Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jeg var ikke borti fengsler, men f.eks. pasienter på sykehus og andre institusjoner var absolutt inkludert. De kan også være med i tellingen både på hjemsted og på institusjonen. Så jeg er helt sikker på at fengselsinnsatte er med i tellingen.

5 timer siden, Jan Andreas Knudsen skrev:

Inkluderer 1920-folketellingen personer som var innsatt i fengsel (og evt. andre institusjoner)?

5 timer siden, Steinar Vasaasen skrev:

Jeg var ikke borti fengsler, men f.eks. pasienter på sykehus og andre institusjoner var absolutt inkludert. De kan også være med i tellingen både på hjemsted og på institusjonen. Så jeg er helt sikker på at fengselsinnsatte er med i tellingen.

I prinsippet burde fengselsfanger være med i tellinga på institusjonen, men ved søk på bosted som inneholder ulike varianter av "fengsel", er det ganske få treff å oppnå. De fleste treffene synes å gjelde ansatte og deres familier:

https://www.digitalarkivet.no/census/search/1920?bosted=kretsf*|hjelpef*|fengs*|hjælpef*

• Liker 1

Dette har jeg slett ikke greie på, men:

Jeg synes det er rart om ikke fengslede er med i FT1920.  

Søk på Bosted Akershus gir treff.  Det samme gjør Familiestilling fange.  

Får inntrykk av at de fengslede er med, men litt tilfeldig hvordan de er registrert.

43 minutter siden, Ellen Fakset skrev:

Jeg synes det er rart om ikke fengslede er med i FT1920.  

Søk på Bosted Akershus gir treff.  Det samme gjør Familiestilling fange.  

Får inntrykk av at de fengslede er med, men litt tilfeldig hvordan de er registrert.

Bra. Dine eksempler understreker tydelig at vi er avhengige av å vite hva fengslene het, hvilke stavemåter som ble benyttet i 1920, og gjerne også hva deres adresser var. For en del er det mulig å søke på bostedsnavn, dersom man vet hva et fengsel het, men i mange tilfeller er det bare en adresse som er registrert i Digitalarkivets transkripsjoner. Søk på ordet "fange" i søkeskjemaets felt for familiestilling kan fange(!) opp mange, men igjen er man avhengig av hvilke ord og stavemåter som ble brukt i 1920, og at transkripsjonene er utført på en forutsigbar måte. Ved siden av ordet "fange" er i alle fall ord som "straffange" og "arrestant" relevante å søke på.

Som jeg skrev i mitt første innlegg, så burde fengselsfanger i prinsippet være med i tellinga, og vi ser jo nå at de er det. Men vi skal ikke lenger enn til folketellinga 1910 for å finne eksempel på at en del lister for særskilte typer institusjoner har kommet på avveie. Etter at folketellingene var gjennomførte, brukte Statistisk sentralbyrå flere år på å systematisere de innsamlede opplysningene, i arbeidet med å lage forskningsrapporter, og da har skjemaer og lister blitt sortert etter forskjellige kriterier, gjentatte ganger. For folketellinga 1910 mangler i dag alle listene fra mentalsykehus og asyl, sannsynligvis fordi de i sin tid ble sortert ut for et eller annet statistisk formål, og så ble de aldri sortert tilbake på "riktig" plass. Systematiseringa og bearbeidinga i Statistisk sentralbyrå må også være årsaken til at en stor andel av personsedlene i folketellinga 1920 ikke var sortert etter tellingskrets og bosted da arbeidet med digitalisering av folketellinga 1920 skulle starte.

• Liker 1

Da de frivillige registrerte folketellingen, ble alle tatt med. Vi ekskluderte ingen, så hvis alt er skannet (og det er det nok), så er alt registrert. 

• Liker 2

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.