Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Er Peder Skriver på Andenes tidlig 1600-tall den samme som Peder Strarup til Flateråker i Tysnes, og hvorfor eide han en del i gården Haug på Engeløya?

Recommended Posts

Jeg kom over denne tråden i forumet fra 2009-10:  

Der omtales blant annet Peder Strarup, som det sies også ble kalt "Peder Skriver", og som - hvis jeg har forstått den diskusjonen rett - skal eller kan ha vært i slekt med lagmann Jens Pedersen i Steigen, lagmann i Nordlandene 1564-1572 (iflg Jens Pedersen (lagmann) – lokalhistoriewiki.no). Artikkelen har også koblinger til Andenes. 

Jeg har støtt på en "Peder Skriver" i lens-/fogderegnskapene fra Andøy: Peder Skriver var lensmann i Andenesvær, omtales i lens-/fogderegnskapene  1607-1625, og så blir han borte. I odelsskatten (del av landskatten) 1618-19, 1620-21 og i adels- og odelsjordboka 1625 (https://media.digitalarkivet.no/view/39904/1 ) er Peder Skriver oppgitt å eie 1 våg i gården "Hov" / "Hoff" / "Houge" i Steigen, Salten len. Deretter går eiendommen over til skipper Gregers Christensen på Bleik på Andøya. Han betaler skatt som skipper og er bosatt på Bleik allerede ved landskatten 1610.  Men han oppgis for første gang som eier av 1 våg i "Hauge i Engel fierding i Saltens len" ved landskatt Martini 1623, og igjen 1624 og påfølgende år.  Det er fullt mulig at odelsmanntallet 1625 bygde på noe forelda informasjon og at det dermed var en feil at Peder Skriver fortsatt stod som eier av "Houge", da landskatten viser at den allerede var blitt Gregers sin eiendom. Her er et spørsmål hvordan Gregers kom til gården. Har han vært gift med ei datter av Peder Skriver, eller fått gården overført av andre grunner? 

Kan denne "Peder Skriver", som i alle fall eide Haug "i Engel fjerding" 1618-1621 og samtidig var lensmann i Andenesvær, være den samme "Peder Skriver" som Peder Strarup? Har han i så fall på sine gamle dager flytta fra Flateråker til Andenesvær? Eller er det tilfeldig navnelikhet? Jeg oppfatter navnebruken i lensregnskapene som at "Skriver" her er oppgitt som slektsnavn, ikke i form av å ha vært sorenskriver eller liknende - han er samtidig oppgitt som lensmann.

Gården som Peder Skriver, og deretter Gregers Christensen, eide er altså Haug på Engeløya i Steigen, ikke langt fra lagmannsgården Steig. Jeg tenker dette kan være interessant i lys av det mulige slektskapet mellom Peder Strarup/Skriver og lagmann Jens Pedersen på Steigen, som var omtalt i tråden i 2009. I odelsmanntallet fra 1625, i delen som gjelder Salten, gis også oversikt over godset til "S: Peder Hannsen fordums lagmand offuer Nordlanndene". Der står bl.a. 1 1/2 våg i gården "Houg" i Engel fjerding. I det samme odelsmanntallet, i delen om Andenes, står det altså at Peder Skriver eide 1 våg i samme gård. Peder Hannsen er lagmann Peder Hansen Schønnebøl, som vel blant annet var gift inn i Benkestok-slekta. Schønnebøl og Peder Skriver eide altså hver sin part i gården Haug på Engeløya.  Kan dette bidra til å kaste lys over Peder Skrivers opprinnelse og slekt, kanskje også om skipperen Gregers Christensen og hans slekt/opprinnelse?  Kanskje noen med spesialkunnskaper om Engeløya som veit meir om dette?

mvh Thomas. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.