt bij het ondervragen(?)
  20. den voorengem: Schipper Claas Hanssen
  21. als meede den Louts Lasse Simonse
  22. Daarhelder /: hier tot Sundfiord woonagtigt 😕
Endret av Morten Ingebrigtsen
det skal ikke være noe emotikon på slutten; dette er tydeligvis en autoformatering p.g.a. ":/"
  • Liker 2

Takk for gode tips og redgjøring for nevnte personer. Flott at dere fant hvem de var. 

Jeg leser/oversetter mitt innlegg slik:

Jeg, Hans Nielsen Rue, hans kongelige
majestets allerunderdanigste landfogd
i Fogderiet Nordfjord, sammen med
de undertegnede edsvorne rettsmenn
i fogderiet Askvoll, Skipreide
og Sunnfjord, nemlig Mats Fiereseder,
Beben, Joanen Andfind Mage, Knud
Aardstad og Hans Gritore, kunngjør
herved at i året 1722, den 3. oktober, var vi
forsamlet på Korsund i Askvolls
skipreide og Sunnfjords fogderi, i
Steftbergen, etter anmodning fra skipper
Claas Hanse, førende en kreyert av
Bergen ved navn “De Emanuel”,
hvorav rederne og eierne var
herr kasserer Wibij for 1/32 part, herr
Ole Smit for 1/1 part og enken etter
Jacob Jensen i Christiania for 1/32 part,
sammen med herr Christen Torensen
for 1/32 part, og med hvilket skip han
hadde til hensikt å reise herfra til Bergen
og deretter derfra å fortsette sin
reise videre til Christiania.

• Liker 1

Og denne tyder jeg slik med forbehold om oversettelse:

Search and browse transcripts of scans of historical documents » Open Archives

(Del 1 – Skipet og forliset i Sunnfjord) Han hadde lastet skipet med sild (Harngh), det som her i Sunnfjord var kjøpt og tatt om bord. På reisen til Bergen, etter at han den 25. september hadde gått fra byen Olsindt (Ålesund ???), hvor han hadde tatt inn lasten, og deretter hadde passert gjennom Korsund her i Sunnfjord den 26. samme måned, ble han kort tid etterpå samme dag forulykket sør for Korsund. Hvordan denne forlisulykken skjedde, ba han om en lovlig attest og erklæring om fra skipsfolket som hadde seilt med ham. Dette kunne vi ikke nekte ham, men har gitt ham det i henhold til Hans Majestets nådigste forordning av 21. mars 1705. Til stede hos undertegnede forhører var den nevnte skipper Claas Hanssen, samt losen Lasse Sinonse Daarhelder (bosatt her i Sunnfjord).

(Del 2 – Notarialprotest i Amsterdam, 1735) I dag, 14. april 1735, har jeg, Adrian Baars, offentlig notarius i Amsterdam, etter anmodning fra herr Gerard van Couwenhoven, kjøpmann i denne byen, innkalt herr Johan Thomas Peters, også kjøpmann her, for å få behørig betaling av en original veksel, hvorav kopi ligger her og er underskrevet. Hans hustru var til stede og sa at hennes mann ikke ville betale denne vekselen, av grunner som var skrevet til trassentene. Derfor har jeg, notarius, uttrykkelig protestert – og protesterer herved – for manglende betaling av nevnte veksel, samt for omveksel (herwissel) og videre for alle kostnader, skader og renter, for å kunne kreve og innfordre alt dette etter lov og skikk for vekselhandel. Slik er protesten gjort i Amsterdam, i nærvær av vitnene Moses Catlijn og Daniel van den Brink.

(Del 3 – Selve vekselen, St. Petersburg 1731) St. Petersburg, 23. januar 1731 P. 680 a 57 r. dero: 9. Ceb: Seksti dager etter dato bes betalt for denne min første veksel til ordre for herr Gerard van Couwenhoven, seks hundre … osv osv

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.