Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Sølvskje med inngravering M.P.D. anno 1806. Opprinnelsessted i området rundt Larvik - Skien.

Recommended Posts

Hvem har Forbokstavene M. P. D. i 1802

Fra et familiemedlem har jeg fått et spørsmål om jeg kan finne hvem eieren av en sølvskje fra rundt 1806 er, og som har initialene «M.P.D.  1806» er.

Sølvskjeen er ifølge opplysninger  hentet fra en gullsmed i Larvikområdet i Vestfold, produsert i Skien i 1802. Dette ihht stempelet på skjeen. 

Vet ikke mye om Gullsmeder / Sølvsmeder i Skien rundt 1802, så dersom noen av dere vet noe  setter jeg pris  på informasjon.

Mitt familiemedlem har sin slekt i Vestfold/Telemark distriktet, og fikk skjeen via et arvegods.

Avstanden mellom Skien og Larvik er ikke stå veldig lang sette utfra dagens kommunikasjonsmuligheter.

Men i 1802 var avstanden noe lenger, i alle fall mer komplisert.

Hvordan varer og gjenstander ble fraktet mellom Skien og Larvik i begynnelsen av 1800-tallet vet jeg ingen ting om, men antar at det var noe kontakt.

Noen som har noen tanker vedr dette??

Søk etter aktuelle kandidater i 1806

Har tatt utgangspunkt i at dette må være enten en dåpspresang, eller en bryllupspresang til en av brudeparet.  Kan også være en Konfirmasjonspresang.

Jeg har prøvd å lete gjennom døpte, konfirmerte og gifte i 1806 for områdene som kretser mot Larvik og Skien, uten å lykkes med å finne noen personer som har tilsvarende Initialer.

Videre har jeg forutsatt at M-en er fornavnet, P-en et mellomnavn, og at D-en er et gårdsnavn eller et farsnavn.  Er ikke helt sikker på at jeg har rett, men ??

Hvem er denne personen. ??

Et annet spørsmål som er ikke helt vet svaret på, er hvilket nedslagsfelt hadde sølvsmeder i Skien regionen for sine produkter. Reiste de til Larvikområdet med sine produkter ??

Vedlegger noen bilder av sølvskjeen

image.png.9ba330c0202d909e7f757bf38e3b17ad.pngForsiden av skjeen  med innskriften M.P.D 1806

image.thumb.png.fbb3720e279b5157fcb534306b3f32a9.pngSkjeen i full lengde , ca 21 cm.

image.png.d2bc7896317ade5c28909f0c96f93906.pngBaksiden av skjeen med Stempler 

Håper noen kan hjelpe meg 🙂

Takknemmelig for svar 

mvh

Per Aase Andresen

Hvem har Forbokstavene M. P. D. i 1802

Fra et familiemedlem har jeg fått et spørsmål om jeg kan finne hvem eieren av en sølvskje fra rundt 1806 er, og som har initialene «M.P.D.  1806» er.

Sølvskjeen er ifølge opplysninger  hentet fra en gullsmed i Larvikområdet i Vestfold, produsert i Skien i 1802. Dette ihht stempelet på skjeen. 

Vet ikke mye om Gullsmeder / Sølvsmeder i Skien rundt 1802, så dersom noen av dere vet noe  setter jeg pris  på informasjon.

Mitt familiemedlem har sin slekt i Vestfold/Telemark distriktet, og fikk skjeen via et arvegods.

Avstanden mellom Skien og Larvik er ikke stå veldig lang sette utfra dagens kommunikasjonsmuligheter.

Men i 1802 var avstanden noe lenger, i alle fall mer komplisert.

Hvordan varer og gjenstander ble fraktet mellom Skien og Larvik i begynnelsen av 1800-tallet vet jeg ingen ting om, men antar at det var noe kontakt.

Noen som har noen tanker vedr dette??

Søk etter aktuelle kandidater i 1806

Har tatt utgangspunkt i at dette må være enten en dåpspresang, eller en bryllupspresang til en av brudeparet.  Kan også være en Konfirmasjonspresang.

Jeg har prøvd å lete gjennom døpte, konfirmerte og gifte i 1806 for områdene som kretser mot Larvik og Skien, uten å lykkes med å finne noen personer som har tilsvarende Initialer.

Videre har jeg forutsatt at M-en er fornavnet, P-en et mellomnavn, og at D-en er et gårdsnavn eller et farsnavn.  Er ikke helt sikker på at jeg har rett, men ??

Et annet spørsmål som er ikke helt vet svaret på, er hvilket nedslagsfelt hadde sølvsmeder i Skien regionen for sine produkter. Reiste de til Larvikområdet med sine produkter ??

Vedlegger noen bilder av sølvskjeen

image.png.9ba330c0202d909e7f757bf38e3b17ad.pngForsiden av skjeen  med innskriften M.P.D 1806

image.thumb.png.fbb3720e279b5157fcb534306b3f32a9.pngSkjeen i full lengde , ca 21 cm.

image.png.d2bc7896317ade5c28909f0c96f93906.pngBaksiden av skjeen med Stempler 

Håper noen kan hjelpe meg 🙂

Takknemmelig for svar 

mvh

Per Aase Andresen

Endret av per aase andresen
feil i overskriften
  • per aase andresen changed the title to Sølvskje med inngravering M.P.D. anno 1806. Opprinnelsessted i området rundt Larvik - Skien.
12 minutter siden, per aase andresen skrev:

Mer sannsynlig står D for "datter" og P for farsnavnet.

12 minutter siden, per aase andresen skrev:

Det er nok temmelig håpløst å finne ut av, for kandidatene blir så mange. Det var nok av kvinner som het Mari/Maren/Marte/Margrete Pedersdatter/Pålsdatter, for å ta de mest nærliggende alternativene. Vi vet ikke hvor gammel kvinnen var i 1806, og hun kan ha oppholdt seg i et relativt stort geografisk område.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
  • Liker 2

Siden denne skje er i privat eie, så vil jeg tro at den har tilhørt en slektning av denne eier. Person har initialer MPD (D for datter). 

Jeg ville bedt eier av denne skje, sjekke om han har en fjern slektning dvs. en dame født i 1806 dvs. en dåpsgave, deretter kan han sjekke konfirmasjon, giftermål osv. 

• Liker 2

hei Kristian, og takk for ditt svar .

Har vært inne på at oppgaven er noe vanskelig å finne rette svaret på.

Jeg vil imidlertid ta utgangspunkt i det du sier om at dette mest sannsynligvis er en jente, og lete litt i anene til mitt familie medlem.

Så får jeg se om vi finner noe. 🙂

Takk også til Oddvar for ditt innspill.

mvh  Per A

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.