Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Even Grime giftet seg i Hov kirke i januar 1714, men hvilken dato?

Recommended Posts

Klarer ikke å finne ut hva Festo Magonim[?] er/var. Får et slags treff på at Magonus er et annet navn på irske St. Patrick, men hans dag er 17de mars, og ‹vår› dag bør ligge i første uke av januar, hvis vi skal tro at kronologien i kirkeboken stemmer.

Brudommen heter uansett Even – ikke Endre. . . 🙂

Mvh

For meg ser det ut som 05.01.1714. I boken ser du at han giftet seg før Dom. 1 post Epiphan.  Hvis du går til trinitatis.no og slår opp 1714, så ser du at det var 06.01 det året. Niels Simensen ble gravlagt to dager før, altså fredag 04.01.1714. Da giftet han seg på lørdag 05.01.1714. Om jeg tar feil her får både du og jeg sikkert høre det. 😉

• Haha 1
  • Turid Fallet changed the title to Even Grime giftet seg i Hov kirke i januar 1714, men hvilken dato?
57 minutter siden, Turid Fallet skrev:

Det er 6. januar 😊

Fant det i en dansk kalender

https://kalendarium.dk/Eksempler/NameDays/index.html

Altså "Festum Magorum" - festen for dei vise menn (også kalla heilage tre kongar i tradisjonen).

"Magorum" er genitiv fleirtal av "magus" (latin),  som kjem frå persisk via gresk.

Der det i Matteus 2 på norsk heiter at "nokre vismenn kom frå Austerland til Jerusalem", brukar den greske grunnteksta

"magoi" (fleirtal av "magos").

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.