Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Under 'Jernfang' leser jeg nesten nederst i kolonnen:  1 hilde bor

1 tashock.

Er dette riktig tolket, og i så fall vet noen hva dette var?

På neste side under 'Den salig Qvindes Gang Klæder' leser jeg: 1 blaa kierse Klædes stycke

1 grønt bures

Kofs snørlif

Samme her; er dette riktig tolket, og i så fall vet noen hva slags tekstil dette blå klædesstykke og dette snørlivet besto av?

Legger ved både bilder og link: 

Sunnmøre sorenskriveri, AV/SAT-A-0005/3/3A/L0007: Skifteprotokoll 05B, 1723-1725, s. 420b-421a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090123690424

9ec222b1-afad-46f3-ba8b-e2ec37abd7d7.jpg

14f21670-220b-4283-b8a7-781f8c37c561.jpg

8 timer siden, Ola Teige skrev:

Det andre, er det "børns" med en litt avkuttet ø?

Løsøret spesifiseres også ved delingen. Detaljene rundt snørelivet kommer bedre frem der:

Burenkaf.jpg.e36de4a1dd8fe192ba21de3062d88736.jpg

Jeg leser det som "1 grønt Burenkafs snøreliv med Røde Ermer".

I boka "Clothes, Culture and Crafts" av Anne-Kristine Sindvald Larsen har jeg googlet meg frem til følgende betydning av ordet Burenkaf: "– a woollen plush fabric or mock velvet, likely made of linen, hemp and wool."

• Liker 1

Jan har det nok her.

Ellers vil jeg anbefale toll-listeprosjektets liste over varer importert til norske tollsteder, for å identifisere tekstiler og andre varer i skifter osv.: https://tidvis.no/historiske_databaser/varelister/

Endret av Ola Teige
  • Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.