Gå til innhold
Nasjonalarkivet

TYDING AV KIRKEBOK 1748 I HAMMER (HAMRE PRESTEGJELD)

Recommended Posts

1 time siden, Gunnar Olsen skrev:

Takk igjen alle for svarene som er mottatt. Utrolig fint at flere tar seg tid til å svare!

Den som hører til mitt slektstre var Haldor Erichsen (1751) som bodde på Øvre Dale i Meland, står i bygdeboken.

Det ser ut til at bygdeboken ikke omhandler Ole Jacobsen/Johannesen 

For 22. november 1716 giftet Ole Jacobsen seg på Dale med Guri Andersdatter Gatland. Jeg finner også Guri Andersdatter som avdød på Dale i 1749, født 1675, ca. 74 år gammel. Hun var da 41 år i 1716. Enkemann Ole Johannesen Dahle (feilskrift?) giftet seg på nytt i 1750 med pike Siri Johannesdatter Biørstad. Hun døde på Dahle i 1784 80 år gammel, født 1704.

I 1758 døde Ole på Øvre Dale født i 1695. Men det står ikke hans etternavn. Men det virker som dette var Ole Jacobsen/Johannesen.

Far til Haldor Erichsen var Erik Olsen født ca. 1717, men i bygdeboken står det ikke hvem som var faren. Kan det ha vært Ole Jacobsen/Johannesen som jeg ikke klarer å se er omtalt i bygdeboken?

Hamre : gards- og ættesoge for tidlegare Hamre kommune og sokn på Osterøy. 1,  s. 212 nr. 43 https://www.nb.no/items/40c8269c1420749a263a60a2960d1ed2?page=215&searchText=aasheim Hamre gards- og ættesoge

Ole Jakobseb Dale/Fugledal g. 1716 Guri Andersdtr. Gatland

g. 1753 Ingeborg Larsdtr. Eknesvåg

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.