Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Akershus fylke, Fet, Rælingen i Fet, Ministerialbok nr. I 1 (1716-1751), Fødte og døpte 1718, Side 52

Recommended Posts

Jeg fortsetter med Ministerialboken for Fet/Rælingen (men det går saktere når man passerer 80)   spacer.png

18/3 | ???Jens Hammer | Db Mogens | Anne Marie Borch | Anne Mogensd. | Maren Hammer | Maj. Andres Borch | Erich Monsen | Liv(?)Holst | 
???? | ?????????????? |

Dito(?) | Engel Strøm | Pb Dorthe | Hans Opdal | Barbara Stalsberg | Elen Clausd. | Peder(?) Hool | Xtopher Faller

25/3 | Gullik Erichs. Blæsa ?? | Db Hans | Karen Blæsa | Gunild Kroken | Anne ????? | Ole Baa???? | Trond Blæsa

Dito | Gunder Helges. Kind Eyer | Db Ole | Ragne Kind | Dorthe ???? | Lucas ????? | Ole Aas | Talak Svindal

Dito | Aag Børgen Engen(?) | Db Anders | Maren Hoftved | Børger Enger | Aase Hoftved | Jacob Løken | Ditlev Børgen

Akershus fylke, Fet, Rælingen i Fet, Ministerialbok nr. I 1 (1716-1751), Fødte og døpte 1718, Side 52
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061031040080

Endret av Leif B. Mathiesen

Hei, Leif

Her er det sannelig ikke godt å si hva som hører til hvaGår linjene tvers over kolonnene til å begynne med hereller gjør de det ikke? 

Hvis man er noenlunde “kolonnetro”: 

D 18 Martji Alexandri Dag lige Aars Dagen fra det Brollup f. af Proubsten Hr. Jacob Hashing / Er Hr. Jens Hammer introducta p[?] med Carolina [larsina?] Koster[?] [??] Fer: 2da Pasch: / d: b. Mogens / [osv. (enig i Liv Holst) 

[Aleksander har navnedag 18. Mars.] 

Neste: 

[Dom] oculi R d 20 Martj / Engel Strøm fer: 3tia Pasch R. / pb. Dorthe [osv] 

Neste: 

Fest: annunc: Mar: d 25 Martji F / GullicErichs[?] Blæsa [??] / Karen BlæsaGudnild Kroken Andbiør Olsd: Ole Baasen, Tord Blæsa, 

Neste: 

Dom: qvasimodogeniti f. [ser ut som dette står alene?] 

Neste: 

Dito f intrd: Dom Misericordia f d 1 Maj / [...] / [...] Dorthe Debes[?] Lucas Debes[?] [...] 

Neste: 

Dito f. Dom 3 a Pasch. R. / Aage p Børgen Eyen /  

Det er ikke så greit selv om man bare er en ungdom på 70 heller . . . 😉 

Mvh 

Då får yngre krefter trå til, då ...

Frå tidlegare innsats har vi vel lært at

- innførsler skal lesast på tvers av kolonnene:  dag, kyrkje m.m. | namn på far | kjønn og namn på barn | faddrar

- det er ikkje alltid klart kvar ein faddergruppe sluttar og den neste byrjar

- presten har lagt inn ymse notat, litt her og der innimellom (som Leif har valt å ikkje ta med), inkludert innleiing av mora- ofte under faren sitt namn.

her vil eg lese 

18/3 | Hr. Jens Hammer | Db Mogens | Anne Marie Borch | Anne Mogensd. | Maren Hammer | Mag. Andres Borch | Erich Monsen | Liv Holst 

20/3 [Oculi] | Engel Strøm | Pb Dorthe | Hans Opdal | Barbara Stalsberg | Elen Clausd. | Peder(Reder?) Hool | Xtopher Faller

25/3 | Gullik Erichs. Blæsa ?? | Db Hans | Karen Blæsa | Gunild Kroken | Andbiør(?) Olsd. | Ole Baarsen | Trond Blæsa

Dito | Gunder Helges. Kind Eyer | Db Ole | Ragne Kind | Dorthe Debes(?) | Lucas Debes(?) | Ole Aas | Talak Svindal

Dito | Aage Børgen Eyer | Db Anders | Maren Hoftved | Børger Enger | Aase Hoftved | Jacob Løken | Ditlev Børgen

Takk, Ivar

Det er godt at de helt yngste forbarmer seg! 🙂 

Vi har tydeligvis ikke ‹lært av tidligere innsats› (i hvert fall ikke jeg).

Eneste jeg er sikker på er at man kan aldri være helt sikker på hvordan skriveren har tenkt seg at innførslene skal leses.

Men, takk for oppklaring. Selv om jeg ikke helt forstår hvorfor hverken du eller Leif tar med det som faktisk (kanskje) står i den/de første kolonnen(e)?

Ved nærmere ettertanke er det vel et rent registrérings- fremfor et transkribéringsprosjekt du holder på med, Leif?

Så da har jeg klønet det skikkelig til med mine sedvanlige utallige parenteser, spørsmålstegn etc.

Beklager, begge to.

Jeg bukker meg uansett gjentagne ganger dannet og baklengs ut av scenen. 😉 

Mvh

Endret av Even Stormoen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.