Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hjelp til å finne kaptein Arthur Lie f. 1891 - Kristiansand S

Recommended Posts

Jeg søker hjelp til å finne informasjon om en mann ved navn Arthur Lie, som forekommer i flere norske offentlige kilder fra 1920-tallet.

Opplysninger som går igjen i kildene:
Navn: Arthur Lie
Fødselsår: 1891
Yrke: Kaptein

Andre mulige opplysninger
Han har muntlig blitt omtalt som "orlogskaptein", og det eksistrerer et rykte om at han forliste i Irskesjøen. Begge deler må anses som usikre opplysninger, men det kan likevel være spor det er verdt å sjekke ut. Selv om kildene ikke oppgir at han var av utenlandsk opprinnelse eller hadde utenlandsk statsborgerskap, kan dette likevel ha vært tilfelle, noe som kan forklare hvorfor han er vanskelig å finne i norske arkiver. Men vi må først anta at han var norsk statsborger. 

Det er overveiende sannsynlig at han har besøkt eller hatt tilknytning til Larvik eller andre steder i Oslofjord-området omkring 1925. Larviks nabobyer kan være aktuelle, deretter Sarpsborg og Oslo. 

Utfordringen
Jeg har så langt ikke klart å identifisere noen person som passer denne beskrivelsen. Søk i Arkivverket, Nasjonalbiblioteket og andre tilgjengelige databaser gir kun to norske personer med navnet Arthur Lie født i 1891 (A.K.L f. 21.03.91, Høland og A.L.L f. 20.06.91, Oslo), men ingen av disse har kjent tilknytning til Kristiansand eller bakgrunn som kaptein. Jeg har også andre gode grunner til at det ikke kan være disse to. 

På forhånd tusen takk. 

Ingen enkel sak, men fant en Arthur Lie f. 1891 i Norske gardsbruk: Buskerud fylke. 2 : Drammen, Hurum, Lier, Nedre Eiker, Røyken, Øvre Eiker

https://www.nb.no/items/1d2088d47dec157d2ffd33b09e851a29?page=95&searchText="arthur lie f.1891"

(ikke riktig mann, var småbruker)

Har du mulighet til å forklare nærmere kildene dine og om mulig lenker?

Endret av Cathrin Jegersberg

1 hour ago, Cathrin Jegersberg said:

Ingen enkel sak, men fant en Arthur Lie f. 1891 i Norske gardsbruk: Buskerud fylke. 2 : Drammen, Hurum, Lier, Nedre Eiker, Røyken, Øvre Eiker

https://www.nb.no/items/1d2088d47dec157d2ffd33b09e851a29?page=95&searchText="arthur lie f.1891"

(ikke riktig mann, var småbruker)

Har du mulighet til å forklare nærmere kildene dine og om mulig lenker?

Det er korrekt som du sier at Buskerud-mannen ikke er riktig person, ja. 

Kildene mine er fødselsmelding, kirkebøker og bidragssak fra rundt 1926. Ingen annen informasjon om ham enn "Kaptein Arthur Lie, født 1891, bosted Kristiansand S". Nasjonalarkivet har dessverre ikke klart å finne selve saksdokumentene, men i registrene er han oppført med tre dokumenter knyttet til barnebidrag. 

Just now, Cathrin Jegersberg said:

Jeg tillater meg å vise til et innlegg med god informasjon 

Jeg skilte ut dette søket i et eget innlegg ettersom denne Arthur Lie sannsynligvis ikke er direkte tilknyttet saken du lenker til. Ønsker derfor hjelp til et uavhengig søk etter denne mannen. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.